Familiesnekke Startet 10.Mai.2020 Del på Facebook Startet 10.Mai.2020 Hei, etter jeg hadde tatt av vinterpresenningen etter mitt første år som eier av denne båten og klargjort båten for sjøsetting (altså bunnstoff og polering), så har det regnet og kommet vann inn i båten, og «koppen» rundt rorakselen har fylt seg med vann. Roret var tatt av i forbindelse med bytting av simmeringer på pakkboksen til propellakselen, og i går hadde jeg tenkt til å sette på roret igjen. I fjor på vannet kom det sjøvann inn i koppen rundt rorakslingen, så da tenkte jeg at det var pakkboksen rundt denne som var lekk. I går ble pakkboksen strammet til, og så gikk jeg under båten for å se. Da oppdaget jeg at det kom litt vann ut mellom rorhylse og glassfiberskroget, ikke mellom roraksel og rorhylse, slik jeg trodde. Etter å ha skrapt med kniv i overgangen glassfiber og rorhylse, så ser jeg at det er bare en myk fuge som tetter her. Jeg klarer etterhvert å pirke ut ca 1cm dyp fuge, fra en omtrent 3mm sprekk rundt rorhylsa. Da renner vannet som er fanget her ut. Det blir dermed en del spørsmål rundt dette: -båten skal på vannet om 4 dager; holder det at jeg kliner på en ny fuge med feks Tec7? Vil dette kunne bli tett? Vil det holde ut sesongen, eller i flere år? Er det risikosport å ta familien med på overnattinger i båten? -Bør/må dette utbedres; og hvor omfattende er en slik jobb? Hva må gjøres? Noen formening om ca pris? -forrige båteier har hatt båten i 30år; har han skjult en feil/mangel under salget? Har jeg noe å hente på å klage og kreve at han betaler utbedring? Se bilder under. Oversiktsbilder: Roret går gjennom gammel vanntank; lager 100mm hull for å kunne se utenpå «koppen» Slik ser det ut i vanntanken, mot koppen? Noen som har lyst på et glass vann fra denne tanken? Ser regnvann ned i «koppen»: tommestokken er ca 3mm tykk.’ Vanndråpe Etter bunnstoff og fuge er skrapt bort, og pusset litt med sandpapir. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Hei Du kjøpte altså båten for eit år sidan, og båten er altså 30 år. Prisen du betalte reflekterte kanskje at dette var ein 30 år gamal båt? Trudde du at du kjøpte ein ny båt? Eg trur du vil slita med å få medhald i noko krav mot seljar. Dette med mindre seljar er usedvanleg grei, eller du har ein usedvanleg god kjøpsavtale. Andre kan svara betre på dei tekniske spørsmåla, men eg trur ikkje at dette blir ein dyr reparasjon. Eg hadde tetta lekkasjen best mogeleg, og montert ei god pumpa m. automatisk nivåbrytar. I tillegg hadde eg sett ofte til båten. Spesielt i dagane etter sjøsetting. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Jeg er enig med Ask, dette er en båt som er 30 år og da må man regne med at slike episoder hender. Vet ikke hvilke båt merke dette er, men tro ikke dette er koster så mye å få fikset. Kjøp en god automatisk lensepumpe, og tettet lekkasjen med tec7 eller lignende. Angående vanntanken, bruk egnet vaskemiddel skrubb og skyll. Men drikke vann bør kanskje tas med i egne vann beholdere. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Da kan jeg ta mer teknisk i og med at Ask har tatt det juridiske. Her er det ikke bare tale om å holde båten tett, det handler også om å beholde roret der det skal henge. Ut fra bildene ser det ut for meg som at rorakslingen er lagret i braketten oppe, under der rorstopperene er montert. Så lar man rorhylsen henge og rakle. Slik sett er dette en slags beregnet kamikaze-konstruksjon fra fabrikken. Det er ikke sikkert at tidligere eier har vært klar over forholdet. Det man kunne gjøre, er å kontakte fabrikken (om den fremdeles eksisterer) og høre hva/hvordan nedre feste er tenkt å fungere. Personlig ville jeg anta at rorhylsen skulle vært støpt fast til skroget oppe og nede. Kan hende at fabrikken har hatt en slags teori rundt konstruksjonen. Flytende hylse med fast lagret aksling inni virker underlig sett fra et ingeniørsynspunkt. Min umiddelbare tanke er å få presset noe fleksibelt opp i skjøten mellom skrog og hylse som limer innmari. Og så ta en nærmere vurdering til høsten. Dette med kraftige pumper og andre remedier er sikkert bra om hele greia ramler av. Husk at hver gange et propellblad passerer roret, settes det opp en vibrasjon, rorbladet får seg en smekk nokså mange hundre ganger i minuttet. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Hei, og takk for innspill! Først det juridiske; hvis konstruksjonen er ment slik @Hulda beskriver, så er det ikke noe å klage til selger om, selvsagt. Jeg hadde tenkt til å bruke Tec7; Hulda; har du tips angående et lim som er bedre/mye bedre? Hva med CT1; er det et bedre lim til denne jobben? Båten er en Enes 32. Fabrikken finnes ikke lenger, og jeg har ikke funnet noen som har jobbet der. Tips mottas med takk:) Jeg limer nå i første omgang, men jeg har lyst til å få dette bygget om og støpt fast skikkelig. Båten ligger i Bærum, men jeg kan godt kjøre noen timer for å få jobben gjort skikkelig. Ut hele Oslofjorden er helt OK. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Vanligvis har vel rorhylser en flenskrage nederst, som klemmer mot skroget når man strammer en mutter innvendig i båten. Jeg fikk tettet på nytt mellom den flensen/kragen og skroget (senket rorhylsa midlertidig) pga. lekkasje utenfor hylsa i vår forrige båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Rent intuitivt ser det ikke ut som om det har vært noen reparasjon etter skade her. Jeg hadde nok tettet på med skikkelig tettestoff. Selve konstruksjonen har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om - men har den holdt i 30 år så er det vel ikke noe grunnleggende feil med den ut i fra at den har fungert. Som alt annet på en båt må dette vedlikeholdes. Men de platene som støtter rorakslingen øverst - om de er av tre så bør man nok sjekke de for råte . Vanntanken - sånn ser det ut i alle vanntanker som ikke har vært rengjort på lang tid :-) Om det har ligget vann rundt rorakselen i vinter kan det kanskje være frostspreng som har skapt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Jeg lurer veldig på hva som er beste lim/fuge-produkt til denne jobben; har noen tips til navn på produkt? @VannTro; har du tips til produkt du ville brukt på denne jobben? Bør jeg bruke en form for primer først? Vanntanken skal ikke brukes mer. Jeg har kjøpt ny 220-liter plasttank, som fikk plass under stikk-køya. @Bitteliten; takk for tips ang råte; DET må jeg sjekke! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Nå skal det være tørt der oppe, men kontroll er naturligvis noe man skal gjøre hele veien. Jeg vil tro at Tec7 er godt nok. Jeg skal innrømme at jeg er sveisemann. Ikke limemann. Det jeg bruker over alt der det skal limes heter Biltema Multibond Rapid. Tec7 koster noen ganger mer, hvor mye bedre det er vet jeg ikke. Jeg har ikke oppdaget noen forskjell. Så ukyndig er jeg. Uansett, pump inn et eller annet som stabiliserer rorhylsen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Jeg ville ikke brut BT's multibond, men da heller denne : https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/tetning/marintetning-2000040775 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 (redigert) Huff, nei, ikke den der. Her er hovedpoenget å lime og stabilisere. Hindre at rorhylsen får lov til å rakle fritt. Det er ikke elastisitet som er første prioritet. Det kan forresten være en tanke fra produsenten å ha en fleksibel forankring nedi der. Derfor hadde det vært verdifullt å kunne tatt rede på filosofien. Redigert 11.Mai.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Slip ned, støp så mye som det går innover/oppover og godt rundt med Belzona. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Du kan også bruke West system epoxy med egnet fyllstoff/mikrofiber. Få renset skikkelig i spalten, bland passende konsistens og fyll med stor sprøyte, tape igjen under så det holder seg inne mens det herder. Da sitter det nok evig. Om du likevel er bekymret for lekkasje inne, kan du tre et avløpsrør eller lignende over rorakse, som er høyere enn vannlinjen, og lime rundt koppen. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Skulle tro jeg hadde aksjer i denne, da det er tredje gangen jeg føler for å tipse om den. Hvis ikke elastisitet har noe betydning blir jo dette 2-komp. limet som støp. Enkelt å sprøyte inn fra inn og utside.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Ask skrev for 4 timer siden: Du kjøpte altså båten for eit år sidan, og båten er altså 30 år. Prisen du betalte reflekterte kanskje at dette var ein 30 år gamal båt? Trudde du at du kjøpte ein ny båt? Dette synes jeg var unødig flåsete svart Ask. Hvorvidt han bør kunne forlange noe refusjon fra selger avhenger vel av flere forhold, f.eks. om dette er en normal slitasje, eller om det er en skade som tidligere eier har pyntet på, samt om selger også har holdt kjeft om andre feil på båten. Ask skrev for 4 timer siden: Andre kan svara betre på dei tekniske spørsmåla, men eg trur ikkje at dette blir ein dyr reparasjon. Hvis du ikke vet hvordan dette skal utbedres teknisk så lurer jeg på hvorfor du mener at det ikke blir en dyr reparasjon. Dersom det er en skade i innstøpt rorhylse og den må skiftes blir det en relativt omfattende jobb. Jeg ser at du har fått mange gode råd på hvordan du skal utbedre dette, her har du et tips fra meg. For meg ser det ut som om rorhylsa er støpt inn i skroget, og i tillegg opplagret i braketten oppe, altså kryssfinerkonstruksjonen. Det er ikke så lett å se ned i røret, eller koppen som du kaller det, men det ser veldig ut som om det er støpt en krage med glassfiber opp langs hylsa. Uansett er det vel liten tvil om at hylsa skal være fast i skroget uten å flekse. Dersom du har en viss fleksing i hylsa nå tyder det på at innstøpingen er skadet. Det blir da feil å klemme inn en fleksibel fugemasse opp i den spalten der du putter meterstokken din. Oppe i den spalten vil du heller (mest sannsynlig) ikke klare å rengjøre så godt at du får binding til både røret og hullet. Jeg ville heller forsøkt å få opp noe hardt, som låser hylsa fra å bevege seg radielt. Et alternativ er å blande epoxysparkel og ta det i ei sprøyte og sprøyte opp. Et annet alternativ er å dore inn en shims. Til slutt ville jeg rengjort grundig på det som stikker ned av hylsa samt 10mm ut på skroget og lagt på en fuge av MS-basert fugemasse, f.eks. Simpsons, Bostik eller tec-7. Dette ville jeg ansett som en midlertidig reparasjon for i år, og evt. vurdert om hylsa må ut til høsten når du kommer på land. Det hadde vært veldig interessant å hørt fra de som har konstruert dette hvordan det er montert og tenkt å fungere. Mener jeg har lest en tråd her på forumet fra en som var i familie med han som har tegnet disse båtene. Kan se om jeg finner igjen det. Ellers, kanskje @Knude har noe konstruktivt å komme med? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Jeg er slett ikke overbevist om at en stiv forbindelse er løsningen. Det er mulig at produsenten har laget denne patenten ut fra erfaring. At det bør være en fleksibel forbindelse der nede. Det kan være fundert ut fra vibrasjonsutmatting (oppsprekking) og/eller reduksjon av støyforplanting gjennom skroget/systemvibrasjon. Derfor hadde det vært så artig å kunne spurt produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Det hadde helt klart vært interessant å få greie på hvordan dette er ment å være, helt enig i det. Men hvordan tenker du at det skal bli tett mellom hylse og skrog dersom det er ment å være fleksibilitet? Dessuten, ser du at det er støpt opp langs hylserøret på innsiden? Kan jo ikke bli fleksibelt da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 @Komodo; takk for sist; veldig hyggelig å treffe deg i ekte 3D! Ja; det er en slags liten krage av glassfiberstøp oppover langs rorhylsa, som du ser ned i «hylse-koppen». Nå står det altså mellom hard (epoxy), eller myk (MS-basert) tetting av dette hulrommet; ikke lett å vite hva som er best... Jeg helte ned 2liter rødsprit i «hylse-koppen», og det tok en time eller to før jeg kunne se noen dråper komme ut nede. Det blir ikke lett å få det gullende rent og fettfritt i denne spalten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Fleksibilitet i dette området er ensbetydende med at det vil oppstå lekkasje etter en tid. Du vil ikke ha noen form for kontroll på graden av fleksibilitet. Du må støpe hylsa skikkelig fast. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Hvor langt er dette hylserøret? Rart at ikke produsenten støpte det fast den gangen alt lå tilgjengelig for støp. Jeg vet ikke engang hvor godt epoxy eller polyester vil feste til messing. For det bør jo bli tett. Ser man på hvordan propellakselhylser er festet, er patenten litt annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Hylserøret stikker opp ca 10cm over propelltunellen Innvendig og ca 2.5cm ned under. Det er en liten forhøyning i støpet på oversiden v tunnelen, men det er ikke lett å anslå hvor langt det er støpt langs hylsa. Kanskje hele hylsa er 15-20cm totalt? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Familiesnekke skrev 1 time siden: @Komodo; takk for sist; veldig hyggelig å treffe deg i ekte 3D! Takk i like så, det var veldig hyggelig Hulda skrev 40 minutter siden: Rart at ikke produsenten støpte det fast den gangen alt lå tilgjengelig for støp. Jeg vet ikke engang hvor godt epoxy eller polyester vil feste til messing. For det bør jo bli tett. Det er nok støpt fast fra produsenten, du kan se at det ligger glassfiber oppover langs røret. Både rorhylser og akselhylser er det jo vanlig å støpe fast i skroget, så det må jo være mulig å få en viss binding mot messing. Jeg vil anta at epoxy er det beste til dette, men hva båtprodusentene bruker vet jeg ikke, jeg er ikke båtbygger. Men jeg har en sterk mistanke om at @Knude vet dette her. Som @Chiefengineer skriver så må nok dette støpes fast, og for å få en fullgod løsning mistenker jeg at røret må ut. Som en midlertidig løsning ville jeg derfor forsøkt å låse fleksingen, og legge på en feit fuge med tetniningsmasse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Plasten og messingen har forskjellig utvidelseskoeffisient. Derfor er nok messingrøret støpt fast i ene enden og ikke i den andre. Røret må ha en ekspansjonsmulighet den ene eller andre veien. Selv om det ikke blir mange tidelene på 20 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Ikke lett å ta valget her, men hvis løsningen uansett er midlertidig; for sesongen, så tror jeg at jeg vil gå for kun Tech7. Jeg tror ikke jeg klarer å få mange millimeter med seig glassfibermasse opp i den trange glippen der. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Familiesnekke skrev 21 minutter siden: Ikke lett å ta valget her, men hvis løsningen uansett er midlertidig; for sesongen, så tror jeg at jeg vil gå for kun Tech7. Jeg tror ikke jeg klarer å få mange millimeter med seig glassfibermasse opp i den trange glippen der. Tror jeg også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.