Jump to content

Hvor går turen 29/9 - 2/10?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Har grublet frem og tilbake og fulgt med på værmeldingen. Vind og gåvær! Men nå klarer jeg ikke å holde meg hjemme lenger. Fruen er på jobb, men hun får komme seg hjem med bussen senere i kveld, for nå pakker jeg en bag (håper jeg finner noe spiselig middagsmat til imorgen i frysen) og tar med skipshunden på tur! Så om en time eller halvannen er vi vel i Son, klar for nattseilas over til Kommers´ i stupmørket. Men i rent farvann med fyrlykter den første delen og en kartplotter med C-map kart som jeg vet stemmer for strekket, er det grei seilas; har gjort det før mange ganger på nattestid.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke du bør legge ut på slike turer helt alene nå på høsten i mørkret. Hvis noe skulle skje med deg er du jo helt alene. Tau i propellen, motorstopp eller feilnavigering eller andre uforutsette ting kan være vansklig å håndtere alene. Men du har sikkert meldeplikt overfor kona. Litt på grensen selv om du er erfaren og er godt kjent i området. Det er ofte da det skjer når vi føler oss trygge :nono:

Link to post
Share on other sites

I dag gikk turen til handlesenteret med fruen. Deretter nye dekk til kjærra. Ingen overnattingstur. Den fjerde helga siden april uten båttur.

 

Vi ser været ann i morra. Trolig for jeg lokket fruen med til en kjapp tur til Drøbak. Der ligger trolig Snøfte og venter på selskap. Men som sagt, været avgjør.

 

Mye skal gjøres rundt veggene også. I skrivende stund uler det i antennemasta på kåken. Ikke akkurat båtvær. Misunner ikke Lars H som skal fra Soon til Kommers i kveld. Frisk bris til liten kuling ute.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For ytre Oslofjord meldes det om stiv kuling i natt og masse nedbør i morgen. :headbang: Det er nok like før vinden er oppe i den hastigheten her også. Det uler godt utenfor her. Lars H. får husket seg ordentlig nå, hvis han ikke venter til i morgen da. Håper egentlig han gjør det, for å krysse fjorden nå er ikke noe særlig..... :nonod:

Kommer til å ta en handlerunde på lørdag istedet. Det er en del ting som må handles inn i.f.m. klargjøring til vinteropplaget, så da passer det å ta det nå. Får se på søndag, om det kan bli en liten tur. Er i hvertfall meldt bedre vær da.

Trøsten nå er en :drink:

Link to post
Share on other sites

Hangarskibet ligger klart på reden, utolmodigt ventende på hennes Høihellighet Quindebestets ordre om påbegynnelse av årets høstferie. Kjenner jeg henne rett blir det søndag før ordren kommer, og kanskje ikke da heller. Det blåser jo, og huff! da kan det jo bli bølger ... :rolleyes:

 

Turen går i så fall sørover--regner med Husnes som første stopp, så får man se hvor man havner efter hvert. Så lenge det er i rimelig nærhet av et forsyningsdepot for styrkedrikk, er reisemålet mer eller mindre likegyldig for Worse. Det viktige er jo å være om bord, å navigere, utfordre vær og vind (hah! da må QB bli igjen på land!) og ikke minst egne maneuvreringsferdigheter i trange havner.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tror båten skal få ligge i fred i helga :sad: . Kom akkurat inn fra hagen etter å ha berget en fire meters trampoline som stod klistret oppover garasjeveggen. Det var ikke mulig å få den ned mot vinden, så den måtte demonteres på stedet. I øsende regnvær og sterk vind... Så det frister ikke så veldig med båttur akkurat nå nei...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Pusser opp ihuset enda jeg ,ferdig med stue og div møbler så nå er det bare kjøkken igjen men der skal alt tas .Våknet tidlig idag , og det er et guffent vær ute , det blåser så det knaker i huset .Nesten godt og være hjemme i stua nå . Men kansje en Holmestrands tur idag ,vis været skulle bytte mening .

Det at Lars.H skulle krysse over igår kveld er vel tvilsomt han har gjort da vindværet startet tidlig igår kveld

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hørte lokalnyhetene for Vestfold på radio og er glad jeg ikke er ute i Oslofjorden nå.

 

En mann sitter på Fuglehuk og venter på å bli hentet av helekopter. Han har mistet både båt og telt i vinden. Sitter også noen utenfor Slevik i Østfold og venter på helekopter, også disse har mistet båten.

 

Bølgekraftverket utenfor Jomfruland har slitt seg og driver mot Stråholmen.

 

Turen i dag går ikke langt, og i hvert fall ikke ut med småbåt i Oslofjorden.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

vindværet startet tidlig igår kveld

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det gjode det, og det dro på skikkelig også. Og det har blåst kraftig i hele natt. Nå klokka 08.00 meldte båtradioen om 19m/s vind på Gullholmen utenfor Jeløya. Og jeg tror ikke det har løyet noe ennå. Dårlig sikt er det også, i tillegg til at det regner "tollekniver"...... :headbang::headbang::headbang: .

 

Den vindmåler'n i Drøbaksundet har gått bananas igjen ser det ut til, det kan da ikke være så ille som dette??

Sist oppdatert    : 2005-10-01 klokken 09:30

  Temperatur    : 12.7°C 

Gjennomsnittsvind  : Orkan 29.6 m/s 

Sterkeste vindkast : Orkan 42.8 m/s

  Vindretning    : sør-sørøst 163 grader

  Nedbør  : 0.4mm siste 10 minutter 

Luftfuktighet : 99.7%  Barometer: 996.7 hPa

Link to post
Share on other sites

For en forskjell fra i går!

 

Strålende sol, laber bris, og 7-timers fisketur igår - idag er det "ukontrollert kaos" der ute! Det uler i pipa, regnet kommer vannrett og bjørketreet mitt på forsiden av huset (mot SV) prøver å "gå ned i kneståenede"!

Så at redningsskjøyta fra Hvaler (Skjærhalden) gikk gjennom Kjøkøysundet, på vei ut mot Lera for en time siden.........stakkars de som har behov for assistanse idag!

 

Observasjoner kl.: 08:00 fra Strømtangen viser 19 m/s

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke du bør  legge ut på slike turer helt alene nå på høsten i mørkret. Hvis noe skulle skje med deg er du jo helt alene.  Tau i propellen, motorstopp eller feilnavigering eller andre uforutsette ting kan være vansklig å håndtere alene. Men du har sikkert meldeplikt overfor kona. Litt på grensen selv om du er erfaren og er godt kjent i området. Det er ofte da det skjer når vi føler oss trygge :nono:

<{POST_SNAPBACK}>

:nono: Sikkerhet :nono: Sikkerhet :nono: Sikkerhet :nono:

 

Jeg blir stort sett tatt for å være en spesielt overforsiktig kar :eek: som alltid er forberedt på kriser :seeya:

Det er ikke å legge under en stol at jeg tar veldig spesielle og strenge forholdsregler ombord når jeg drar alene på denne årstiden.

Korte dager, stygge vinder, mye sjø og kaldt vann.... OG lite av andre båter på sjøen som evt. kan hjelpe :cryin:

Mne turer både på land, under landet (grotter) og til sjøs, og nedi sjøen, året rundt, har alltid et visst risikopreg over seg. MEN det er de aktivitetene som har lært meg riktige forberedelser og risikokalkulering.

I båten er jeg bl.a. fastspent uten mulighet for å dette utenfor rekka, livbåt og overlevningsdrakt er med, og ombord ligger det alltid dykkerutstyr :diving: og fjellklatreutstyr :flag: for utvidete aktiviteter.

 

Så mine seilturer er vel mye en tur hvor jeg oppsøker både sjø og landopplevelser,

og skipshunden jeg har med er en Gordon Setter, som såvidt er hakket mer urolig enn jeg er.

 

Men det å sitte på akterdekket under fulle seil (i rolig vind), og lese en god bok ( med en velvillig autopilot),

og en Setter som har funnet roen (som ikke alltid er tilfelle)......det er næring for sjelen. :yesnod:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Æsj,æsj og æsj :headbang:

 

Fisketur i Oslofjorden med `A few good men`(gutta-gjengen = barndomsvenner) ,

ble i skrivende stund avlyst pga været.

 

Siste sms fra snekke-kapteinen igår:

"Jeg har bunkra kilovis med reker og litervis med fiskesuppe.Husk oppmøte kl.11 ,

fiskeutstyr og nok øl."

 

:cryin:

 

:cryin:

 

 

Vi skal prøve igjen neste lørdag :wink:

 

 

Hm , mulig jeg tar en tur og sjekker fortøyningene på min båt , så får jeg litt "båt" idag.

 

 

Fortsatt god helg , støtter tankene til den på tråden her som nevnte "rød drikke foran peisen".

Det var det med peis da, da blir det evt på hytta/fjellet,hm....idè, idè...

 

:flag: Hilsen Opus

 

Fint om noen legger ut vær-rapport , altså fra de som dro ut denne helgen??? :confused:

Link to post
Share on other sites

Så mine seilturer er vel mye en tur hvor jeg oppsøker både sjø og landopplevelser,

og skipshunden jeg har med er en Gordon Setter, som såvidt er hakket mer urolig enn jeg er.

 

Men det å sitte på akterdekket under fulle seil (i rolig vind), og lese en god bok ( med en velvillig autopilot),

og en Setter som har funnet roen (som ikke alltid er tilfelle)......det er næring for sjelen.  :yesnod:

 

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Pinne! :flag:

 

Meget bra stemningsrapport.

Høres ut som du trives på sjøen alene, eller sammen med skipshunden da! :wink::seeya:

 

Høres ut til at du har de rette kunnskaper og egenskaper til dette, det er slett ikke tilfelle for alle båtinteresserte - så jeg er så heldig at madammen har anledning og lyst til å være med på tur også idag, så jeg var ikke sen om å takke ja til en fin avkoblende tur....!

 

Det er forresten blå himmel og et nydelig vær, ha det trivelig på sjøen alle sammen!

 

God helg og Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Ja, det gjode det, og det dro på skikkelig også. Og det har blåst kraftig i hele natt. Nå klokka 08.00 meldte båtradioen om 19m/s vind på Gullholmen utenfor Jeløya. Og jeg tror ikke det har løyet noe ennå. Dårlig sikt er det også, i tillegg til at det regner "tollekniver"...... :headbang:  :headbang:  :headbang:

 

Den vindmåler'n i Drøbaksundet har gått bananas igjen ser det ut til, det kan  da ikke være så ille som dette??

<{POST_SNAPBACK}>

Isåfall har den i Moss også klikka..

http://www.pht.no/prosjekt/seilmoss/webcam/

 

45m/s i snitt..

 

Men www.vindsiden.no viser riktig.. Her fra Oslo Kiteklubb: http://www.vianova.no/dbsfsalg.nsf/WeatherGraph003?OpenForm

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det ble dårlig med tur denne helgen. Startet optimistisk i 23-tiden igår, men kom ikke langt utpå før jeg snudde og gikk tilbake. Så skipshunden og jeg fikk en natt i hjemmehavnen i Son med landstrøm og det hele. Det ble for skummelt med så grov sjø uten å se bølgene. Men det var et forsøk, og når en bare bruker hodet og innrømmer at det kan bli for skummelt, var det verd forsøket. Snakket nettopp med Trond i Quantum. De ligger i Sætre sammen med Rem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Pinne! :flag:

 

Meget bra stemningsrapport.

Høres ut som du trives på sjøen alene, eller sammen med skipshunden da! :wink:  :seeya:

 

Høres ut til at du har de rette kunnskaper og egenskaper til dette, det er slett ikke tilfelle for alle båtinteresserte - så jeg er så heldig at madammen har anledning og lyst til å være med på tur også idag, så jeg var ikke sen om å takke ja til en fin avkoblende tur....!

 

Det er forresten blå himmel og et nydelig vær, ha det trivelig på sjøen alle sammen!

 

God helg og Ship'O'Hoi! :sailing:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen, Seastar

 

Det er alltid kjekt når resten av familien er interessert. Da vi ...eh...jeg kjøpte vår første seilbåt, turde ikke min kone å gå ut på flytebryggen engang :eek::crazy: så båten ble kjøpt usett for hennes del.

Men nå er det hun som maser mest om å ta en seiltur :eek: , helst helgetur i uthavn med unger og bikkje, og ungers venner av venners venner mm. :cryin:

 

Jeg prøver å moderere litt, da jeg helst liker seiling, en god bok...litt vin og en godt røykt whisky

som ankerdram :drink: . Og en hund som sover på saueskinnet sitt under bordet. :sleep:

 

Ha en videre fin båtsesong. :flag:

 

Og et lite forsøk på vær-oppmuntring : kan du ikke slå det...så slå deg i lag med det :headbang:

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det ble dårlig med tur denne helgen. Startet optimistisk i 23-tiden igår, men kom ikke langt utpå før jeg snudde og gikk tilbake. Så skipshunden og jeg fikk en natt i hjemmehavnen i Son med landstrøm og det hele. Det ble for skummelt med så grov sjø uten å se bølgene. Men det var et forsøk, og når en bare bruker hodet og innrømmer at det kan bli for skummelt, var det verd forsøket. Snakket nettopp med Trond i Quantum. De ligger i Sætre sammen med Rem.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var godt å høre Lars. Var litt bekymret en stund i går kveld....

Men nå ser det ut til at det blir bedre! Vinden har løyet betraktelig, og det klarner opp fra vest. Det er bare så vidt det er hvite topper utpå utenfor Jeløya nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...