M/S AIOLOS Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Noen løsning har jeg ikke men kanskje det finnes noen her inne som har likedan båt som du kan få ta en titt på. Båten er ikke spesielt gammel heller, min er 41år og en Enes men med en helt annen innfesting av rorhylsen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Stikk en ståltråd opp i spalten og sjekk hvor langt opp den går. Mål spaltens bredde ved å spikke til ei treflis i riktig tykkelse som du måler med skyvelære. At spalten har vært der hele tiden er det nok ingen tvil om, men jeg tenker at det er slurvete montering som gjør at det lekker nå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Slurvete etter 30år? Er vel mer tidens tann. 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Midlertidig, ville jeg gått for Tec7 type. Endelig, ville jeg brukt West system epoxy. Har brukt det endel med diverse fyllstoff og microfiber, også på skrog gjennomføringer i syrefast, og det sitter fryktelig godt, er min erfaring. Har fått gode råd om bruk av epoxy tidligere hos West system i oslo. Om roret er demontert, kunne du kanskje fått rensket godt i spalten med en passende hullsag diameter? Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Hva er funksjonen til "vingemutter-skruene"? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Bitteliten skrev 22 minutter siden: Slurvete etter 30år? Er vel mer tidens tann. 😉 Ikke hvis det har lekt i 29 år Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Danskeren07 Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Som @blue moon skriver så er six10 et rigtigt godt produkt. Men du bør støbe ror hylsen i med fortykket epoxy. Du kan købe glasfiber pulver som blandes med almindelig epoxy til en tyk lim. Det bruges tit i hjørner under støbning og til at fylde områder op med hvor man ikke kan placere måtter. Alternativt laver West systems en to komponent lim der hedder G-Flex. Det er den stærkeste og sejeste lim jeg nogensinde har testet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Jeg hadde vurdert å ta bort vanntanken og den ikke skal brukes Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Komodo skrev for 8 timer siden: Dette synes jeg var unødig flåsete svart Ask. Hvorvidt han bør kunne forlange noe refusjon fra selger avhenger vel av flere forhold, f.eks. om dette er en normal slitasje, eller om det er en skade som tidligere eier har pyntet på, samt om selger også har holdt kjeft om andre feil på båten. Hvis du ikke vet hvordan dette skal utbedres teknisk så lurer jeg på hvorfor du mener at det ikke blir en dyr reparasjon. Dersom det er en skade i innstøpt rorhylse og den må skiftes blir det en relativt omfattende jobb. Hei No skreiv ikkje eg at ikkje kan noko om teknisk reparasjon av dette. Det eg skreiv var at "Andre kan svara betre på dei tekniske spørsmåla" Når det gjeld krav mot seljar skreiv eg at "Eg trur du vil slita med å få medhald i noko krav mot seljar. Dette med mindre seljar er usedvanleg grei, eller du har ein usedvanleg god kjøpsavtale." I reklamasjonssaker er alltid avtalen sentral. Eg har ikkje lest ts sin kjøpsavtale, men eg vil ikkje bli overraska over om det står at båten er seld "som den er". Ts. står sjølvsagt fritt til å gå på seljar, om han meiner han har ei sak. Eg kjenner ikkje heile saka, men eg trur ikkje ts har ei god sak. Lykke til med reparasjonen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Det er en mulighet å frese eller skjære en skråkant/kon rundt hylsen for så å lime/tette. Jeg hadde brukt et hoggjern til å få til skråkanten, pusset hylsen med smergelpapir og fylt med tokomponent glassfibersparkel. Da blir det lett å få tykt feste mot hylsen. Fleksibel innfesting av rorhylse har jeg ikke vært borte i, men det fins kanskje? Du bør også tette oven ifra så du unngår frostsprengning til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Takk for alle gode råd, alle sammen. @Komodo; jeg sjekket hvor langt opp jeg fikk et baufil-blad, noen steder langs omkretsen, og det gikk ca 2.5cm +/-3mm inn. Spalten er ikke like stor rundt hele; rorhylsa er på en måte ute av senter, så bredden er kanskje fra rundt 2mm til nesten 4mm. @Bitteliten; jeg har tenkt til å skjære bort vanntanken; den er på en måte støpt inn, ved at det bare er støpt et lokk over de to bakerste senterskottene i båten. Jeg lurer derfor på om noen deler av tanken kan ha en funksjon som bærende struktur? Jeg er derfor skeptisk til bare å skjære i vei. For eksempel midt i vanntanken står en tverrgående skottplate, og på/ved denne er festebraketten til cutless-lageret festet. Skulle gjerne ha snakket med geniale konstruktøøør! Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 @Cato; vingemutterne er «set-skruer» for de store mutterne, som på en måte er stramming av «pakkboksen» til rorakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Danskeren07 skrev for 2 timer siden: Som @blue moon skriver så er six10 et rigtigt godt produkt. Men du bør støbe ror hylsen i med fortykket epoxy. Du kan købe glasfiber pulver som blandes med almindelig epoxy til en tyk lim. Jeg tror også det er den rette veien å gå. Klaske på noe fugemasse kan sikkert fungere en sommersesong, men som permanent reparasjon mener jeg røret må støpes fast. Og da kommer man strengt tatt ikke fra at det må ut, hvis ikke er det er umulig å rengjøre spalten mellom røret og skroget. Her er det olje og fett, og røret er korrodert, i verste fall ødelagt av korrosjon, det vet man ikke uten å demontere. Bitteliten skrev for 2 timer siden: Jeg hadde vurdert å ta bort vanntanken og den ikke skal brukes Det ville jeg også gjort. Tusenkronersspørsmålet er om tanken er ment å ha noe bæring, siden det er en innstøpt konstruksjon. Ask skrev for 2 timer siden: No skreiv ikkje eg at ikkje kan noko om teknisk reparasjon av dette. Det eg skreiv var at "Andre kan svara betre på dei tekniske spørsmåla" Jeg så hva du skrev Ask, og du skrev bla. at Ask skrev for 15 timer siden: Du kjøpte altså båten for eit år sidan, og båten er altså 30 år. ... Trudde du at du kjøpte ein ny båt? Synes du det var en hyggelig kommentar til en kar som har kjøpt en båt og er fortvilet over skjulte skader som dukker opp en etter en? Og: Sitat Andre kan svara betre på dei tekniske spørsmåla, men eg trur ikkje at dette blir ein dyr reparasjon. Hvis du ikke vet hvordan dette skal utbedres er jeg veldig nysgjerrig på hvorfor du mener på at dette ikke blir en dyr reparasjon. Jeg tror det blir en dyr reparasjon. Familiesnekke skrev for 5 timer siden: Ikke lett å ta valget her, men hvis løsningen uansett er midlertidig; for sesongen, så tror jeg at jeg vil gå for kun Tech7. Jeg tror ikke jeg klarer å få mange millimeter med seig glassfibermasse opp i den trange glippen der. Noe glassfibermasse klarer du ikke å få opp der, men det kan hende at du klarer å sprøyte opp en viss mengde epoxysparkel, f.eks. den fra West System som det ble linket til tidligere. Men du kan ikke regne med at den får en god binding til flatene i spalten, så hensikten må være å stabilisere hylsa. Klemmer du opp tec-7 vil du få en fleksibel masse som kan fjære, og da risikerer du at fuga du legger på undersiden slipper. Men det er nå min ringe mening da. Jeg er fremdeles spent på om @Knude har noen formening om dette problemet ditt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arkmarin Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Gå inn på min side arkmarin.no, velg fanen "Omega 36", Der kan du lese om hvordan jeg tettet lekkasje mellom propellhylse og skrog på en enkel og effektiv måte. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Knude Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 (redigert) Merkelig patent som er ny for meg enda jeg har sett mye i løpet av et langt yrkesliv. Vil anta at det er en " kubbe" i forma til skroget som da gir en korrekt rorplassering. Det vil da gi et rør som roraksel hylse puttes nedi og det støpes rundt og opp på hylse rør. Ikke uvanlig å støpe fast rorhylser eller hylse rør for Aksel. Mange blir som her støpt bare på innsiden og sparklet utvendig. Mye brukt på større propell anleggs montasjer. At det blir delaminering er også helt vanlig. I dette tilfellet tror jeg filosofien er at det skal være enkelt i produksjon. Vil anta at det er brukt en fiber sparkel rundt hylse ved montasje for så å legge en tettemasse nederst. Fiber sparkel blir knust når dette etter noen år begynner å slarke. Et klokt hode har på et tidspunkt fuget rundt på nytt. Tviler på at dette er noen veldig studert måte å gjøre det på av produsent og tviler på om det er avgjørende om tettningen er fleksibel eller ikke bare det blir tett, og ikke hylse kan bevege seg opp eller ned. Ut i fra bildene så hadde jeg på sikt demontert å forandret hele oppsettet. Vanntank er trolig med som tverre bunnstokker å ikke lurt å fjerne. Om jeg forstår konstruksjonen rett så kan man nå ved å løsne de boltene oppe i feste kransen ,demontere styring dra hele stasen opp noe jeg hadde vurdert. Redigert 11.Mai.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Akkurat, da tror jeg vi tenker ganske likt. Knude skrev 36 minutter siden: I dette tilfellet tror jeg filosofien er at det skal være enkelt i produksjon. Enig, og det var det jeg kalte slurvejobb lenger opp. Knude skrev 36 minutter siden: Ut i fra bildene så hadde jeg på sikt demontert å forandret hele oppsettet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Mange gode forslag her; jeg kjøper meg en patron Six10, åpner sprekken litt, og klemmer opp då mye epoxylim jeg klarer, og så fuger jeg en kile nederst til slutt. @paxo; godt poeng ang. ny vanninntrengning ovenfra. Jeg bare tenker det er «nesten umulig» å få renset skikkelig opp og avfettet nede i den trange koppen rundt hylsa. @Knude og @Komodo; kan en løsning her være å sørge for sliping og avfetting høyt oppe i koppen; omtrent der øverste del av glassfiberkragen rundt hylsa er i dag, og så helle ca 2 liter fiberarmert epoxy ned i «koppen»? Vil jeg da få et problem med at det er dårlig binding enkelte steder under der jeg har fått rengjort? Dersom jeg så får vanninntrengning etterpå, og frost; vi jeg da «frostsprenge» båten nedover; med påfølgende mer alvorlig problem? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 (redigert) Vanskelig å svare på ut i fra bildet nedover i koppen. Tanken fra produsentens side er sannsynligvis at ror system skal kunne demonteres og vedlikeholdes uten å anngripe vanntanken. Mulig at det i bunnen av koppen er en flens som tetter mot en flate. Har ikke oppfattet om det lekker vann inn i båten sist den var på vannet. Om ikke så ville jeg kun fuget på nedsiden etter så mye rengjøring som mulig om ikke du ønsker å ta jobben nå. Om det lekker. Jeg hadde demontert å dratt opp hele rorgjennomføringen og sett nøyere på hvordan det ser ut nedi koppen. Det er ikke usannsynlig at du vil finne en flate der også som skal ha ny tette masse. Normalt blir de fleste rorgjennomføringer med en eller annen flensløsning montert i fleksibelt lim Simson,tec7 eller tilsvarende. Er ikke sikker på om dette egentlig er en dårlig patent ............... om det er den fleisen med bolter som trykker ned rorgjennomføring mot en plan flate så blir det som om det hadde eksistert en flens på utsiden. Om innvendig flens i tillegg er festet mot bunn på en eller annen måte er det enda bedre. Flere bilder nedi koppen uten vann og rengjort vil gi bedre svar. Redigert 12.Mai.2020 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Familiesnekke Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 (redigert) Hei @Knude, det hører med til historien at det kommer inn sjøvann der når båten ligger på vannet, men jeg trodde det var «pakkboksen» mellom hylse og rorakslingen det kom inn vann. Det var på grunn av regnvannet på land vi så at det lekker på utsiden av hylsa. Jeg legger ved et par bilder ned i koppen; og det er ikke en synlig flens der. Som du ser er det også noen synlige sprekker i bunnen av koppen. Redigert 12.Mai.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Jeg har nå kjøpt inn to liter west system epoxy (105+205), filleting blend (405) og litt glassfiber-matte som jeg tenkte å klippe opp. Dette tenkte jeg å støpe oppi "koppen" med. Lurer veldig på hvor mye fiber jeg skal ha oppi...? Før jeg begynner; blir dette «for stivt»? Gjør jeg noe dumt nå? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 (redigert) Familiesnekke skrev for 2 timer siden: Mange gode forslag her; jeg kjøper meg en patron Six10, åpner sprekken litt, og klemmer opp då mye epoxylim jeg klarer, og så fuger jeg en kile nederst til slutt. Det ville jeg også gjort Samtidig må du ettertrekke skruene på flensen oppe ved rorkulten. Dersom den kan bevege på seg får du lekkasje igjen. Dette er øvre opplagringspunkt. Lagt til: Da mener jeg du har en helt grei løsning for denne sesongen. Får du en lekkasje igjen her vil det uansett ikke komme inn mye vann. Sitat kan en løsning her være å sørge for sliping og avfetting høyt oppe i koppen; omtrent der øverste del av glassfiberkragen rundt hylsa er i dag, og så helle ca 2 liter fiberarmert epoxy ned i «koppen»? Vil jeg da få et problem med at det er dårlig binding enkelte steder under der jeg har fått rengjort? Det må du ikke finne på å gjøre, det vil aldri bli bra. For det første vil du aldri klare å få rengjort flatene så godt at du får en god binding. Da risikerer du at du får en stor kloss som ikke har heft verken mot hylsa eller glassfiberunderlaget. For det andre vil det bli en særdeles ubehagelig jobb å få vekk dette hvis du må ut med hylsa (noe jeg mener du må etterhvert). For det tredje er det punktet, altså øvre del av hylsa, midt mellom bunn av hylsa (som er nedre opplagring) og pakkboks (som fungerer som øvre opplagring). Roret og rorkulten påvirker hylsa med en radiell kraft i hver sin ende av dette. Løsningen du foreslår er en forsterkning midt mellom, og dermed veldig lite optimalt. Dette bildet er interessant, men for mørkt. Prøv å ta et nytt bilde med god belysning ned i hullet. Fokuser i bunn av hullet. Familiesnekke skrev for 2 timer siden: Redigert 12.Mai.2020 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Forsøker et par bilder til:) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 (redigert) @Komodo; godt poeng ang. stor «klump», som har dårlig feste i alle retninger... Nå har jeg snakket med en som driver med glassfiber her på båthavna, og han forteller at en så stor «klump» med epoxy kan bli så varmt at det kan begynne å brenne...! Så da gjør jeg IKKE det. Skal uansett forsøke å få rengjort så godt jeg kan før jeg tar på noe... Redigert 12.Mai.2020 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 På de siste bildene kan det se ut som om du har en innstøpt flens i bunnen av koppen? Der laminatet over har begynt å sprekke? Kan dette stemme? Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til ideen om å fylle epoxy i mellomrommet fra nedsiden, må jeg innrømme. Ikke fordi det ikke vil bli stivt, men fordi det vil være bortimot umulig å få ut rorhylsen senere. Så da tenker jeg enten bør du ta ut hylsen nå og gjøre det skikkelig, eller kun legge Tek 7 rundt stussen under nå og ta den ut neste gang båten skal stå på land en stund. Da er det i det minste demonterbart. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 (redigert) Før du gjør noe, er du 100% sikker på at saltvannet kommer inn gjennom glassfiberen? ikke noe fra pakkboks på prpoell aksling eller gjennom andre hull i akterspeilet (ankervinsj eller annet)? Jeg prøver å finne et eller annet sted å presse fett inn i en pakkboks på styringa her også. Det mangler ikke en fettkopp eller er det en smørenippel ett eller annet sted? om glassfiberen rundt ror akselen skal være sprekt tenker jeg det må skyldes en skade. Men det er jo ikke tegn etter det andre steder. Jeg sammenligner med min egen styring der det er fettsmurt pakkboks. Der har jeg en fettkopp jeg presser fett inn med. Gjør jeg ikke dette blir messing eller bronsemutteren på toppen grønn og fuktig. Det pipler saltvann ut av toppen på styringa, dette vannet renner ned langs rorakslingen og samler seg i bunnen her. Samme ser jeg på din styring, se gul ring. rød pil, er dette en smørenippel for fett? jeg mistenker at det er en fettsmurt talgpakning under den øverste mutteren. Holder det ikke å presse inn fett her så må den åpnes og få ny talg. Men en slik tetting skal regelmessig få fett presset inn for å holde tett (ofte lekker de uansett noen dråper uten at det er noe feil) Min erfaring er at det kan komme inn en del vann av slike tetninger om de ikke har nok fett. Men ikke noe som senker båten. Om dette er løsningen kan du feks sette en lensepumpe med alarm på nivåbryteren. Johnson pump sin elektroniske nivåbryter kan egne seg til det. Redigert 12.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.