Jump to content

Informasjon i EVC systemet har blitt borte


Engers

Recommended Posts

Hei.  Jeg har en dobbelinnstallasjon Volvo Penta D3 fra 2008. I en Bavaria 33 sport. 

I EVC displayet kan man jo ha diverse informasjoner.  Jeg pleier å ha dieselforbruk i det ene displayet, og trip-timeteller i det andre

Når jeg vrir på hjulet på kontrollpanelet til EVC systemet,  kan man få diverse andre informasjoner.

Bl.a. pleier jeg å se på vanntempraturen i sjøen.

Når jeg var i båten nå i helga, så fant jeg ikke vanntempraturen noen steder i menyene.....

Den informasjonen har rett og slett blitt borte.

Når jeg leser i manualen til D3, så står det at man må ha en multigiver, for ar dette skal fungere.

Også for at fart og dybde skal kunne vises i displayet.

Om jeg har hatt fart og dybde i displayet tidligere vet jeg ikke, da jeg bruker kartplotteren til dette.

Men vanntempratur har jeg hatt.

Kan også fortelle at knopmåleren på daschbordet ikke virket i helga.

Det har skjedd meg en gang tidligere, da det var en del groe ved hjulet under båten.

Kan dette hjulet være en del av multigiveren, og være feilen som gjør at jeg ikke får sett vanntemperaturen ?

Eller sitter denne multigiveren en helt annen plass.

Hva tror dere kan være problemet ?

Om det er multigiveren ( og denne ikke er en del av hjulet under båten ) hvor sitter denne giveren, og hvordan ser den ut ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Giveren med hjulet som snurrer er antagelig også ekkoloddsvinger samt giver til vanntemperatur. Når fartslogg og vanntemperatur plutselig blir borte kan dette tyde på at du ikke får signal fra giveren. Får du opp dybde/ekkolodd på plotteren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har du bare en giver (den med hjulet) til fart/dybde som gir signal både til plotter, fartslogg og EVC? Eller har du seperate givere slik at plotter har egen giver?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis. Jeg vil anta at disse signalene kan deles f.eks via en NMEA-protokoll. 

 

Men om du har bunnsmurt båten har du vel oversikt over hva som finnes under skroget?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er vel godt mulig at det er to givere. Vi har seilbåt, men her er det en giver for fart og temperatur og en for ekkolodd. Kan høres ut som om den for fart og temperatur har mistet kontakt. 
 

foreslår at du går over ledninger, helt fra giver til instrumenter. Kan jo bli en del slag i planene båter og over tid kan kontakter bli litt dårlig. Ville gjort det før jeg brukte mye energi på annet :)

Link to post
Share on other sites

Har sett inne i båten nå.  Det er egen giver til Garmin plotteren.

Og på innsiden av der hvor hjulet sitter, er det en multigiver som heter Volvo Penta 3587054. Så da er det den det er noe feil på.  Kan det da være at hvis hjulet ikke går rundt på grunn av groe ( har skjedd tidligere ) så virker heller ikke de andre funksjonene ?

Link to post
Share on other sites

Engers skrev 34 minutter siden:

Har sett inne i båten nå.  Det er egen giver til Garmin plotteren.

Og på innsiden av der hvor hjulet sitter, er det en multigiver som heter Volvo Penta 3587054. Så da er det den det er noe feil på.  Kan det da være at hvis hjulet ikke går rundt på grunn av groe ( har skjedd tidligere ) så virker heller ikke de andre funksjonene ?

Vi har Raymarine, men om hjulet virker eller ikke har kun virkning på fartsmåling hos oss. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen. Muligens dårlig forklart av meg.  Giveren til Garmin sitter for seg selv, og Garmin instrumentet fungerer som det skal.

Det er Volvo Penta multigiver som nok er problemet.  Denne giveren gir fart, dybde og sjøtemperatur. I bunn av denne giveren sitter hjulet som da gir fart.  Så det jeg lurer på, er : Hvis det er nye groe der så hjulet ikke går rundt, vil det også kutte ut de to andre funksjonene?

Som tidligere nevnt var hjulet gjengrodd en gang tidligere, så det ikke gikk rundt.  Da virket ikke knopmåleren på dashbordet.  Om de andre funksjonene da virket eller ei, husker jeg altså ikke.

 

Redigert av Engers (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil være merkelig om groe på hjulet skulle sette de øvrige systemene ut av spill, dette er tre helt selvstendige funksjoner selv om de sitter i samme giver. 

 

Jeg ville ha sjekket ledningen mellom giver og EVC, og startet der denne er koblet inn på EVC-systemet. Kanskje dette er på/ved EVC-boksen som sannsynligvis er montert på et skott i motorrommet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...