Jump to content

Mercury Optimax 115 kveles


mr-s

Recommended Posts

Hei

 

Vi har kjøpt en brukt båt med en 115 Mercury Optimax 2-takt. Sjøsatte den sist helg, og kjørte strekningen til båtplassen på ca 3-4km, gikk helt fint. Så skulle vi ut igjen en tur i går, var innom og fylte bensin og reiste til en holme i nær avstand (kjørte ca 15 minutter etter bensinfylling). Problemet oppsto når vi kjører mot holmen og senker farten. Da hører jeg den begynner å hoste, før etter 1 minutt dør helt. Vi får hjelp til å komme oss i land og prøver å starte den igjen. Hoster og sviver dårlig på tomgang, men sviver bedre når vi ruser opp turtallet. Vi prøver å kjøre tilbake, da rett i høyt turtall og får kjørt i ca 2 minutter før den kveles og til slutt dør.

 

Noen som har noen tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke?

 

Litt tilleggsinformasjon:

- Båten har stått ute i vinter med 1/3 tank.

- Det lukter veldig bensin, og er tydelige tegn på "regnbue" i vannet

- Ved priming med blære på bensinslange, så blir ikke denne hard (har jeg hørt den skal bli) 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvilken årsmodell er motoren din? Hva slags bensinfilter har du?

 

Lukt, regnbue i vannet og at blæra ikke blir hard tyder på lekkasje. Hvis noen pumper på blære samtidig som andre leter etter lekkasjen kan det bli lettere å finne den.

 

Du kan ha fått kondens i bensintanken gjennom vinteren, og/eller at det var noe mer enn bensin på tanken fra før. Da du fylte bensin kan forurensningen ha blitt virvlet opp og kommet inn i motorens bensinsystem. Sjekk bensinfiltre (jeg har tre filter til min 2012 Merc 100EFI). Det kan bli litt jobb med rens, filterbytte osv. Kan hende forurensningen har gjort at en ventil har hengt seg opp slik at bensinen oversvømmer et flottørkammer e.l.

 

Det var noen (generelle) forslag. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det var vel dere eg hjelpet i land?

 

Det kunne virke som du har ein bensin lekkasje, men har og hørt om noen som har lekkasje på trykksiden av direkteinnsprøytningen (fra kompressoren)

Det var nok et tips.

 

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...