Båtdrømmen Startet 12.Mai.2020 Del på Facebook Startet 12.Mai.2020 Endelig fant jeg et båtforum. Har aldri eid båt og kan slettes ikke mye om båt heller. Jeg og mannen ønsker å kjøpe oss en motorbåt, 28-30 fot. Vi ønsker ikke betale mer enn 400.000, noe som gjør at vi må velge en eldre båt. Når jeg ser båter fra slutten ab 90-tallet og starten av 2000-tallet ser mange velholdte og fine ut. Men hva er risikoen ved å kjøpe en eldre båt tenker dere? De er vel ikke evigvarende? Jeg har lett for å sammenligne med bil, og synes at en bil fra 2010 er gammel, men det ser ikke ut til å gjelde båt. Ser at flere av de eldre båtene har fått skiftet ut motor, det må vel være en fordel? Tips og synspunkt tas veldig gjerne i mot. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Her kommer du til å få mange tips. For å få bedre svar, så bør du være mer konkret på hva dere ønsker. Bobåt? Dagstur? Hurtiggående? Rett aksel eller drev? Bensin eller diesel? Etc... Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmen Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Det er nok mangel på kunnskap som gjør spørsmålet litt lite konkret. Vi ser for oss en dieselbåt. Den skal kunne benyttes til overnatting med våre 2 barn i helger. Den vil nok holde seg mest i Oslofjorden, men dersom ønske om å kjøre ned til Kristiansand skulle melde seg, må den være brukbar til det også. Aksel, drev, hurtighående er litt grønt for meg enn så lenge. Og JA, vi skal selvsagt ta kurs og båtgørerprøve begge to. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Båtdrømmen skrev 1 time siden: Det er nok mangel på kunnskap som gjør spørsmålet litt lite konkret. Båtdrømmen skrev 1 time siden: Aksel, drev, hurtighående er litt grønt for meg enn så lenge. Og JA, vi skal selvsagt ta kurs og båtgørerprøve begge to. På bakgrunn av dette er det nok viktig å få med noen med kompetanse på båt når dere kommer så langt at dere skal se på båt, og i alle fall før dere bestemmer dere. Det er viktig å ikke la seg lure av et fint førsteinntrykk på det ytre. Det er under dekk at de store overraskelsene kan dukke opp. Når dere har funnet en båt som dere tror kan være aktuell, er det viktig å finne ut mest mulig om båtens historikk, hva er gjort, hva bør gjøres osv. Har dere kompetanse og eller vilje til å ta de utbedringene/oppgraderingene som er nødvendig, og hva vil det koste? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Enig med olevine. I tillegg bør dere vurdere vedlikeholdskostnader: motortype,strak aksling/drev. Krav til størrelse på båtplass. Plass=penger. Ikke se dere blind på årstall på båt,se på utstyr,motor og vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmen Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Noen forslag til hva man bør undersøke/spørre om ved kjøp av en cabincruiser i en alder av ca 15 år gml? Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Tror nok veldig mange av båtene fra tidlig 2000 fremdeles har Mye originalt teknisk utstyr som potensielt kan være store utgiftsposter dersom det Trenger oppgradering. Det koster noen kroner å oppgradere dieselvarmer, lensepumper, kartplotter, el-anlegg, Ferskvannsystem, septiksystem, dieseltanker, baugthruster, hekkthruster, ankerwinch osv. Ting går ikke automatisk i stykker etter 15 år men uten vedlikehold begynner nok ting å skrante. På en eldre båt er det større sannsynlighet for at mye av dette allerede er byttet. Nå har jeg ikke tatt med motor(er), gir og propellsystem. Poenget er at jeg ville ikke hengt meg for mye opp i alder på båten men lagt mer vekt på at ting er vedlikeholdt og fungerer. Så er det diskusjonen om fast aksling kontra hekkaggregat. Mitt inntrykk på Finn.no er at Drevbåtene i denne størrelsen er flere og har generelt lavere pris og det er kanskje grunn nok. Men står det mellom drev og aksling på ellers tilsvarende båt hadde valget for meg blitt enkelt! Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmen Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Det er mye å sette seg inn i forstår jeg. Kan du si noe om hvorfor du ville valgt aksling fremfor drev? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Kan legge til noen ting her. Vi var litt som i deres posisjon for et par år siden, om dere ser i våre gamle poster finner dere et utvalg av det vi har lurt på. Dere kommer nok til å lure på en del av det samme ;) Det som kanskje skilte oss fra dere var at begge hadde vært en del i båt før, og han hadde ført en god del båter og kunne håndtere dem. Tror dere skal passe på å ikke undervurdere det i valget av båt. Noen båter er langt enklere å legge til og operere enn andre, og dere burde nok lete litt etter en som kan være litt enklere. En god kartplotter med oppdaterte kart er et must, og kanskje til og med baugpropell kunne vært greit :) Vi har innsett, og innser stadig mer, at vi er både vaktmestere, serviceteknikere, elektrikere, rørleggere, dataingeniører og sjøfolk. Som kontorrotter med lite erfaring må vi si det var skremmende og ganske uforståelig (fortsatt ikke helt inneforstått med hva det betyr at en muttter er M8), men vi finner også en glede i å kunne mestre dette og en respekt for all den kunnskapen og kompetansen som finnes på områder vi aldri hadde tenkt på. Det er en uventet glede med båtlivet. Når det er sagt, her er det som kan være greit å tenke på: Finn en båt med mest mulig plass. Det er dyrt å oppgradere båter, og det tar mye tid. Dere kan spare mye på å bruke litt ekstra penger på en båt som har alt det dere trenger. Få med noen som kan båt når dere inspiserer potensielle båter. Båter er litt annerledes enn biler i den forstand at selve skroget (forutsatt at det er plast og det ikke er plastpest eller skader) kan leve lengre enn oss. Det er utstyret inni båten som går først og som kan bli dyrt. Dere vil nok ha en båt med varme, varmtvann, dusj og mye annet. Det er ting som fort kan gå på eldre båter. Har dere vurdert seilbåt? En del mer å lære seg, men dere får som oftest mer for pengene. Dere er også mindre utsatt for vær og vind. (Tradeoffet er at det ofte kan ta lengre tid å komme seg steder med pinnebåt) Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmen Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Setter stor pris på alt dere kommer med her. Vi har vært på mye dagsturer med motorbåter på 21-25 fot. Om man ser bort fra å ta med seg tau å hoppe i land, så har vi ellers bare vært gjester og dermed ikke satt oss inn i så mye. Baugpropell har vi funnet ut er et must etter å ha stått i bensinkø med en 25 foter uten. Det kan nok være kunnskapen vår er for dårlig til at vi kan realisere denne drømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Båtdrømmen skrev 5 minutter siden: Setter stor pris på alt dere kommer med her. Vi har vært på mye dagsturer med motorbåter på 21-25 fot. Om man ser bort fra å ta med seg tau å hoppe i land, så har vi ellers bare vært gjester og dermed ikke satt oss inn i så mye. Baugpropell har vi funnet ut er et must etter å ha stått i bensinkø med en 25 foter uten. Det kan nok være kunnskapen vår er for dårlig til at vi kan realisere denne drømmen. Synes ikke dere skal tenke slik. Dere har riktig innstilling. Våg å gutse, og dere vil få godt betalt :) Har sett mange som har vært helt forferdlig dårlig til å håndtere båt. Med å være lærevillige er dere allerede langt bedre enn mange. Så det kommer til å gå bra :) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 (redigert) Båtdrømmen skrev for 7 timer siden: Vi ser for oss en dieselbåt. Den skal kunne benyttes til overnatting med våre 2 barn i helger. Den vil nok holde seg mest i Oslofjorden, men dersom ønske om å kjøre ned til Kristiansand skulle melde seg, må den være brukbar til det også. Hei jeg tenker at båten for dere er en Scand Baltic på 29 fot. Det er en skikkelig «bomaskin» for en familie på 4. Fin og trygg båt for barn med brede dollbord å gå på på sidene av båten, samt det de fleste har rekkverk rundt hele båten. Har selv vært på ukesturer på svenskekysten med en slik båt med 2 barn. Funker utrolig bra! Passer godt til Oslofjorden og er uproblematisk å dra på lengre turer nedover kysten. Den har aksel så den er ikke så vanskelig å vedlikeholde ifht drev. Stort sett alle har baugpropell, noe dere ønsker, samt at en del også har aktertruster (sideveis propell bak). Som en nevnte over er det viktig å sjekke tilstand på utstyr om bord. Baugpropell/aktertruster, varmeapparat, ankervinsj, varmtvannsbereder, kjøleskap, kokeapparat, landstrøm, kalesje osv koster en del å bytte ut. At motoren er oppgradert/vedlikeholdt er også viktig. For 400k får du ikke noen ny båt, men et lite søk på Finn gir noen brukbare eksemplarer: 1987-mod til 299.000 kr: https://www.finn.no/127232460 Da har dere godt med penger i et vedlikeholdsbudsjett. Om dere legger til ca 100 tusen så får dere tak i nyere versjoner, her en fra 2001 til 530.000: https://www.finn.no/149416665 Det er laget mange av Scand Baltic så det kommer stadig nye til salgs. Anbefaler minimum 200hk i disse båtene. En del eldre båter har 158-hesteren, noe mange mener er litt undermotorisert. Lykke til med båtkjøpet 👍😃 mvh KK Redigert 12.Mai.2020 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 16 hours ago, Båtdrømmen said: Det er mye å sette seg inn i forstår jeg. Kan du si noe om hvorfor du ville valgt aksling fremfor drev? Ja:) Enkelere vedlikehold Jeg gjør ikke annet enn å smøre opp volvokondomen og skifte sinkanoder når båt har er en tur på land ila sommeren Byttet cutlesslager i fjor men det varer nok minst 10 år og er "enkelt" å bytte mindre som kan gå galt Langt mindre mekanikk enn i et drev Det aller meste av mekanikk ligger tørt inni båt ( gir og roranlegg) og er på de fleste båter enkle å inspisere uten å ta båt på land Retningsstabil i lav fart drevbåter med singel innstallasjon har mye av samme symptomer som påhengs med at hekken svinger sideveis frem og tilbake i lav fart Hvis akselbåten har flyndre (langsgående jernstang under ror/propell), mener jeg den er langt tryggere å gå på grunn med(selvopplevd) Må vel også ta med fordelene med drev: Motor under dørk ute bedre plass inni båt ( ofte 2x stikkøyer) mindre støy inni båt (kommer jo an på hvor godt motorrom er isolert) lettere å manøvrere sammenliknet med en akslingbåt uten baug/hekkthruster Sikkert andre som kan supplere for/mot Scand Baltic synes jeg høres ut som et godt valg for dere. Finner dere en med både baug og hekkthruster blir det enklere å legge til, men ikke bruk de mer enn nødvendig for da blir havnegeneralene furten Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Her er to andre båtmodeller jeg hadde sett på (i tillegg til Scand Baltic). Begge er eldre annonser og er solgt, men kan brukes som eksempel. Viksund 270st.cruz med aksling. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151894289 Saga 32 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=172850325 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bergen Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 KongKing skrev for 15 timer siden: Hei jeg tenker at båten for dere er en Scand Baltic på 29 fot. Det er en skikkelig «bomaskin» for en familie på 4. Fin og trygg båt for barn med brede dollbord å gå på på sidene av båten, samt det de fleste har rekkverk rundt hele båten. Har selv vært på ukesturer på svenskekysten med en slik båt med 2 barn. Funker utrolig bra! 1987-mod til 299.000 kr: https://www.finn.no/127232460 Da har dere godt med penger i et vedlikeholdsbudsjett. Nå er ikke jeg veldig godt kjent med prisnivået på denne typen båt, men dette må da være en god kandidat for TS. Romslig, godt utstyrt og til en pris godt undere budsjett. I tillegg bør den være relativt enkel å få solgt igjen om dere finner at det er noe annet dere egentlig vil ha. Lykke til med båtvalg⛵️ Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Vær sikker på at dere kjøper en båt med god motor. Den er det dyreste ombord, og dere får ikke mye glede av båten om den ikke er i orden. Mye av utstyret ellers er ikke umiddelbart kritisk for om dere kan bruke den, og stort sett småpenger i forhold til en defekt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Reis og se litt på båter tilsalgs i nærområdet, til dere finner ut litt hva dere ønsker. Baltic er ikke et dumt tips, inter/Master har også noen i samme løypa. Saga 29/32 er også gode båter, og har i motsetning til Baltic, port ut bak. Ville gått for noe med aksling, om ikke fart over 25 knop er viktig, da det etter min oppfatning som regel mere holdbart og færre muligheter for overraskelser. Når dere får snevret inn litt, er det om å gjøre å finne et godt eksemplar med så mye av ønskelig utstyr som mulig. Og hvor eier har tatt vare på og vedlikeholdt, så ikke dere kjøper et teknisk etterslep. Om selger har hatt båten i 10 år uten å bytte noenting, Kan det fort komme endel på todo lista. Å ha med en båtkyndig er nok lurt, om dere ikke har erfaring selv, hvertfall når det begynner å bli noe som frister. En selger bør vite hvor alt utstyr er plassert, hva kraner og bunnventiler er til, hvilke batterier, brytere og sikringer etc som er til hva. Bør kunne fortelle hva som er gjort mens han/hun har hatt båten. Selger bør kunne vise kvitteringer på service/vedlikehold/oppgraderinger/skader og reprasjoner dersom det er satt bort, eller redegjøre for hva som er utført/utskiftet selv, og hvordan det utføres, feks skifte av impeller, reimer, filtre, olje etc, evt om det er loggført. Om selger har tilegnet seg kunskap og gjort dette selv, så er gjerne ikke det noe dårligere enn det som er gjort av proffer. Septiktank, pumper, slanger er ting som gir problemer om det ikke vedlikeholdes/skiftes. En septiktank i alu som er +\- 10 år, vil jeg si ikke er noe å ha(min var gåen etter 10). Spør hvordan ankervinsj blir vedlikeholdt, og sjekk at det ikke bare er en klump av irr. Motor er selvfølgelig det viktigste, men også det vanskeligste å vurdere. Om en gammel båt, har nyere motor, er det selvfølgelig positivt, men nok ikke så mange av de om man ser fra 2000 og oppover. Motor som er stor nok, og kurant merke, er viktig. Hvilken årsmodell, og antall drifttimer er mindre interesant enn hvordan den er vedlikeholdt, etter min mening. En selger som bare bytter olje og filter annenhvert år fordi "jeg kjører så få timer" er ikke aktuell for meg. Foretrekker heller flere drifttimer og servet vår og høst. En god båtmotor som blir tatt vare på, går flere tusen timer, men kan godt mishandles/ødelegges på noen hundre også. Om selger kan svare om du spør om hva som evt burde vært gjort, eller er det neste som bør gjøres, er også positivt. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmen Svart 13.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Jeg noterer ned alle tips. Type båt jeg har sett flere av som stadig fanger oppmerksomheten min er Bayliner 2855, og tilsvarende. Hva er forventet levetid for en dieselmotor tenker dere? Og hvilken type service er helt nødvendig å få utført årlig? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Baltic er et godt tips! Ellers, hvis dere er helt ferske, så kan det kanskje virke rart at man anbefaler å gå for sterkere motor. Det er noen grunner til at det kan være en god ide: Dersom dere tenker motor som med bil, så betyr jo ikke hestekreftene så mye - det brukes mest til forbikjøringer. Men i båt er det normalt å bruke en stor del av hestekreftene hele tiden. Derfor betyr motorens styrke mye. En sterkere motor gir dere høyere fart, potensielt mer behagelig gange på marsjfart, høyere marsjfart, (spekulativt) lavere forbruk på rolig marsjfart, og flere muligheter. I tillegg til at dere vil kunne beholde mer den farten båten er best egnet for å kjøre i, selv om båten er ferielastet. En god båtmotor kan gå en del tusen timer, men som Gullfisk sier, vedlikehold er alt. Det bør dere forresten også lære dere. Ting som skifte av av dieselfiltere og oljefiltere, oljeskift og impellerskift bør dere ta selv. Hadde dere spurt oss for to år siden hadde vi sett ganske blanke ut om folk sa det, men dere lærer det fort :) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 (redigert) Båtdrømmen skrev for 1 time siden: Jeg noterer ned alle tips. Type båt jeg har sett flere av som stadig fanger oppmerksomheten min er Bayliner 2855, og tilsvarende. Hva er forventet levetid for en dieselmotor tenker dere? Og hvilken type service er helt nødvendig å få utført årlig? Til info så har Bayliner 2855 drev. Det er noe mer vedlikehold å passe på med drev kontra aksel. Drevet tas ofte av hver vinter når båten er i opplag, det må skiftes gummibelg hver/annethvert år, zink må byttes og oljeskift. Levetiden på en dieselmotor er helt avhengig av vedlikeholdet. Det jeg gjør hvert år er oljeskift, oljefilter, dieselfilter, luftfilter, impeller (ikke hvert år). Så må du regne med å ta rengjøring av kjølere med jevne mellomrom, samt at det kan ryke enkelte deler her og der. Selv har jeg drev på min båt og satt bort av/påmontering, service og lagring på vinteren til et verksted. Det koster en del tusenlapper... Etter min mening er planløsningen på Bayliner 2855 klønete ute i cockpit. En liten sofa ved styreplass (som fort blir trangt med 4 pers rundt middagsbordet) og et åpent felt bak mot akter som er hverken fugl eller fisk. Men smaken er som baken... 😎👍 KK Redigert 13.Mai.2020 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Sjekk båtplass aller først 👍 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Indy Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Det dere må tenke gjennom aller først er hvordan dere tenker å bruke båten. ,Plassbehovet og behovet for fart styres av ønsket bruksmønster, og både god plass og god fart koster. Mye. Høy fart gir stor aksjonsradius på korte turer, men gir høye kostnader til både drivstoff og vedlikehold, og stor(e) motor(er) kan gi potensielle kostnadskatatrofer ved havari. Drev er nesten enerådende i hurtiggående (25 kn+) små og mellomstore båter, på større hurtiggående båter mer vanlig med aksling. Mer saktegående båter har aksling (altså nesten vedlikeholdsfritt drivsystem), og mindre motor som gir mindre kostnader. Selv startet vi båtlivet med to relativt små barn i en gammel plastsnekke, da ble det dagsturer på opptil 10 nm fra hjemmehavn, en overnatting eller to økte aksjonsradius til 20-30 nm. Vi kunne selvsagt dratt på ferie med denne også, men ganske kummerlig særlig når barna ble større. Vi gikk etter to år over til en halvplaner på 29 fot, barna fikk egen akterkabin, marsjfart økte til 10-12 knop og aksjonsradius på helgetur ble 40-50 nm. 3 ukers ferier til Bohuslän og Sørlandet ble vanlige. Da barna ble enda større og ønsket seg separate kabiner, valgte vi å gå til seilbåt, noe vi ikke har angret på. Bruksmønsteret ble vesentlig endret, helgeturene ble igjen korte, men en langhelg med litt nattseiling kunne plutselig bli ganske langbeint. Sommerferiene ble mye lenger, var i København i fjor. Driftskostnadene veldig lave (så lenge man ikke - som oss - blir bitt av regattabasillen...). Så essensen er: kan du leve uten høy fart, blir kostnadsnivået et helt annet. Ønsker du først og fremst stor plass og bokomfort, vurder seilbåt - da får du seilgleden med på kjøpet. Denne kan fort vise seg å bli det aller viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Indy skrev 9 minutter siden: Så essensen er: kan du leve uten høy fart, blir kostnadsnivået et helt annet. Ønsker du først og fremst stor plass og bokomfort, vurder seilbåt - da får du seilgleden med på kjøpet. Denne kan fort vise seg å bli det aller viktigste. Enig. Har dere vurdert seilbåt @Båtdrømmen? Hvis ikke bør dere tenke litt på det. Lavere kostnadsnivå og langt mer plass. I tillegg blir turen like fint eller finere enn destinasjonen, og dere kan gi oppgaver til barna slik at de kan være delaktig under turen. Her er båtfolket delt, og noen sverger til det en eller andre. Jeg har vokst opp i motorbåt, men valgte selv seilbåt, og synes begge deler fungerer bra. Ikke kjøp før dere har vurdert, og tenk gjennom at dette ikke bare skal være "en bil" på vannet, men også et hus. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Havelle skrev 12 minutter siden: Enig. Har dere vurdert seilbåt @Båtdrømmen? Hvis ikke bør dere tenke litt på det. Lavere kostnadsnivå og langt mer plass. I tillegg blir turen like fint eller finere enn destinasjonen, og dere kan gi oppgaver til barna slik at de kan være delaktig under turen. Her er båtfolket delt, og noen sverger til det en eller andre. Jeg har vokst opp i motorbåt, men valgte selv seilbåt, og synes begge deler fungerer bra. Ikke kjøp før dere har vurdert, og tenk gjennom at dette ikke bare skal være "en bil" på vannet, men også et hus. Bare for å nyansere litt, ikke for å være mot seilbåt. Mere plass er vel pga større båt for pengene? Synes ikke seilbåt generelt har større plass på samme fot. Så da krever det større båtplass også. Hvis man tenker lavere kostnadsnivå i form av driftkostnader, så er stillingen på spaken valgbar også for hurtiggående båter, selv om det ofte ikke ser sånn ut. Koser meg ofte på tur i ca 6kn, med kaffekopp og autopilot med 3,5 l/t i forbruk, men har et valg. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Selvsagt relatert til plass i forhold til pengebruk. Har du behov for plassen i en 40 fots seilbåt, så blir det veldig dyrt å få den samme plassen i en 40 fots motorbåt. Både investering og driftskostnader. I hvert fall hvis motorbåten skal ha fartspotensiale også.. Er ikke i mot motorbåt, har hatt og trivdes med det i mange år. Motorbåt gir ting som du ikke kan få i en seilbåt, og motsatt. Og med seilbåt så bør man jo like å seile.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.