ch765 Startet 11.Mai.2020 Del på Facebook Startet 11.Mai.2020 Klarte selvfølgelig å dra til for hardt og ødelegge gjengene i godset hvor man skrur inn peilepinnen. ('97 VP DP-S drev) Hva gjør jeg? Hadde akkurat skiftet olje på drevet, så kanskje fint med en metode der jeg ikke må bytte olja enda en gang, men må man, så må man. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
nomen Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 At du muligens må skifte oljen på ny, er den minste bekymringen. Hvis du har dratt ut gjengene slik at du ikke får skrudd fast pluggen, har du ganske stort problem. Kan lokket med de defekte gjengene demonteres? Hvis, ja, kan du sveise igjen hullet og gjenge opp på nytt. Hva koster det nytt? Kanskje det ikke lønner seg å reparere. Helicoli (løsgjenger) kan muligens være en løsning, men det kan være vanskelig å finne noe som har riktige gjenger. Ellers ikke så lett å si noe konkret uten bilder. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ch765 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 nomen skrev 4 minutter siden: At du muligens må skifte oljen på ny, er den minste bekymringen. Hvis du har dratt ut gjengene slik at du ikke får skrudd fast pluggen, har du ganske stort problem. Kan lokket med de defekte gjengene demonteres? Hvis, ja, kan du sveise igjen hullet og gjenge opp på nytt. Hva koster det nytt? Kanskje det ikke lønner seg å reparere. Helicoli (løsgjenger) kan muligens være en løsning, men det kan være vanskelig å finne noe som har riktige gjenger. Ellers ikke så lett å si noe konkret uten bilder. Skal prøve å tatt bilde, ellers takk for tips. Et nytt lokk kan demonteres og koster 3 båtlapper, og må shimmes på nytt. Mulig det lønner seg ja, og er en sikrere løsning mhp på å få det helt tett. Har kikket litt på helicoil, men har lest at time-sert av forskjellige årsaker er bedre til dette. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Lucky7s Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Gjorde samme jobben på mitt DP-G drev i vinter. Utfordringen var å finne hvilke gjenger som var på peilepinnen, og etter omfattende søk på nett, uten hell, måtte jeg prøve meg frem og fant en mutter som passet. Dette viste seg å være 1/2"-13 UNC Kjøpte et gjengereperasjon-sett på verktøybutikken og sporet opp en søylebor maskin. https://verktoybutikken.no/produkt/baercoil-unc-gjengereperasjon-sett/ Kappet Coil'en i ca halv lengde, for at den ikke skulle blokkere olje passasjen i lokket. Utfordringen var å få den delen av Coil'en som vender opp mot o-ringen plan nok, og at Coil'en settes akkurat så langt ned, at o-ringen passer godt. Da jeg har to derv, kunne jeg sammenligne nøye. Av det jeg kunne se på https://www.marinepartseurope.com/ så er det ikke samme dele-nummer på peilepinnen for DP-G og DPS, så jeg kan ikke si noe om det er samme gjenger. Dersom det viser seg at det er samme gjenger, kan du evt låne gjengesettet, om du holder til i Oslo området. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Lucky7s skrev for 2 timer siden: Gjorde samme jobben på mitt DP-G drev i vinter. Utfordringen var å finne hvilke gjenger som var på peilepinnen, og etter omfattende søk på nett, uten hell, måtte jeg prøve meg frem og fant en mutter som passet. Dette viste seg å være 1/2"-13 UNC Kjøpte et gjengereperasjon-sett på verktøybutikken og sporet opp en søylebor maskin. https://verktoybutikken.no/produkt/baercoil-unc-gjengereperasjon-sett/ Kappet Coil'en i ca halv lengde, for at den ikke skulle blokkere olje passasjen i lokket. Utfordringen var å få den delen av Coil'en som vender opp mot o-ringen plan nok, og at Coil'en settes akkurat så langt ned, at o-ringen passer godt. Da jeg har to derv, kunne jeg sammenligne nøye. Av det jeg kunne se på https://www.marinepartseurope.com/ så er det ikke samme dele-nummer på peilepinnen for DP-G og DPS, så jeg kan ikke si noe om det er samme gjenger. Dersom det viser seg at det er samme gjenger, kan du evt låne gjengesettet, om du holder til i Oslo området. Takk skal du ha! Skal ha en med litt mer gjenge-peil til å kikke på det, så får jeg gjøre en vurdering om jeg tør å prøve dette, eller at jeg må krype til korset og kjøpe nytt lokk. Er det slik på coil-systemene at man kan skru de litt opp og ned, for å få o-ringen til å passe? Er det slik at den må flushe helt med fordypningen i lokket? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Lucky7s Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Du skrur coil'en ned så langt at o-ringen får plass oppå og samtidig tetter mot flensen på peilepinnen. Altså ikke for mye og ikke for lite Dette kan justeres før eventuelt Loctite herder og du knekker av tappen på coil'en. Denne tappen må knekkes av før du kan få inn peilepinnen, men du kan legge i o-ringen for å se om den ligger bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.