Jump to content

Tips vedr kjøp av eldre båt

Båtdrømmen

Recommended Posts

Seilbåt er helt sikkert kjenpeflott, men det er motorbåt jeg ønsker.

Det kan godt tenkes at jeg har feilberegnet i forhold til utgifter ved å eie båt.

Båtplass ligger på rundt 15.000kr, men i tillegg så må den oppbevares et sted om vinteren og vedlikeholdes. Og ikke minst havneskatt og drivstoff.

Båtdrømmen skrev 42 minutter siden:

Seilbåt er helt sikkert kjenpeflott, men det er motorbåt jeg ønsker.

Det kan godt tenkes at jeg har feilberegnet i forhold til utgifter ved å eie båt.

Båtplass ligger på rundt 15.000kr, men i tillegg så må den oppbevares et sted om vinteren og vedlikeholdes. Og ikke minst havneskatt og drivstoff.

Vi betaler ca. 13.000 for båtplass sommerhalvåret. Om lag 10.000 for vinteropplag utsett og opptak. 
Andre kan nok gi et bedre estimat på hva vedlikehold ligger på. Båten vår er noe større enn det dere ser på, så vil tippe dere kan få det billigere.

Har dere bil og er forberedt på å kjøre litt kan dere nok få det en god del billigere et stykke fra byen.

Er det noen som har noen tanker om hva drivstoff forbruket på f.eks en 30 fot Bayliner 2855 diesel vil være? Skjønner det også går på hastighet, men skal nok ikke "råkjøre" til vanlig.

Var på en marina i dag og tittet på båter, og Baylineren var helt nydelig å se på, og praktisk med sengeplasser for inntil 6 pers. 

Om det er et bra valg teknisk er derimot helt umulig for meg å vite.

Avhengig av i hvilken posisjon du har spaken, hvilke motorer som står i, men du kan sikkert regne rundt 2-2,3 liter pr nautisk mil i marsjfart, 0,6-1 liter pr nautisk mil i kosefart. (4-6knop)

En tilsvarende stor båt med drev kryper kanskje ned mot 1,7l/m i marsjfart? Veldig synsing her nå, men forskjellene i drivstofføkonomi er ikke de største ,og heller ikke det man bør fokusere mest på, det er viktigere og finne en båt med gode løsninger som er godt vedlikeholdt og oversiktlig og vedlikeholde videre.

Ligger det noen nimbus 3000/3003 i deres område kan jeg jo anbefale å ta en titt på en slik.

Litt smale men med gode løsninger. 

Sverrejo skrev On 12.5.2020 at 20.10:

Enig med olevine. I tillegg bør dere vurdere vedlikeholdskostnader: motortype,strak aksling/drev. Krav til størrelse på båtplass. Plass=penger. Ikke se dere blind på årstall på båt,se på utstyr,motor og vedlikeholdet.

Enig, nå har jeg seilbåt, men ved kjøp av motorbåt ville jeg, akkurat som man ved eiendomskjøp skal tenke beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet, ville jeg tenkt motor, motor, motor. Og drivverk. Og drivstofflinje. Drev kan være problemfritt dét, men vedlikeholdet er vel uansett mer kostbart, og når det først er noe galt blir det raskt dyrt. Aksling er mer rett fram, bokstavelig talt.

Velkommen til forumet for dem som ikke liker drev, og ikke vil svare på spørsmålet du stiller :)

Baylineren kan være et godt valg om dere liker planløsningen. Vær obs på at amerikanske båter kan være tungsolgte, og det er gjerne grunnen til lav pris. En ting å se etter på Bayliner (og andre amerikanske båter) er at rekka er åpen forut, slik at dere kommer i land over baugen. Det er ikke alltid at dette er tilpasset norsk standard. Det samme gjelder landstrøm anlegget - sjekk at det er 220 volt.

Vær nøye med å sjekke at alt som har brytere på dashbordet (og evt andre steder, kokeplate, stereo, vann, varmtvann osv) virker, og få frem hvilken servicehistorikk motor har. Som det ble nevnt her - aller best å få med noen som kan litt om båt på befaring.

Dieselforbruket bør ikke ligge noe særlig høyere enn ca 1,5 liter pr nm.

Dette med drev/aksling, diesel/bensin blir avgjørelser som må avgjøres ut fra tenkt bruksmønster. Dyrest i bruk er bensin og drev (men det er gjerne billigst i innkjøp), mens billigst i bruk er aksling og diesel (men det er gjerne tregt og dyrt i innkjøp). 

En god runde med partner i forkant er viktig - hva skal vi bruke båten til? Og hvor mye penger og tid er vi villige til å bruke? Dersom det er en dagsturbåt primært, men en langtur en gang i løpet av sesongen, er det kanskje lurt å velge en litt mindre båt. Mens dersom dere planlegger hver helg på sjøen er det praktisk med flere soverom osv. Husk at båt ikke er som hytte - det er ikke nødvendigvis slik at størst er greiest. Når man skal inn i gjestehavna eller en liten holme, er det greiest å ha den minste båten ;)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Båtdrømmen skrev for 13 timer siden:

Er det noen som har noen tanker om hva drivstoff forbruket på f.eks en 30 fot Bayliner 2855 diesel vil være? Skjønner det også går på hastighet, men skal nok ikke "råkjøre" til vanlig.

Var på en marina i dag og tittet på båter, og Baylineren var helt nydelig å se på, og praktisk med sengeplasser for inntil 6 pers. 

Om det er et bra valg teknisk er derimot helt umulig for meg å vite.

Ser ut som dere har forelsket dere i Bayliner :)
Vil som sagt oppfordre dere til å se på andre båter også, spesielt nordiske merker - de er som oftest best tilpasset norske forhold og dere slipper alle spørsmål om 220v landstrøm osv. Når det er sagt, vi har full forståelse. Forelsket oss i B42 cruiser lenge før vi kjøpte, og det var der vi endte opp ;)

Når det gjelder forbruk så var det en del synsing her. Og kan ikke gi noe mer selv. Når dere finner en båt dere liker, så kan dere som oftest google motoren for å finne forbrukskurve. 

Det dere vil se da er at det er veldig vanskelig å gi dere et ca. forbruk for båtmotorer. På tomgang og i lav fart så bruker en båtmotor ganske lite. Gir man på renner literne gjennom raskere enn et barn drikker brus på 17. mai.

Amerikanske motorer, i alle fra en del år tilbake, er vel kanskje noe tørstere enn europeiske. Men her kan dere se forbrukskurven for en Volvo Penta D4-300.

Som dere ser, ca. 7 liter i timen ved tomgang. Opp til nærmere 60 liter i timen om man vil lufte hestene skikkelig. Kjenner ikke denne motoren, men masjfart pleier vel å ligge på 70-80% av maks turtall, og dere må nok ligge der om dere skal flytte ordentlig på dere. 

Om forbruket gjenspeiles i virkeligheten aner jeg ikke. Er vokst opp med en saktegående plastsnekke med langt mindre motor, og seilbåten vi har nå går ofte for seil, og når motoren går så er forbruket såpass (under tomgangsfart på eksempelmotoren nedenfor) lavt at vi ikke tenker noe særlig på det.

22.PNG.225f74088517679823b3787111901d6d.PNG

Redigert av Havelle (see edit history)
enslagsgjest skrev 56 minutter siden:

Hvis du absolutt vil ha åpen drevbåt kan du se på denne også:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179225488

Denne har den typiske lukkede rekken foran som jeg nevnte på amerikanske båter. Her har de riktignok satt på et baugspyd foran som gjør det litt lettere å komme i land.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det er ikke drevet jeg har fallt for, men løsningen i båten passer oss godt. Stikkabin, soveplass + ekstra sittegruppe. Kjøkken inne i kabinen, eget bad. God plass ute.

Det er en type båt vi har råd til når vi ønsker dieselmotor. Ser mange andre fine typer også, men de er da dyrere. 

Vi ser for oss å kunne dra på båten en helg/natt uten å kjøre ut med den også. Den trenger derfor litt plass. Har forresten ikke nevnt at i tillegg til to barn i småskolen, skal den også ha plass til en 50 kgs hund.

Redigert av Båtdrømmen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...