Jump to content

Drittjobb ahead!


Popeye70

Recommended Posts

Framtia skrev for 5 timer siden:

sniker inn et lite spørsmål i denne tråden. Jeg opplever at jokerventilene har kortere og kortere varighet. Bytta i fjor høst, og nå i vår lekker de igjen, selv om toalettet ikke har vært brukt i vinter. Byttet også tidlig på sesongen i fjor. Så enten er kvaliteten for dårlig eller så må det skyldes spesielle forhold ombord. Kan det være at gradvis oppbygging av urinstein i slangen opp til tanken kan bidra til at jokerventilene raskere får belegg og begynner lekke? Ps spyler mye med ferskvann og bruker eddik innimellom uten at det løser problemet. Det gjelder et Jabsco toalett.

 

Gunga Din skrev for 4 timer siden:

Tror det er eddikken som tar knekken på joker-ventilen, har opplevd detsamme, kjørte mye eddik ett tak, men sluttet med det !


dette er min erfaring også. Eddik ødelegger gummien i jokervemtilen og i pumpa. 
 

Mye ferskvann hjelper. Men å koble doen rett på ferskvannssyetemet kunne jeg aldri tenkt meg å gjøre   På et langturforum på fb er det nå en tråd om en som fikk septik i watermakeren....

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 56 minutter siden:

 

Mye ferskvann hjelper. Men å koble doen rett på ferskvannssyetemet kunne jeg aldri tenkt meg å gjøre   På et langturforum på fb er det nå en tråd om en som fikk septik i watermakeren....

 

inte bra :nonod:

 

nei kobler heller ikke inn ferskvann på doen, da kan man heller helle i en skvett ferskvann i innen man forlater båten

 

skulle jeg få problem med urinstein å må bruke eddik, kommer jeg koble bort pumpen og fylle rett i slangen

septiktanken ligger lavare, så det bør gå helt fint !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 15.5.2020 at 17.53:

Men å koble doen rett på ferskvannssyetemet kunne jeg aldri tenkt meg å gjøre   På et langturforum på fb er det nå en tråd om en som fikk septik i watermakeren....

 

Jeg forstår ikke at det er mulig må jeg innrømme. Ferskvannet til spyling går jo i egen slange inn i toppen av toalettet mens det som skal ut går i sin egen slange i bunnen og så rett på tanken. Det er jo ingen forbindelse her bortsett fra om skåla blir bredfull og magnetventilen svikter samtidig som trykkvannet starter å fungere som ei vakuumpumpe...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev Just now:

det er vel nettopp tingenes iboende faanskap jeg ikke vil ha ombord :wink: 

 

:lol::lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 5 minutter siden:

det er vel nettopp tingenes iboende faanskap jeg ikke vil ha ombord :wink: 

Men man har ulike behov og ulik bruk av båt. 

 

Ofte forveksles britiske "Sods Law", med Murphys. Sods sier "alt går galt på den verst tenkelige tide, for å ødelegge for deg", på et tidspunkt ble det forvekslet med ingeniøren Murphys lov, som sier at "alt som kan gå galt, vil gå galt". Den første er skjebnes ironi, det andre er en fornuftig  forsiktighetsregel for alle som skal designe et system. Forstår deg godt :)

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, VannTro said:

Jeg forstår ikke at det er mulig må jeg innrømme. Ferskvannet til spyling går jo i egen slange inn i toppen av toalettet mens det som skal ut går i sin egen slange i bunnen og så rett på tanken. Det er jo ingen forbindelse her bortsett fra om skåla blir bredfull og magnetventilen svikter samtidig som trykkvannet starter å fungere som ei vakuumpumpe...

 

En litt "solid jobb" med noe sprut kan spre dritt og bakterier opp til oppunder skåla og ringen der ferskvannet entrer skåla. Derfra og videre til magnetventil er det kun snakk om tid for bakteriene å spre seg "bakover" mot ferskvannskilden.

(Her er det bare å mentalt forestille seg en CSI-aktig dataanimasjon med kul grafikk, hvor man viser hvordan bakteriene sprer seg via de minst tenkelige kanalene...)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvis dette skulle skje så er vel faren for å få bakerier i rørsystemet i de tusen hjem ganske stor også :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Også stor forskjell på designet og høydefall, etc. 
I hus er dette en gjennomtenkt løsning, det er ikke i båt. 

Men fun fact. For å unngå bakterier fra varmtvannet skulle inn i det rene ferskvannet var det i starten krav til helt separate systemer for varmt og kaldt vann, med en kran for varmtvann og ett for kaldt. Det ser man restene av i UK. (Der brukte de i starten noen steder dårligere kvalitet for varmtvannet)

Link to post
Share on other sites

Jeg som trodde den "løse magen" sommeren gjennom skyldtes inntaket av øl/vin etc., men nå forstår jeg hvor problemet kommer fra :lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...