Jump to content

Lov med flere babord/styrbord lanterner?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

Min Bayliner 288 har en rundtlysende lanterne på topp, og rød/grønn på babord/styrbord side av targabøyle. 
Men etter å ha gått over det elektriske systemet, så la jeg merke til at det nå også lyser i front! Det er en original kombilanterne i baugen! 

1. Er det lov å ha to sidelanterner på hver side?

2. Er det lov å kun ha kombilanterne helt i baugen på en så stor båt?

3. Hvis 1 nei, 2 ja: Burde jeg fått fjernet de to sidelanternene, eller den i baugen?

Har kjøpt nye sidelanterner, da de som stod på ikke passer designet på båten helt. Men vurderer altså nå å fjerne de fullstendig, hvis det er mulig å fylle gelcoaten på en fin måte. 

Redigert av nordemoniac (see edit history)

Tror jeg da satser på fjerne sidelanterner som forrige eier irriterende nok har boret og skrudd fast - de har aldri vært nødvendig. 
Om noe så bytter jeg bauglanterne til LED. 

Forhåpentligvis vil Gelcoat filler matche rimelig greit for å fylle skruehull. 

Jo mindre som er skrudd fast og montert i båten, jo bedre. Det er kablet feil også ser jeg, bryter for ankerlanterne aktiverer også sidelanternene...

Du kan ha så mange sidelanterner du ønsker.....men du kan bare ha tent en åt gangen ! (En på hver side:smiley:)

De allre fleste seil båter har 2 grønne lys, en normal SB-lanterne og ett grønnt lys fra kombilanterna i masttoppen

monter en bryter så att du kan veksle mellom din kombi I føren, eller dine to ettermonterte på sidene !

Lovdata eller sjøveisreglene taler om hvilke lys du må vise om natten eller nedsatt sikt

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Mulig jeg er litt krass nå @nordemoniac, men jeg stusser litt på slike spørsmål som dette. For å føre båt skal man ha ha nødvendig kompetanse, båtførebevis hvis man er født etter 197... Forskrift om forebygging av sammestøt på sjøen, populært kalt sjøveisreglene, er noe alle skal ha kjennskap til, men som selvsagt de færreste kan til fingerspissene. Det du spør om finner du svar på der, og det er ikke særlig vanskelig å finne det svaret. Det er forøvrig også krav til at forskriften skal finnes i ethvert fartøy. Hvis du fører to grønne og to røde lanterner kan du forveksles med et fartøy som fisker. 

@Komodo Båtførerbevis fom 1980, og ja - jeg har tatt det uten feil. Er jo ikke jeg som har montert de på, så er derfor jeg spør, i tilfelle det er en annen god årsak til at dette er gjort, som f.eks også hos bruker @pipe

@pipe 

Det finnes baugmonterte LED lanterner med 2nm avstand, det skulle jo være nok for båter under 20m?

Jeg tenker at det originale oppsettet er penere enn sidelanterner? 

Biltema 25-804 er godkjent kombi opp til 20 m, kr. 599. Du kan pynte båten med så mange lanterner du bare orker. Men lanterneføringen, hvilke som er aktive, er regulert. Nokså vanlig at seilbåter har 'to sett', ett sett for bruk under seil, og ett sett for bruk under motorgange. Estetikken får du vurdere selv. Poenget er at lanternene og lanterneføringen er godkjent for bruk i farvannet du trafikkerer.

Tar man Hulda som eksempel, har jeg en kombilanterne i mastetoppen, rød/grønn/akter-lanterne. I baugen sitter en kombilanterne. Akter sitter en akterlanterne. I masten sitter 'motorlanterne'. Det blir mange. Brukt riktig er det i hht. regelverket. Og kontrollen er indikatorlys på instrumentpanelet som viser hvilke lanterner som er tent og hvor de er plassert. I teorien kan alt lyse samtidig. 

Det er vel naturlig å anta at den amerikanske båten har original lanterne i front (kombilanternen) som ikke er godkjent etter europeiske regler. Vakker verden, der alle skal lage egne godkjenninger. Men om du er opptatt av dette så kan du sikkert bytte kombilanternen til en godkjent.

Disse små pent integrerte er ofte mest til pynt ift lysutbytte,

Hulda skrev 52 minutter siden:

Biltema 25-804 er godkjent kombi opp til 20 m, kr. 599. Du kan pynte båten med så mange lanterner du bare orker. Men lanterneføringen, hvilke som er aktive, er regulert. Nokså vanlig at seilbåter har 'to sett', ett sett for bruk under seil, og ett sett for bruk under motorgange. Estetikken får du vurdere selv. Poenget er at lanternene og lanterneføringen er godkjent for bruk i farvannet du trafikkerer.

Tar man Hulda som eksempel, har jeg en kombilanterne i mastetoppen, rød/grønn/akter-lanterne. I baugen sitter en kombilanterne. Akter sitter en akterlanterne. I masten sitter 'motorlanterne'. Det blir mange. Brukt riktig er det i hht. regelverket. Og kontrollen er indikatorlys på instrumentpanelet som viser hvilke lanterner som er tent og hvor de er plassert. I teorien kan alt lyse samtidig. 

Takk for godt svar. Kan jeg spørre hvorfor du velger å ha flere kombilanterner isteden for kun den ene?

Jeg tror etter litt synsing at jeg velger å fjerne sidelanternene, og prøve å reparere gelcoaten (i verste fall får jeg sette opp nye lanterner igjen om det ikke blir pent). 

I tillegg bytter jeg nok den i front som nå ikke er LED, da jeg tviler på at den er godkjent ved å sette inn en vanlig LED-pære. 

Jeg er fan av å ha færrest mulig hull og ledninger koblet opp, så ønsker å gå mest mulig minimalistisk her, men ønsker selvsagt fortsatt at balja skal være tilstrekkelig opplyst. 

Det som er der nå er uansett feil tilkoblet, for sidelanternene lyser sammen med topplanterne når jeg bruker bryter for ankerlys. 

alfaalfa skrev 45 minutter siden:

.....Vakker verden, der alle skal lage egne godkjenninger....

Nå er det ikke så......

Lanterners rekkevidd framgår av Regel 22

og lysintensitet og vinkler, farge etc framgår av vedleg I
se Lazyjacks link ovan

eller

https://www.jag.navy.mil/distrib/instructions/COLREG-1972.pdf

jeg kan si att jeg også lurere på disse små amerikanske lanterner om de kan vare godkjent?!

S/Y Gunga Din

Normalt da du kjøper en lanterna, så ligger det ett sertifikat med, der det framgår att lanternen er godkjent, og hvilken akkreditert kontroll organisasjon som gjort dette !

og sen,  så vitt jeg vet, er det ikke krav til lanterner på en båt !.....det er først da båten framføres på natt eller dårlig sikt som kravet kommer !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

nordemoniac skrev 1 time siden:

Takk for godt svar. Kan jeg spørre hvorfor du velger å ha flere kombilanterner isteden for kun den ene?

Jeg tror etter litt synsing at jeg velger å fjerne sidelanternene, og prøve å reparere gelcoaten (i verste fall får jeg sette opp nye lanterner igjen om det ikke blir pent). 

I tillegg bytter jeg nok den i front som nå ikke er LED, da jeg tviler på at den er godkjent ved å sette inn en vanlig LED-pære. 

Jeg er fan av å ha færrest mulig hull og ledninger koblet opp, så ønsker å gå mest mulig minimalistisk her, men ønsker selvsagt fortsatt at balja skal være tilstrekkelig opplyst. 

Det som er der nå er uansett feil tilkoblet, for sidelanternene lyser sammen med topplanterne når jeg bruker bryter for ankerlys. 

Lanternen som sitter i mastetoppen til Hulda sitter 19 meter over vann, og vises over lenger avstand enn den som sitter på dekksnivå. Dessuten, den gangen det var glødepærer, sparte den i toppen to andre pærer i forbruk under seil. Det tredje oppi toppen der er at lanternen lyser opp windex'en. Derfor. Nede på dekk kan jeg, om lanternen oppi mastetoppen skulle feile, fremdeles vise lanterner for seilfartøy.

Jeg tviler på at originallanternene dine dekker kravene som stilles til lanterneføring i mørke og dårlig sikt. 

Det står 1nm, som er nok for sidelanterne, men jeg tenker likevel å bytte da den ikke er LED. En ny som burde passe over de gamle hullene ser jeg koster under tusenlappen.  
Da vil den nye være 2nm (som topplanterne) og jeg tenker det da vil lyse bedre enn sidelanternene, da de ikke er montert loddrett, de er på siden av radarbøylen, så de er vinklet. 

Fant teiprester foran kombilanternen, så det er vel sånn det har vært «forbikoblet». 

Båten min kom med frontmontert kombinert sidelanterner. Jeg ble blendet og fikk svekket nattesyn av at det grønne lyset lyste opp fordekket så jeg tok ut pærene og monterte separate lanterner bak sidevinduene i stedet. Hvis du er ute når det er skikkelig mørkt bør det vurderes om det er problematisk med frontmonterte lanterner. 

Redigert av abbor (see edit history)
nordemoniac skrev for 8 timer siden:

Den originale kombi bauglanternen på min Searay har en to polet 10W  pære med ba15s sokkel.
Tipper du har likt.
Da er det ingen led pære å få tak i så vidt meg bekjent og egentlig skal man være glad hvis man finner en slik vanlig glødepære ett sted.
For mange år siden så lette jeg rundt oss til som fører Osram og Philips men det var det ikke mulig å få bestilt engang.
Mener å huske jeg fant til slutt på BT.
Kjøpte en eske med 10 stk og hvor de andre 9 har blitt av er en av livets mysterier.
Er rimelig sikker på at den lille lanternen med bare 10W neppe lyser like langt som kravene men på en annen side så har neppe Politiet langt nok målebånd for å håndheve regelen

Redigert av pipe (see edit history)
  • 2 uker senere...
abbor skrev On 11.5.2020 at 17.38:

Båten min kom med frontmontert kombinert sidelanterner. Jeg ble blendet og fikk svekket nattesyn av at det grønne lyset lyste opp fordekket så jeg tok ut pærene og monterte separate lanterner bak sidevinduene i stedet. Hvis du er ute når det er skikkelig mørkt bør det vurderes om det er problematisk med frontmonterte lanterner. 

Det gir absolutt mening, men her er lanterne helt fremst på baugspydet, så det virker gjennomtenkt. Kjøpte en lanterne nå, godkjent for 2nm, som visstnok skal passe i de gamle skruehullene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...