Jump to content

lekkasje/ vannansamling i vindskjerm Bavaria 29 Sport 2014


Frode_S

Recommended Posts

Hei,

har sett en del inlegg om div lekasjer i vindskjermene på Bavaria båter - men har ikke klart å finne frem til hva som har vært løsningen hos de enkelte som har hatt problemer eller hva den faktiske årsaken har vært.

 

Noen her som har opplevd samme lekasje som jeg har på min? Ser ut som det samler seg vann i enden av vinnskjermen - ser også ut til at forrige eier har laget en liten "karm" av silikon for at dette ikke skal lekke ned på pantry'en. Har lett overalt langs karmer/ fuger etc. men finner ikke årskaen eller hvor dette vannet kommer fra. Det er helt tørt hele veien på innsiden av vindskjermen og det drypper ikke vann ned fra targabøylen her heller.

 

Fra bilde 2 så vises det hvor vannet samler seg, dette er mellom karmen på den svarte rammen - resten er helt tørt. På babord side er det et støre stykke med gummimateriale som stikker litt opp over kanten, ser ikke denne på styrbord side hvor jeg har problemet. Er litt skeptisk med å bare tette igjen da jeg da ikke har kontroll på hvor vannet kan dukke opp som følger av dette.

 

Noen med gode råd hvor jeg kan lete - blir smårar av å ikke finne ut av dette :-p

bilde1.png

bilde2.png

Link to post
Share on other sites

Har en Bavaria 28 12-modell med akkurat samme problem, men aner heller ikke hvor vannet kommer inn. Det kommer ikke alltid inn vann ved regnvær, men mistenker at det er når jeg har gummijolla bakpå og tom vanntank foran at problemet er størst. Da er båten litt baktung. Hvis den ikke hadde vært det, så ville vannet antagelig rent forover, ned i den lille utsparingen langs vinduet, og ut. Når det er sagt så bør det jo ikke komme vann inn uansett! 

Link to post
Share on other sites

@-morten- stemmer det og kudos for skape øyne! Kalesjen ble byttet til ny i går og er ikke festet i dette bildet, men har hatt samme problem med den gamle og vannet kommer ikke inn den retningen/ fra utsiden

 

@Faxen hepp kjørt på med Tolly's i flere runder på alle tenklige plasser hele 2019 sesongen uten hell

Link to post
Share on other sites

@zaq litt dårlig bilde her, men på babord side ser det ut på min båt som det ligger en slags gummimatte/ tetningsmatte ned i karmen. Denne ser jeg ikke på styrbord side hvor jeg har problemer - har du denne? Ikke at det hjelper på fakta at det kommer vann inn fra en plass

 

 

Bilde3.png

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk et supert tips av service teknikkeren til Bavaria ang denne... Da rammene er hule så er det mange mulige kilder, men tipset gikk ut på å Borre et lite hull nederst på ramma ved enden av vindusrammen på utsiden, som løser dette problemet og vannet renner ut fremfor å samle seg i bunnen av rammen. 

 

Litt vanskelig å forklare, men jeg legger opp bilder av stegene som ble anbefalt når jeg har gjort det på min båt, samt om det virket eller ikke før andre går løs på dette 👍

 

Frode

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Hadde helt glemt å oppdatere denne, men kan med glede melde at med litt borring så har vindskjermen vært helt tørr og ingen ansamling av vann inne. 

 

Hullet er borret på utsiden av vindskjermen med litt vinkel langs med skjermen med 3mm borr, løsnet pakningen før jeg borret. 

 

Så er det skjært et lite hakk i gummipakningen for at vannet skal renne ut. 

 

Dette virket ihvertfall strålende på en 2014 modell. 

 

 

IMG_20200709_093518.jpg

IMG_20200709_093450.jpg

Redigert av Frode_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...