KaramellGubben Startet 11.Mai.2020 Del på Facebook Startet 11.Mai.2020 Hei. Jeg har en 27 fot tresnekke som i alle årene jeg har hadd den har hatt problemer med lekkasje i taket over styrplassen (doghouse). Jeg tror hovedproblemet er at det er bygget i furu (med kvist for sikkerhetsskyld) som ser ut til å bevege seg i overkant mye i løpet av sesongen. Nå har jeg i tillegg oppdaget råte under festet til lanternemasta, og tålmodigheten er egentlig slutt. Her må det nytt tak til. Planen er å legge tak i teak. Dagens tak ligger direkte på "bjelker" av tre (furu tipper jeg) og er skrudd og proppet i disse. Så til ideen: Isteden for å legge teak på samme måten lurer jeg på å først legge på en 6 mm kryssfinerplate som skrus fast i bjelkene. Teak-stavene legges så oppå denne platen og skrues fast fra undersiden (mellom bjelkene). Med andre ord et dekk uten merker etter propper eller skruer. I tillegg sparer jeg meg for en god del jobb med nedfelling av skruer og propping av hul. Tanken er å IKKE lime siden det da blir veldig vanskelig å bytte enkeltlister i fremtiden. Er dette en god ide eller er jeg på ville veier her? Mvh Lars Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Det burde vel kunne kjøre. Jeg ville økt finnértykkelsen til 9 mm. Og så hadde jeg limt teakstavene med samme som natemassen. Hvis du ikke limer, vil en liten natelekjasje gi fremtidig råte som du ikke oppdager før det er for sent. Limer du, behøver du heller ikke å skru fra undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
KaramellGubben Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Takk for raskt svar. Kanskje jeg like gjerne skal gå for 9mm ja. tenkte at 6mm vil bli stift nok, men 3 mm ekstra har jo ikke spesielt mye å si (må bare passe på at kalesjen fortsatt passer ). Taket brukes en del som stupebrett så det er jo greit at det ikke beveger seg når man går rundt der oppe. Skal vurdere liming eller ikke en gang til. Det jeg ikke nevnte er at det blir lakking/Benar/Owatrol (har ikke bestemt meg for hva jeg skal gå for enda, men den er en annen diskusjon) på toppen så det vil jo også forsegle morroa. Jeg er litt redd for at det er vanskelig å få festet teakstavene gjevnt ned på fineren hvis jeg limer. Det kan jo slipes gjevnt, men jeg ser for meg at det blir vanskelig å presse dette godt sammen under liming. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Du ble nok bruke noe skruer for å holde det på plass under montering, men lim det i natemasse. Teken ble du få 20 år ut av før det kan bli snakk om bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Skru ned skiver mellom natene som presser stavene ned i limet. Fjern skruene etter herding. Sitér dette innlegget Link to post
KaramellGubben Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Ja, det er jo en god plan ( å skru mens natemassen tørker for så å fjerne skruene igjen) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Jeg laget nytt dekk på ei Polarsnekke, og da valgte jeg å forsegle finerplaten med epoxy, deretter limte jeg dekkstavene fast med epoxy. Du kan se fremgangsmåten i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/94198-tråden-om-polar-2022-snekkene/?tab=comments#comment-1496841 Nå laget jeg dekksplatene løse, og limte og snudde dem fast til bjelkene og natet til slutt. Hvis det var mitt tak ville jeg nok gjort det på samme måte igjen... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KaramellGubben Svart 13.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Takk for tips om både tråd og fremgangsmåte @Honduras. Jeg ser du skriver at du brukte 6mm finer + 10mm staver. Ble det stivt nok til å gå på uten problemer (tipper det, men må jo spørre). Vurderer 9mm finer + 9mm staver selv. avstand mellom bjelkene jeg har ca 60 (senter til senter). Det ser ut til å være i samme avstand som du hadde på båten din (RIP ) så jeg regner med at det blir bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 6mm finerplate med epoxyforsegling er rimelig stivt i seg selv. Har laget en 10 fot båt i 6mm finer og duk/epoxy. Total tykkelse på 16mm blir solid. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.