Jump to content

Får ikke frem bensin til motor, Volvo penta 140a


mrtiger

Recommended Posts

Heisann,

håper jeg kunne få litt tips og hjelp her.

Har en eldre windy 23 med en Volvo 140a motor.

båten har stått på land i 3 år, da jeg ikke har hatt tid til denne. Den fungerte utmerket før den kom på land.

Har nå tenkt å få liv i den, prøvde å starte den og motoren gikk fint rundt, så den har ikke satt seg.

problemet er at jeg ikke får bensin frem til motoren, filteret er tørt og det er nok lenge siden det har vært bensin der:)

Når jeg prøver å starte den, virker det som den ikke klarer å suge til seg bensin. Kan ikke huske at det er en bensinpumpe på den, bortsett fra den som sitter på motoren og den er ikke elektronisk.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få frem bensinen til filteret og motoren?

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Prøvde litt mer i dag.

sprayet stargass inn i luftinnsuget, da tente motoren i ett par sekunder, så slokner den igjen.

suge fram bensin til filteret med en vakuumpumpe.

virker som den ikke får bensin, lukter heller ikke noe særlig bensin etter at jeg har prøvd å starte den endel ganger. 
kan jo være bensinpumpen som er defekt, men kanskje litt rart at den ikke klarer å få frem noe bensin..Den fungerte bra når jeg  tok opp båten for 3 år siden, så litt rart at den skulle bli defekt uten å være i bruk.

kan jo være at pakningene i pumpen har blitt helt morken siden all bensin har fordampet fra bensinfilter og sikkert i bensinpumpen.

Noen tips for å sjekke om bensinpumpen er defekt på en slik motor.


Et annet problem kan jo være bensinen som har stått i tanken i tre år at den har blitt dårlig. Men, den burde vel gi litt tenning..

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den pumper bensin, OK.

Hvis den ikke pumper, defekt. 

Du kan jo begynne med å plukke pumpen ut av motoren. Beveger du pumpearmen, skal den sug på ene siden og lage trykk på andre siden. Ingen reaksjon, tre muligheter:

Sugeventil henger

Trykkventil henger

Membran lekker

Slike pumper har lett for å bli mugne når de blir stående med bensin i som får lov å fordampe. Derfor kjørte vi inn konserveringsvæske før vinteropplag. Du kan også prøve å spraye litt inn og se om saker løsner, CRC eller noe slikt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da demonterte jeg bensinpumpen. Alle pakninger så fine ut, men den var knusk tørr.

renset den og pumpet manuelt på pumpearmen og fikk da sug igjen. Trur nok at den har satt seg.

monterte den på plass igjen og motoren startet uten problemer.

motoren gikk jevnt og fint, så da er det håp:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...