Eugene Valronde Startet 11.Mai.2020 Del på Facebook Startet 11.Mai.2020 Dette høres ikke riktig ut - å male mahogny interiør. Men båten min har et tak laget av en treliste i mørk mahogny som jeg ønsker å male i hvit for å gjøre kabinen lysere. Jeg skjønner det at den skal slipes osv., men klarer ikke å finne ut svaret på to spørsmål: - hvilken type maling bør brukes? Går alkydbasert 1-komp maling bra? Skal jeg tynne den ut med tynner? - skal man legge på grunner før man går med malingen på en sånn treliste? I tillegg lurer jeg på hvilken lim som bør brukes på liming av vynilvegg til veggene, som er også i malt glassfiber.? Andre lignende erfaringer og råd mottas med takk. :) Båten er en Alo 96. Nick Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Jeg nekter på prinsipielt grunnlag å svare på spørsmål om maling av Mahogny. Helligbrøde... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
mthoms Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 1 hour ago, Honduras said: Jeg nekter på prinsipielt grunnlag å svare på spørsmål om maling av Mahogny. Helligbrøde... Helt enig ... Skift hellere listen til billigt træ og sælg den original liste ... Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Nei, nei, nei! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Honduras skrev for 2 timer siden: Jeg nekter på prinsipielt grunnlag å svare på spørsmål om maling av Mahogny. Helligbrøde... Må nesten si meg enig med Honduras her. Selv om jeg må innrømme at jeg malte teakvinduene i forrige hus selv etter 15-20 år med oljing.. 😳 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Egentlig enig med forrige talere Men sånn likevel, for å svare på det du spør om @Eugene Valronde, her kan du for eksempel bruke Lady Supreme vanntynnet oljemaling. Ideelt sett kan du grunne med en heftgrunn, men hvis du likevel tenker slipe vekk lakken fra overflaten holder det å tynne det første strøket med Lady med 10-15% med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Eugene Valronde Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 (redigert) Takk for innspill. Enig at å male over mahogany/tropiske trearter er litt kriminelt, men bare at det er sagt: - jeg er forresten ikke 100% sikker om det er mahogany i det hele tatt, og ikke et vanlig tresort lakkert som mahogany. Er ikke en ekspert på dette. - det er veldig mørkt med den, til og med litt trist :) Så, da er også spørsmålet om det er mulig å gjøre den lysere. Her er hvordan den ser ut nå (den mørkere versjonen). Jeg har også lagt inn bildet som viser hvordan jeg vil ha den (lysere versjonen). Vil sliping og lakkering met silkematt gjøre den lysere evt.? Redigert 11.Mai.2020 av Eugene Valronde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Her fikk du ikke mye sympati :-) Skal du endre farge på treverk generelt, er det å beise med et eller annet. Da må ikke flaten være lakket på forhånd. Ellers som Hakkanen beskriver. Kvaliteten/typen på mahognien kan minne om meranti, en afrikansk tresort. Denne tresorten har meget store variasjoner i farge og struktur. Sliping og lakkering vil heller gjøre treverket mørkere. Lys og sol får treverket til å falme/gulne/bli lysere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.