seilfred Startet 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2020 Hei, fikk akkurat Kina-racor i posten, og slapp som det ser ut til å betale noe toll hit til Danmark.. Vel, bare så jeg forstår alt riktig: diesel inn/ut er grei. 1) Hva er skruer merket med hhv blått og gult til? Lufting? 2) Og hva er den røde plastringen inni? 3) Hva heter originalfilteret som gjerne skulle passe i denne? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
dieselfan Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) Blå ring: til ekstrautstyr, vannalarm sensor Den røde ringen har densitet på 0.95 ish og flyter i vann men synker i diesel. Den gjør det lettere å oppdage vann i dieselen... Redigert 11.Mai.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) Den nederste er for føler for vann i utskiller, den øverste tipper jeg for er mot-trykk i filter. Filter type racor 2010 Redigert 11.Mai.2020 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 dieselfan skrev 18 minutter siden: Gul ring: uttak til motor nr 2 eller ekstrautstyr som dieseldrevne vann/luftvarmer om jeg forstår det rett....så er gul ring til forvarming av diesel enten 12V el 24V se litt på aliexpress dieselfan, du kan dette bedre enn meg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dieselfan Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 .. Beklager om jeg villedet der. Tror jeg har ett igjen hjemme som ikke er i bruk, men er langt hjemmefra nå.. Har bare en dårlig mobil å se bildet på. Takk for at du sa ifra @Gunga Din ?? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Takket og bukker alle mann, da vet jeg det. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
fredriksen Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Gunga Din har rett: Gul ring er en blindplugg. Den kan erstattes av en gjennomføring for strøm til forvarmeren. Den kalles "Heater feedthru kit". Du finner for øvrig en 8-siders manual for denne hos Racor. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 ?? Supert Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Siste spørsmål. er det noe med at man kan få tak i tappeskrue av metall til denne? Plastskruen virker litt ødeleggbar... selv om jeg håper jeg ikke skal bruke den særlig mye. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
bellen Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Er den ikke av metall da? Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Pluggen i blå ring er en blindplugg. Her kan man sette enn en vannføler/sensor som gir beskjed om det kommer vann så høyt i glasset. Den slår vanligvis på et varsellys... Tappeskruen er i metall og i bunnen. Man kan montere på en slange her, men en kopp eller annet holder vanligvis. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Man finner manualen til filteret blant annet her: https://usermanual.wiki/Document/racor500FGTurbineSeries.1271781221 :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 seilfred skrev for 1 time siden: Siste spørsmål. er det noe med at man kan få tak i tappeskrue av metall til denne? Plastskruen virker litt ødeleggbar... selv om jeg håper jeg ikke skal bruke den særlig mye. Jeg kjøpte meg en slik en. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 @Kjellg passer denne til original racor også? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
fredriksen Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Vel, egentlig ikke nødvendig å kjøpe den der. Du må skru opp tappeskruen (den originale som sitter i bunnen..) en halv - en hel omgang for at innholdet skal renne ut.. og så skrur du igjen etterpå. Skrur du ikke igjen kan du enten tømme hele filteret om filteret står høyere enn tanken, eller hele tanken om filteret står lavere enn tanken (noe som vel ikke er vanlig på fritidsbåter...) :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Sjøbliss skrev 47 minutter siden: @Kjellg passer denne til original racor også? Passer rett på. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Er det denne filteret som man skifter filter uten å lufte ut.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Sjøbliss Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Takk @Kjellg ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
seilfred Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Ved nærmere inspeksjon så er det kanskje metall, men det må være noe lettmetall eller noe for det veier altfor lite i hånden og det blir lett merker i det. Har bare en «dump» lyd når man kakker på det. Tenker jeg ikke skal dra til for hardt på den der.. Kjellg skrev for 2 timer siden: Jeg kjøpte meg en slik en. Så kjekk ut den der. torbi skrev 32 minutter siden: Er det denne filteret som man skifter filter uten å lufte ut.? burde være mulig å beholde mesteparten av dieselmengden ved filterbytte ja. Kommer nok til å trykke et par trykk på pumpa alikevel.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
lippert Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Jeg kunne tenke meg både tappekran og klar bolle. Sånn sett er jo denne perfekt. Men plastikk er vel ikke godkjent på filter som installeres i motorrom? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Kjellg Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 seilfred skrev 1 minutt siden: Ved nærmere inspeksjon så er det kanskje metall, men det må være noe lettmetall eller noe for det veier altfor lite i hånden og det blir lett merker i det. Har bare en «dump» lyd når man kakker på det. Tenker jeg ikke skal dra til for hardt på den der.. Så kjekk ut den der. Denne var av skikkelig kvalitet, derfor koster den litt med porto. Ble faktisk overrasket over hvor «tung» den var. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) lippert skrev 2 minutter siden: Jeg kunne tenke meg både tappekran og klar bolle. Sånn sett er jo denne perfekt. Men plastikk er vel ikke godkjent på filter som installeres i motorrom? Den har jeg også kjøpt i et annet tilfelle. Kanskje ikke lovlig, men jeg tror alle gjør det ;) Selv på nye båter i dag kan du se plastkopp i motorrom. Det avgjørende er vel hvor langt unna «glødende kull» den står Redigert 11.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Men skal dere handle slikt nå så må dere regne med 2 måneder fra kina. Kan gå fortere men det er unntaket. Har selv rundt 25 pakker på veg til norge. De første ble sendt ultimo Mars og det man kan risikere nå er at amnestiet for mva fritak er over før det kommer til landet. Men dette går med epacket, så det dere gjør da er å opprette dere som brukere på tollens nettfortolling. Oppgi Posten som transportør og legg inn sporingsnummeret, så betaler dere mva direkte til tollen og unngår gebyr. Ca 30kr. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Hei, det blir jo litt utenfor trådens tema, men temaet er vel egentlig løst. Så jeg benytter anledningen til å spørre Kjellg om det med å bli bruker på nettfortolling. Interessant. Kikket litt på Toll.no, men der fant jeg egentlig bare at det ikke var noe vits i å fortolle selv. Har du litt mer eksakt info? Normalt vil transportøren som frakter varen, for eksempel Posten, fortolle varen for deg. Transportøren vil belaste deg med et fortollingsgebyr for denne tjenesten. Hvis du fortoller varen selv kan du unngå fortollingsgebyret til transportøren. I praksis er det lite eller ingenting å spare på dette, da erfaring har vist at transportørene likevel tar seg betalt for lagring og ekspedering av sendingen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) Lucky Strike skrev 24 minutter siden: Hei, det blir jo litt utenfor trådens tema, men temaet er vel egentlig løst. Så jeg benytter anledningen til å spørre Kjellg om det med å bli bruker på nettfortolling. Interessant. Kikket litt på Toll.no, men der fant jeg egentlig bare at det ikke var noe vits i å fortolle selv. Har du litt mer eksakt info? Normalt vil transportøren som frakter varen, for eksempel Posten, fortolle varen for deg. Transportøren vil belaste deg med et fortollingsgebyr for denne tjenesten. Hvis du fortoller varen selv kan du unngå fortollingsgebyret til transportøren. I praksis er det lite eller ingenting å spare på dette, da erfaring har vist at transportørene likevel tar seg betalt for lagring og ekspedering av sendingen. Fordelen er at du slipper gebyret, så fremt verdien er under 3000kr Dette har jeg benyttet meg av flere ganger og det fungerer utmerket og jeg har ikke betalt noe ekstra. Her er en link Redigert 12.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.