Jump to content

Vinteropplag/Behandling av plastbåt

Redman

Recommended Posts

Hei!

Har nå tatt opp båten min for sesongen og i den forbindelse så blir man fortalt mye rart når man står på brygga. Jeg bruker høytrykkspyler på båten. Har etterpå gått over med litt Hugo hvor det trengs. Til slutt har jeg vasket med såpevann. Tenkte deretter å rense topcoat`n, for så å polere til slutt.

Men så kommer det en kar å rister på hodet av at jeg bruker høytrykkspyler. Han sier at jeg da bør smøre inn båten med vaselin slik at det ikke legger seg skitt i porene jeg har åpnet ved spyling med høytrykk. Kan dette medføre riktighet? Eller ?

Trenger noen synspunkter her, fordi jeg gjerne vil gjøre mest mulig nå i høst. Da blir jobben mye enklere til våren. På den måten for jeg båten tidligere ut. Noe som igjen betyr mer kos.

Tips mottas med STOR takk.

Hilsen Frustrert.

Hei, "frustrert" Redman!

I og med at du har tenkt å .....

......  rense topcoat`n, for så å polere til slutt.

...så har du jo fyllt disse "åpne" porene (forseilet de) meget godt med voks (polering)! Denne "hoderistende karen's" argument er derfor ikke holdbar.

Da jeg selv hadde glassfiberbåt, brukte jeg å smøre med vaselinolje om høsten - men det var for å holde vinterskiten unna gelcoat'en. Voksing og polering foretok jeg normalt om våren.

Det hele vil nok stå og falle med HVOR du har vinteropplaget ditt. F. eks. i nærheten av traffikkert vei med mye skit og støv (Frognerkilen / Sjølyst i Oslo f.eks.) vil det bli utrolig mye skit i løpet av vinteren. Dessuten om du dekker godt til med pressening, osv. Mange båter står jo også utildekket hele vinteren.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

I og med at du har tenkt å ..... ...så har du jo fyllt disse "åpne" porene (forseilet de) meget godt med voks (polering)! Denne "hoderistende karen's" argument er derfor ikke holdbar.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig!

Når det gjelder vaselinolje, ble jeg også anbefalt å gjøre det et år

Synes ikke det gjorde noen vesentlig forskjell egentlig

Det må vaskes av og poleres til våren igjen uansett.

Da har jeg mer tro på polering (som du jo har planer om)

men kan nok hende du må ta en runde til våren igjen likevel.

Etterhvert har jeg også hørt at vaselinoljen gjør gelcoat for fet slik at hvis du vil reparere en skade eller krakelering eller lignende skal det være vanskelig å få gelcoat lakk eller maling til å hefte.

Det høres jo litt skummelt ut

Må likevel legge til at jeg ikke har opplevd det problemet. Har reparert krakeleringer etter behandling med vaselinolje. og det gikk fint så langt jeg kunne se.

Det høres ut som du har gode planer for vedlikehold av båten din

:seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Takker igjen for meget rask respons. Alt er som jeg trodde. Så lenge jeg gjør et godt grunnarbeid nå i høst er mye gjort. Selvfølgelig må jeg vaske å polere til våren, men jeg ønsker at det skal være så lettvint som mulig.

Dersom jeg avslutter med en grundig polering i år, så håper jeg å kunne vaske båten til våren, polere på nytt for så og sjøsette båten.

Alt i alt så ønsker jeg å kunne ha enklest mulig(det er joalltid ting man burde/må gjøre) stell til våre, slik at jeg får flest mulig "brukstimer" i båten min.

Det er vel noe alle ønsker, men jeg tenkte å forsøke å gjøre grunnarbeidet allerede i høst jeg da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...