Jump to content

Drittjobb ahead!


Popeye70

Recommended Posts

Man er ikke skikkelig D385 eier før man har skiftet septikslanger, men dette er jo bare kosejobben i sammenligning. Man må bare glemme det emosjonelle med å pirke i møkka, så går det helt greit dette :-) Evt kan du jo ha dugnad i sameiet , han derre "J.E.G." har jo godt av en liten utfordring... :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Framtia said:

Evt kan du jo ha dugnad i sameiet , han derre "J.E.G." har jo godt av en liten utfordring... :-)


«Hei JE, vi har tetta dassen, gidder du å fikse?»

 

Tror ikke den meldingen blir mottatt med glede.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Cato skrev for 6 timer siden:

Helt sikker på at ventilen for vann/bare tømme skåla er helt i posisjon? Gir lignende symptomer om den står litt ute av stilling

Viktig poeng!

 

Dersom pumpehåntaket ikke er helt nede får man ikke slått bryteren / ventilen helt over og pumpehåndtaket står fast!

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Med et kverntoalett av god kvalitet så er nå min erfaring at de aller fleste problemer skyldes feil bruk, kombinert med at toalettet har blitt foret med annet enn det som kommer fra menneskekroppen. Små mengder av lettoppløselig toalettpapir er det eneste man kan tillate seg å kjøre ned sammen med de egenproduserte ingrediensene.

 

Vet et tilfelle kjørte kverna seg fast hos meg etter at en gjest hadde vært på toalettet. Det løste seg ved å snu polariteten på kvernmotoren og kople til strøm brøkdelen av et sekund før polariteten ble snudd tilbake og alt virket som det skulle igjen.

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Gerhard said:

Dersom pumpehåntaket ikke er helt nede får man ikke slått bryteren / ventilen helt over og pumpehåndtaket står fast!


Akkurat nå står håndtaket helt oppe - datteren min klarte å få det opp og dermed fylle sylinderen med «guffe» (bimmelibim og bommelibom).


Jeg får ikke  dyttet ned håndtaket/stempelet når toppen er montert på selve pumpehuset, men vann/kloakk komprimeres jo ikke og forklarer (muligens) problemet. Når toppen er av selve pumpehuset lar håndtaket/stempelet seg bevege.


Selve hendelen for flush eller tøm fungerer tilsynelatende fint. Jeg har hatt av toppen og sett at mekanikken bak hendelen ser grei ut. Uansett burde stempelet gå et stykke ned hvis bare væsken i sylinderen ble pumpet ut - det er ingen mekaniske blokkeringer inne i selve sylinderen, så vidt jeg vet. 
 

«Gleder meg» til tirsdag, når shit happens! Da skal ting plukkes i deler...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Du får se det positivt Popeye !

 

att det skjer nå....og ikke midt i ferien, da man ligger i en naturhavn, og bare skall kose seg ! :smiley:

og du er ikke den første og heller ikke den siste, tror vi alle har hatt samme problem !

 

ta det litt forsiktig da du løsner slangeklemmene...det kan ha bygget seg opp trykk ! 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

For å følge opp meg selv...

 

Endte med å kjøpe ny twist’n’lock-pumpe på vei til båten for sikkerhets skyld, og hadde med nok engangshansker. 😉

 

Det viste seg å være helt tett ved knekken der jokerventilen er plassert. Mye papir+mye bommelibom men lite vann hadde tettpakket hele ventilen og knekken. Fryktet at det var tett innover i slangen, men det var ikke tilfelle. 
 

Så drittjobben bestod i å få ut mest mulig «gørr» fra pumpesylinderen før demontering, helt ned til et nivå hvor jeg kunne skru av den gamle pumpen uten for mye søl utover gulvet. Fikk ut det meste, og var kjapp med demonteringen og fikk alt oppi en bøtte, så jeg kom vel ikke over en sterk 6’er på en skala fra 1 til 10 på ubehagsmeteret. Men å plukke «prosessert» mais og paprika fra pumpe og gulv er ikke noe jeg kommer til å savne med det første.

 

Da jeg demonterte visste jeg ikke hvor problemet lå, men ble glad da årsaken ble funnet og var såpass enkel å fikse. Jonerventilen viste seg å være ødelagt («sprengt» og deformert), så jeg måtte uansett ha demontert for å evt. kun å bytte den. Men nå har vi ny og fin pumpe som ikke lekker, ikke piper og ser ren og pen ut. Fryktet tett slange, men den var helt OK, og uten alt for mye urinstein etter hva jeg kunne se. 😊

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nå som ting fungerer, vil jeg anbefale deg å bytte den slangen som går fra toalettet til Y-ventilen hvis den er gammel.

Y-ventilen fungerer som en "innsnevring" og før eller senere vil det dukke opp ett urin-stein-problem der.

 

Jeg trodde i min uvitenhet at urin-stein ikke bygget seg opp om man hadde ferskvann-toalett, men tok feil

På lørdag sjøsatte jeg og har i løpet av vinteren skiftet fra Tecma SilentFlow til Jabsco Deluxe Silent Flush elektrisk toalett.

Dette har selvfølgelig medført en del bøying og vridning på slangen som går til Y-ventilen med det resultat at en del urin-stein har løsnet innvendig i slangen. Det gikk fint i 2-3 skyllinger og deretter var det bom stopp. Jeg skrudde da ut vende-bryteren i Y-ventilen og fant 4-5 cm tilstoppet av noe jeg vil karakterisere som "urin-grus". Pirket nedi med et bøyd grillspyd av metall og kjørte med vilje toalettet med vende-bryteren demontert og fikk selvfølgelig badet fult at "grus".

Heldigvis skjedde denne tilstoppingen før toalettet hadde blitt benyttet, så det var rent vann som kom med "grusen".

Uansett, jeg kan i hvert fall bekrefte at urin-stein også bygger seg opp i ferskvanntoaletter selv om det tar lengre tid(9 år gammel båt).

Vil også nevne dette med tanke på at du har en Y-ventil som jeg er ganske sikker på kan bli "det neste punktet på lista di" :puke:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, @VannTro. Vi er nok på overtid for å bytte slanger - båten er fra 2005, og jeg ser at slangene begynner å få gjennomslag her og der. Tydelig misfarging fra innsiden. Har fra sikkert hold at det er vrient å bytte slanger på vår båt, så jeg har utsatt og utsatt det...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Om du skal bytta slangar, så vil du finna tallause råd om at det må vera septikslangar.

Det er ikkje mi erfaring.

 

Andre slangar er mykje meir bøyelege, og difor lettare å trekka.

Når dei òg kostar 1/3 av prisen, så kan ein kosta på seg å skifta oftare.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Her må jeg si meg enig med Bitteliten gitt, disse slangene MÅ være diffusjonstette  :thumbsup:

Alt annet er :puke:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet alt av septikopplegg (2 Jabsco toaletter, slanger, lufting  m.m) på begge toaletter i vinter. Eneste originale igjen er septiktankene. Satte samtidig inn Trudesign tømmeventiler og skroggjennomføringer. Tror dette har kostet totalt ca 6-7000 kroner i innkjøp og deler, og da er alt av sertifisert standard, inkludert de to nye Jabsco-toalettene, osv.

I Bavaria' en var dette greit å skifte, og jeg kan ikke helt se hvorfor gode diffusjonstette septikslanger skal være spesielt vanskelige å ha med å gjøre. Jeg skiftet fordi jeg ville ha alt på stell og fordi septik er no' dritt, så derfor føre var. Jeg har ikke mer fritid enn at kvalitetstiden skal være heeelt septikfri  🙂.  

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 14 timer siden:

For å følge opp meg selv...

 

Endte med å kjøpe ny twist’n’lock-pumpe på vei til båten for sikkerhets skyld, og hadde med nok engangshansker. 😉

 

 

så kjøper du ett nytt set med pakninger........og pakker om den gamle pumpen, så har du den som reserve i båten.

da går det på ett par minutter å skifte under en ferie.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 9 timer siden:

Takk for tipset, @VannTro. Vi er nok på overtid for å bytte slanger - båten er fra 2005, og jeg ser at slangene begynner å få gjennomslag her og der. Tydelig misfarging fra innsiden. Har fra sikkert hold at det er vrient å bytte slanger på vår båt, så jeg har utsatt og utsatt det...

Denne kom opp i feeden på Facebook, og tenkte umiddelbart på deg og denne situasjonen :giggle:

 

4964DC3A-441A-47C0-A99A-86C5909C147A.png.a2e258f1cdaca04f3e2890c68333fa0e.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter 3 0r med do i båt, har jeg samme erfaring som Bitteliten. Uansett hor mye jeg skyller med ferskvann så kommer urinstein etter 10-15 år. Om man ikke skyller godt enda tidligere. 

Men ser at Sealine (Og sikkert flere) har gått over til å skylle med ferskvann. Bare en elektrisk ventil til ferskvanssystemet. Her påstås det at med denne løsningen slipper man urinstein, dddik, kjemikaler for å fjerne lukt og lukt. Det skal vistnok være sjøvannet som er synderen. Noen som har hatt dette systemet i mage år og kan dele erfaring?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 2 timer siden:

Etter 3 0r med do i båt, har jeg samme erfaring som Bitteliten. Uansett hor mye jeg skyller med ferskvann så kommer urinstein etter 10-15 år. Om man ikke skyller godt enda tidligere. 

Men ser at Sealine (Og sikkert flere) har gått over til å skylle med ferskvann. Bare en elektrisk ventil til ferskvanssystemet. Her påstås det at med denne løsningen slipper man urinstein, dddik, kjemikaler for å fjerne lukt og lukt. Det skal vistnok være sjøvannet som er synderen. Noen som har hatt dette systemet i mage år og kan dele erfaring?

Vil jo si at @VannTro bekrefter dette i sitt innlegg? :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

sniker inn et lite spørsmål i denne tråden. Jeg opplever at jokerventilene har kortere og kortere varighet. Bytta i fjor høst, og nå i vår lekker de igjen, selv om toalettet ikke har vært brukt i vinter. Byttet også tidlig på sesongen i fjor. Så enten er kvaliteten for dårlig eller så må det skyldes spesielle forhold ombord. Kan det være at gradvis oppbygging av urinstein i slangen opp til tanken kan bidra til at jokerventilene raskere får belegg og begynner lekke? Ps spyler mye med ferskvann og bruker eddik innimellom uten at det løser problemet. Det gjelder et Jabsco toalett.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tror nok også skyllevannet, saltvann i seg selv,  bidrar med sitt. Har byttet flere jokerventiler som har begynt å lekke, men når de skiftes ser de ok ut. Imidlertid har de fått et kalklignende belegg som jeg tipper blant annet kan være fra mikroorganismer i saltvannet.

De siste årene har jeg fylt skåla breddfull med ferskvann fra dusjslangen og pumpet dette inn i systemet før vi forlater båten når vi har vært ute.  Da står det ferskvann i toalettet, jokerventilen og slanger til neste gang. Da lukter det heller ikke "dau sjømann" av råttent saltvann på toalettet neste gang vi skal ut.  Sjøvannet i doskåla inneholder et mylder av organismer som ellers dør på post, og som gjør at det lukter "lik" etter noen dager i sommervarmen. 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 7 minutter siden:

... De siste årene har jeg fylt skåla breddfull med ferskvann fra dusjslangen og pumpet dette inn i systemet før vi forlater båten når vi har vært ute.  Da står det ferskvann i toalettet, jokerventilen og slanger til neste gang....

 

Det tror jeg er det beste rådet som kan gis om god septikhåndtering.

Hver gang vi hadde vært på båttur og kom til hjemmehavna med tømt septiktank, fylte jeg denne 3/4 full med ferskvann og kompletterte med vann fra dusjen ned i toalettskåla. Skylte ned noen ganger slik at jokerventil og slanger sto med ferskvann.

Har man i tillegg nyere, diffusjonstette slanger og god lufting av septiktanken, burde muligheten for et luktfritt båtliv være tilstede :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 1 time siden:

 

... burde muligheten for et luktfritt båtliv være tilstede :thumbsup:

 

Ja, vi er vel også gamle nok til å huske suksessen med de fire S`ene på slutten av 70-tallet, vi, @Bonus ?

Fritt oversatt: 

Funker Septik, Strøm, Seil og Servitrisen, kan man ha det ganske bra ombord ganske lenge ... :lol:

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 1 minutt siden:

 

Ja, vi er vel også gamle nok til å huske suksessen med de fire S`ene på slutten av 70-tallet, vi, @Bonus ?

Fritt oversatt: 

Funker Septik, Strøm, Seil og Servitrisen, kan man ha det ganske bra ombord ganske lenge ... :lol:

 

Definitivt. De fire S'ene er tidløse ... :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...