Jump to content

Ønsker å bo i båt i Oslofjorden, ser etter tips til båthavn og mye annet!

The Northerner

Recommended Posts

Heisann, 

Jeg og min samboer har fått en idé om å bo i båt ett års tid, kanskje mer om vi blir bitt av basillen. Vi er begge vokst opp i "båtfamilier" og er godt båtvante. Jeg jobber nær Oslo sentrum, og min samboer har akkurat fått jobb i Holmestrand. Vi ønsker derfor å kunne bo på en båtplass hvor det er enkelt å komme seg til både Oslo og Holmestrand, enten med bil eller kollektivt. Personlig håper jeg å kunne bruke offentlig transport til jobb, om mulig. 

Vi ønsket i utgangspunktet å finne en båtplass i Drammen, men vi har tenkt til å skaffe oss seilbåt, og det virker som om det er få marinaer og båtplasser hvor man kan ha seilbåt i Drammen, enda færre hvor det er lov å bo hele året og det ikke er litt for langt til enten min eller fruens jobb. Vi har forsøkt å finne andre mulige båtplasser, men det er ikke alltid så lett å finne noen som virker helt aktuelle på nett. Båtplassen som virker mest lovende for øyeblikket er Hvile Havn i Asker. Her virker det som om de har et godt opplegg for fastboende i båten, Vollen Marina virker også ganske alright. Begge disse har enkel kollektivtransport til Oslo, og grei kjørelengde til Holmestrand. Men, det finnes helt sikkert andre muligheter der ute også! 

Har noen noen andre forslag til båthavner/marinaer som potensielt kan funke fint for oss? 

Vi er to stykker på 23 år, og har en valp som blir 25-35 kg tung ved voksen størrelse. Derfor hadde det vært ypperlig med en båthavn hvor det egner seg fint å ha hund og med fine turområder i nærområdet, men dette er selvsagt ikke et must. Vi er litt usikre på hvor stor båt vi skal ha, men jeg har god erfaring med seilbåter størrelse 34-44 fot gjennom oppveksten, og med en hund som tar så mye gulvplass ser vi for oss en båt på 40-50 fot, helst seilbåt, vil fungere best. Vi håper å kunne finne en god båt med gode løsninger for å bo i båten, som helst ikke koster mer enn 1 million. Lån er vi nødt til å ta opp uansett, og vi håper at vi totalt ender opp med å bruke mindre penger enn man vil gjøre ved å leie en leilighet i Oslo/Drammen. 

Utover lånet, hva slags kostnader er man nødt til å tenke på? Hva er det realistisk å betale i måneden om man har en si 45 fots seilbåt i en havn i Asker, med strøm, vedlikehold og alt annet i måneden? Forstår selvsagt at det er utrolig vanskelig å si, men jeg er mest nysgjerrig på veldig "ca", trenger selvfølgelig ikke et veldig nøyaktig tall.  

Av båter har vi kikket på båter som dette. Det er mye penger, men vi håper at det fortsatt kan ende opp med å være billigere totalt enn å betale leie for en 50+ fots leilighet eller betale huslån: 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178253221

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154741742

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=174337965

Vi venter litt med å kjøpe båt frem til vi vet at vi finner en havn med muligheter for oss. 

Håper noen her har noen tanker å dele! 

Redigert av The Northerner
skrivefeil (see edit history)

Jeg kjenner båtboer som leier relativt rimelig båtplass i sommerhalvåret i Frognerkilen i Oslo mot medlemskap i båtforening, i en marina der det ikke er lovlig å bo i båten utenom sesongen. Om vinteren flytter han til Aker Brygge der det er lovlig og relativt rimelig pakkepris om vinteren, samt gode fasiliteter. Han sier han er veldig fornøyd med ordningen. Den marinaen jeg her tenker på tar ikke båter opp til 45 fot (men det finnes jo sikkert andre). Tipset mitt gjelder derfor spesielt Aker brygge, med kort vei til Jernbane, buss og T-bane.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Bo i båt.
Da er det kostnaden av båt med forsikring.

Strøm.

Gass og litt diesel.

Havneleie.

Parkering av bil mest sannsynlig.

Vaskemaskin og tørketrommel koster ofte penger.

Vi bor i en 37fots seibåt i vestfold og hele kalaset inkl parkering og alt koster oss ca 35000.- i året.

Da vi bodde i en større båt (43 fot chartertype) brukte vi rundt 50000.- i året. Merkostnaden var stortsett mer strøm for å holde varmt og høyere havneleie.

I Oslo er det muligens litt mer kostbart.

Sun Flyer skrev 11 minutter siden:

Ingen problem med teakdekk hvis man gidder å ha presenning om vinteren. Det isolerer litt, faktisk. Bav 50'en er mye for pengene. Er norsk moms betalt?

Momsen er ikke betalt på den, men prisen er diskutabel.

Hvis jeg ikke tar helt feil har den Bavaria 47ac'en vært lagt ut til salgs med jevne mellomrom i flere år.

Har også sett den 50 fots Bav'en, men tror jeg hadde vurdert den..Spesielt om dere kan gjøre noe med prisen.

Aker Brygge har en grei avtale for vinterplasser, men det er fryktelig dyrt på sommeren. Det er mye enklere å pendle ut av Oslo enn inn, så ta det med i beregningen. Alternativt kan dere f.eks. finne havner langs jernbanen - det hadde kanskje vært mulig rundt Moss, men det er jo ufordelaktig for den av dere som skal til Holmestrand - med mindre man tar fergen.

Liker tanken og misunner dere, men vær klar over at dette kommer til å koste en god del. Tipper dere også må regne med en del titusenlapper på vedlikehold hvert år.

Mouche skrev for 21 timer siden:

Hvile Havn har vi kikket litt på ja, virker ganske passe! Har du erfaring med havnen? Når jeg kikker mer etter nå virker den ganske liten og enkel, sammenlignet med for eksempel Vollen Marina, som ser litt mer "forseggjort" ut. Men jeg har ikke erfaring med noen av havnene, Hvile Havn er billigere fra det jeg kan se, kjenner ikke til hvordan "servicetilbudet" er ellers. 

Havelle skrev for 17 timer siden:

Hvis jeg ikke tar helt feil har den Bavaria 47ac'en vært lagt ut til salgs med jevne mellomrom i flere år.

Har også sett den 50 fots Bav'en, men tror jeg hadde vurdert den..Spesielt om dere kan gjøre noe med prisen.

Er kanskje noe med den båten da, siden den stadig er for salg? Ser den er solgt nå uansett. 

50-foteren synes vi også virker interessant. Men, så nå at den ligger i Sverige. Mon tro hvor lenge karanten varer, vil helst se båten før kjøp om vi skal betale så høye summer, men vil helst slippe langvarig karantene for titten, haha. 

Hva tenker dere om Hansa båten? 

Synes også denne så litt interessant ut: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=175857174&fbclid=IwAR0kLSwHETjD6D6yGK4NCCQLhLOfd6kfSJb7Es4_CBDKsYLVDsG56hrKluc

Liker at den kun har to kabiner, vi trenger ikke mer egentlig. Ser også ut til å være i ganske god stand med fint med utstyr (uten at vi kan noe om alt utstyret, helt ennå!). Litt høy pris til å "bare" være 40 fot, sammenlignet med de andre vi har kikket på bare. 

The Northerner skrev Just now:

Hvile Havn har vi kikket litt på ja, virker ganske passe! Har du erfaring med havnen?

Nei, ikke utover at jeg regelmessig kjører forbi, er innom området og har i tidligere år hatt båtplass i Leangbukta. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 1 minutt siden:

Nei, ikke utover at jeg regelmessig kjører forbi, er innom området og har i tidligere år hatt båtplass i Leangbukta. 

Jeg skjønner, så du er ganske kjent i området. Hvis du skulle bodd i båt i Asker, ville du selv ha valgt Hvile Havn over Vollen Marina, og isåfall hvorfor/hvorfor ikke? Prøver å finne fordeler og bakdeler ved de ulike havnene der. 

Jeg syns det er vanskelig å si noe veldig konkret utover at jeg finner Vollen langt hyggeligere enn inne i Leangbukta. Vollen er egentlig som sted en liten perle! Det går hurtigbåt fra Vollen inn til Oslo, Aker Brygge.

https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/bat/baat-b20-rutetabell-10022020.pdf

Fra begge går det vel også buss, samme bussen trolig, inn til Oslo, men ikke veldig erfaren på bruk av kollektivtransport! Asker er vel også en sentral stasjon for tog. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I Hvile havn ligger båten ekstremt godt beskyttet mot vind. Det er nok noe mer gynging i Vollen Marina.

Verdt å merke seg er kanskje at Vollen Marina skal i gang med riving av lagerhaller og bygge leiligheter fra høsten:

«Store deler av Vollen Marina vil bli en byggeplass i et par år fremover fra høsten av.»

https://www.budstikka.no/boligbygging/vollen-naermer-seg-storbygging-snart-kan-du-bade-rett-fra-brygga/571883!/

Da er kanskje Hvile Havn et bedre bosted de neste par åra.

Her er en artikkel fra Budstikka om båtboere i de aktuelle havnene:

https://www.budstikka.no/asker/12-personer-bor-i-bat-hele-vinteren-i-vollen-nei-vi-fryser-ikke/162048!/

Kollektivtransport til Oslo er ekspressbusser i rush på begge steder, men det er også båt fra Vollen til Aker brygge.

Enig med Mouche - Vollen er langt mer idyllisk enn Leangbukta. Ville også vurdert støy fra Slemmestadveien som i begge tilfeller går ganske tett på havnene. Solforhold er kanskje bedre i Vollen enn innerst i Leangbukta?

KK

Redigert av KongKing (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...