Jump to content

Lekkasje mellom rorhylse og skrog; hva gjør jeg?

Familiesnekke

Recommended Posts

Komodo skrev for 15 timer siden:

Jeg så hva du skrev Ask,

Synes du det var en hyggelig kommentar til en kar som har kjøpt en båt og er fortvilet over skjulte skader som dukker opp en etter en?

Og:

Hvis du ikke vet hvordan dette skal utbedres er jeg veldig nysgjerrig på hvorfor du mener på at dette ikke blir en dyr reparasjon. Jeg tror det blir en dyr reparasjon. 

Til det første spørsmålet er svaret nei, men vonaleg har eg fått ts. bort frå å bruka tid og pengar på det blindsporet det truleg er å krevja prisavslag, eller heving, frå seljar.

Det står vel ikkje at ts er fortvila, men det er sjølvsagt kkje unaturleg.

Eg har sett andre kasta bort tid og pengar på mindre dårlege rekamasjonssaker enn dette. (Denne utsegna er basert på det som var opplyst i første innlegg. Detaljar i avtalen kjenner me ikkje.) Det blir det som oftast ikkje mindre fortviling av.

Til det andre spørsmålet kan eg nemna at eg har lest litt om emnet for ei god stund sidan. Dette m.a. på sida til Arkmarin. Om naudsynt kan du henta inn IP-adressa mi, og sjekka den ut med Arkmarin, om han gidd, og dette er teknisk mogeleg. (Eg er dårleg på data.)

Eg skreiv at "eg trur ikkje at dette blir ein dyr reparasjon." Eg skreiv såleis ikkje at eg meiner at dette ikkje blir ein dyr reparasjon.

Når du Komodo, som saman med Knude truleg er av dei her på forumet som har aller mest erfaring med glassfiber og epoxy, trur det blir dyrt så blir det truleg dyrt.

Kostnaden vil vel vera avhengig av kor mykje ein vil bruka på ein 30 år gamal båt, og kor stor risiko ein er viljug til å ta.

Slik eg vurderte første innlegg har skaden truleg vore slik ei tid, noko som kan tala for at sikametoden kan funka ei stund.

Elles så håpar eg at ts får båten sin i tilfredsstillande stand, og får båten på sjøen til tida han har tenkt!

Ask

@Bitteliten; ja, det stemmer; det er smørenippel øverst. Jeg er rimelig sikker på at vannet i koppen kommer opp der; det er jo en ferskvanntank rundt hele koppen, og koppen er over 20cm over propellakslingen. Ankervinsjen står i et sideskott på badeplattformen.
image.jpg.77c9052b04ec0066752b26e1f1df257a.jpg

image.jpg.8dd0f7efd2c10b459412d8cc7116435c.jpg

Nå har jeg i hvert fall rengjort så godt jeg kan, og sprøytet aceton med medisinsprøyte opp i glippen utvendig:

37CF960D-C7E8-4605-9D19-A38B3563F9F8.jpeg.d50ee48096aafa22c9bcae47e1e58e76.jpeg

Jeg har fått audiens hos en med glassfiberkompetanse i morgen kl 08:30. Jeg avventer fuging til han har sett på saken.

Jeg krysser fingrene for at han har en lur (kanskje permanent?) fiks på problemet!

Hvis ikke følger jeg @Knude sitt råd om myk fuge, og fikse det skikkelig senere.

Har du hatt noe  fett inn på denne nippelen til pakkboksen? 
hos meg tyter fettet opp over denne mutteren. Drei gjerne roret fra side til side når fettet presses inn

du kan også løsne vingemutterme (ser ut som låsemuttere) og se om du kan stramme den store mutteren. Da tighter du opp talgpakningem

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev for 1 time siden:

du kan også løsne vingemutterme (ser ut som låsemuttere) og se om du kan stramme den store mutteren. Da tighter du opp talgpakningem

Det har blitt gjort. Så her kan det ha vært lekkasje i pakkboksene også. Utfordringen er imidlertid ikke pakkboksene, de kan lett pakkes om, men at det har oppstått en lekkasje mellom hylsa og skroget. 

Ask skrev for 5 timer siden:

Når du Komodo, som saman med Knude truleg er av dei her på forumet som har aller mest erfaring med glassfiber og epoxy, trur det blir dyrt så blir det truleg dyrt.

Takk for tilliten Ask, men ikke sett meg i samme kategori som Knude. Han er profesjonell på dette, og jeg er knapt nok amatør. Ellers så skal jeg ikke kverulere mer med deg om dette her. Jeg ble bare litt provosert på vegne av TS når du spurte om han trodde han hadde kjøpt ny båt. Ferdig med den saken :smiley:

Jeg oppfatter problemet ditt slik:

20200512_212250.jpg.672730f72454de7a27eb16da3d90caeb.jpg

Når styresylinderen beveger på rorkulten vil den lage et bøyemoment på rorakselen. Dersom bosset til den øvre pakkboksen løsner i braketten (løse skruer), mister du den øvre opplagringen, og kraften på den innstøpte hylsa blir alt for stor. Når du først får en lekkasje mellom hylsa og plasten har du fått delaminering. Som permanent mener jeg derfor at hylsa bør ut. Like så med den innstøpte vanntanken, som egentlig bare er i veien. 

@Komodo; den tegningen illustrerer roropplegget veldig bra :) 

@Bitteliten; jeg kan ha lekkasje begge steder, men jeg har gjort et forsøk med å helle rødsprit oppi koppen; opp til gjengene på rorhylsa; altså under høyden til nederste pakkboks; og da lekker det ut ned under båten; mellom rorhylse og glassfiber. 

Jeg set at ordlyden i mitt forrige innlegg var litt uheldig. Da jeg skrev: «Jeg er rimelig sikker på at vannet i koppen kommer opp der;», så refererte «der» til dialogen i denne tråden om «mellom hylse og skrog». Beklager den!

Under er det et bilde fra forsøket med rødsprit:

96D544B7-7C78-477B-BE97-21955FC852A3.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Veldig lurt å få en  fagmann til å ta en titt. Jeg har studert bildene igjen og er veldig i tvil om det i det heletatt er støpt med fiber rundt hylse på innsiden . Vi hadde noe polyester basert fibersparkel som var ganske tyntflytende som det er fare for at det er brukt her. Den var ikke egnet siden den ble veldig sprø over tid. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Familiesnekke skrev for 6 timer siden:

Nå har jeg i hvert fall rengjort så godt jeg kan, og sprøytet aceton med medisinsprøyte opp i glippen utvendig:

37CF960D-C7E8-4605-9D19-A38B3563F9F8.jpeg.d50ee48096aafa22c9bcae47e1e58e76.jpeg

Er den spalten stor nok til at du klarer å brette et sandpapir dobbelt og pusse litt rent inne i fugen? 

Hvis du går for å sprøyte inn fleksibel fugemasse ville jeg gått for tec7, den får høy shore etter herding. Mulig det er noen andre fugemasser som blir enda hardere. Under tenker jeg at det er fordel med en mer fleksibel fugemasse. At du får det 100% rent og fettfritt er uansett det viktigste.   @VannTro kan sikkert si mer om det hvis han leser denne tråden.

Heisan,

Kom over denne tråden nå. Jeg skal holde meg unna å si noe om konstruksjonen for slikt kan jeg ikke men om det skal benyttes myk-fug så er det en ting som er vesentlig: Rengjøring, rengjøring og rengjøring.

Aceton er effektivt og kanskje på en fille som du fører opp med et baugfil-blad eller lignende.

Om du benytter Tec7 eller andre MS-fuger tror jeg ikke betyr så mye da bevegelsene her antagelig blir minimale.

Det som likevel kan være smart er å benytte Sikaflex 291i. Grunnen til det er at de har en spesialtilpasset primer for glassfiber, epoksy, PVC, ABS, PMMA, PC, PS og akryl, alkyd/melamin som heter Sika Primer 209D som kan pensles på før påføring av 291i. Dette vil sikre bedre heft til underlaget.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tusen takk for råd @VannTro; da blir det Sika primer 209D og fuge/lim 291i nedenfra. 

Rådet fra den lokale med glassfiberkompetanse var å bruke nettopp Sika under, og lage en slags «bandasje» med epoxy og glassfiber på rull på oversiden, på hylsa, under pakkboksmutteren.

Så da må jeg ut å handle litt igjen:)

edit: jeg finner ikke noen som forhandler Sika 209d; noen som vet hvor jeg får kjøpt dette?

Er dette produktet et godt alternativ?

https://www.maritim.no/sika-multiprimer-250ml#tabHeaderStock 

Med et stort forbehold @Komodo siden det er bilder jeg vurderer. Å fjerne lokket og den koppen rundt hylse er greit. Ser ut som sidene er langskips dragere. De må beholdes. Tverrskott innvendig i tank og frem skott må beholdes da det er en normal plassering sammenliknet med andre skrog jeg kjenner styrkeberegninger på.

kloke ord fra lokal guru. :thumbsup:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takk til alle råd, alle sammen :)

Nå er jobben gjort, så da får vi se om dette holder en stund, eller om det blir lekkasje i løpet av sommeren. Kort oppsummert:

-På undersiden: fikk ikke tak i primer, så da ble det Sika 291 rett på, etter grundig rengjøring med dremmel, sandpapir, og aceton
-På oversiden: Først rengjøring med kniv for å skrape vekk litt løst, så sandpapir, støvsuging og vaskin med aceton. Så gjorde jeg klart 5 strimler 6cm brede glassfiberstrimler, som jeg klippet opp i 25cm remser og klippet inn 1-2cm på ene langside for å kunne brette ut nederst. Så blandet jeg ca 200gr epoxy, som jeg malte på glassfiberstrimlene på en papp-plate. Så penslet jeg på epoxy på rorhylsen, og så la jeg lag på lag disse remsene, og forsøkte å ikke kline så mye epoxy oppover på mutteren (ikke lett). Så penslet jeg over med epoxy til slutt, og så forsøkte jeg å klemme ut luft med fingrene (ikke plass til aluminiumsrulle her nei). Jeg forsøkte å dytte remsene ned, under ørene til låseskruene på pakkboksen, men da ble det litt lurvete i toppen på støpet. Håper det holder alike vel. Til slutt penslet jeg litt epoxy ned i bunnen av koppen.

Hurra; Mitt første glassfiberstøp, helt selv ?

Se bilder under:

ED3D41ED-53B5-4F1D-98AD-150FDCBC0C36.jpeg

E23C9041-1098-4AE0-976E-80202BC75094.jpeg

5958599E-0629-4B4E-ABA7-D1E9F7A15FD4.jpeg

023854FB-6D77-4790-9259-00B3D67E08D4.jpeg

70E2185D-917C-419D-AF74-83A9DDBE9E00.jpeg

84B8DE6C-D624-4F0B-8FCB-95BB4956E9F1.jpeg

4FE8B814-9E6A-4A01-B909-778B24D8C61A.jpeg

0E87BBB4-490C-4C6D-82B8-FBE02BF4659C.jpeg

Dette ble jo bra ! MultiPrimer kan fint brukes, men jeg ser du ikke fikk tak i den. Ingen krise, så fremt du fikk rengjort etter beste evne er det viktigst. Polyester og metall(så lenge det ikke er syrefast) er ikke så komplisert i forhold til heft så lenge det er rengjort.

Husk å stoffe fugemassen :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

@Komodo; Takk:) det var glassfibermannen som foreslo denne løsningen som jeg til slutt brukte. 
Han sa også at jeg kunne skjære litt større hull i vanntanken, men at han ville latt det være omtrent 10cm igjen av toppen, rundt hele veien.

Jeg har hatt varmeovn i rommet med støpen i ca 3 timer nå (ca 20-25 grC), men støpet er fremdeles klissete og litt mykt. Har jeg tabbet meg ut med blandeforholdet? Eller ikke rørt lenge nok? Hmmm; skeptisk!

Det var veldig trangt å jobbe nedi der...

@VannTro; takk:) ja; stoffing står på agendaen i morgen (sjøsetting kl 15... :)

CA03BCB4-0574-4558-AB97-45889A80C6E0.jpeg

@Gullfisk; ja, jeg brukte BT nitrilhansker:) En større kopp hadde vært veldig bra; vi får se hvordan det går gjennom sesongen, og hvis det begynner å lekke igjen, så river jeg koppen i forbindelse med bytting av rorhylse. Jeg kommer nok til å velge en annen patent, dersom dette skal ut.

Nå er båten på sjøen, og tett enn så lenge :)

Familiesnekke skrev for 3 timer siden:

En større kopp hadde vært veldig bra; vi får se hvordan det går gjennom sesongen, og hvis det begynner å lekke igjen, så river jeg koppen i forbindelse med bytting av rorhylse. Jeg kommer nok til å velge en annen patent, dersom dette skal ut.

Jeg tror egentlig ikke det er noe galt med løsningen i seg selv hvis det blir skikkelig utført. Men hvis skruene på den øvre pakkboksen løsner vil du få et enormt moment i rorhylsa, den går jo bare opp til slangen. Hvis jeg skulle gjort den jobben om igjen ville jeg lagt litt jobb i å støpe fast hylsa over et større areal. Koppen og det meste av tanken hadde det jo vært en fordel å fjerne, den skal du jo ikke bruke mer så den er jo bare i veien. 

Familiesnekke skrev for 3 timer siden:

Nå er båten på sjøen, og tett enn så lenge :)

:sailing: :fireworks3:

@Sjøvind; koppen var kanskje over vannlinja originalt, men båten er forlenget ca en meter, og i denne forlengelsen er 2x400liter dieseltanker plassert, under ny badeplattform. Så nå er båten blitt veldig baktung, og jeg tror koppen derfor er kommet under vannlinjen...

Jeg rakk ikke å skjære hull i vanntanken før sjøsetting, og jeg har ikke strøm i hjemmehavn, så da blir det nok ikke utført før båten er på land igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...