Jump to content

Sikkerhetsregler på 17. mai toget i Oslofjorden


Werlin

Recommended Posts

Lurer litt på om 17. mai toget som skal gå med båter i Oslofjorden kan bli indre Oslofjords siste sjøslag.

Hva tenker dere om sikkerhet?

 

Arrangøren oppfordrer til en båtlengdes avstand, og informerer om at Radich (som leder konvoien) vil måtte variere farten flere ganger.

Mulig jeg er i overkant skeptisk. Men kun en båtlengdes avstand og varierende fart. Kombinert med mange uerfarne båtførere, manglende fokus fordi det er mye å se på, båtførere som ikke er vant til å kjøre i konvoi, en VHF kanal som skal brukes til allsang og ikke fartskommandoer, høyst sannsynlig en del alkohol og båter som ikke holder en fast plass. Pluss nyttetrafikken i havebassenget. Det høres ikke bra ut?

 

Hva tenker dere?

 

 

IMG_1604.PNG

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mons skrev 18 minutter siden:

Sto ikke noe om allsang på vhf der.

Har søkt formelt for å spille Ja vi elsker kl 13 på kanal 72, men det kan ikke gis dispensasjon til kringkasting på vhf.

 

Tror ellers det går bra med lite fart og store fendere.

Fendere er uaktuelt når båtene skal pyntes ;)

 

Framtia skrev 8 minutter siden:

De bør ikke tillate spinnaker :-)

Haha, du får krysse ut gjennom hele greia :)

Link to post
Share on other sites

mons skrev 33 minutter siden:

Sto ikke noe om allsang på vhf der.

Har søkt formelt for å spille Ja vi elsker kl 13 på kanal 72, men det kan ikke gis dispensasjon til kringkasting på vhf.

 

Tror ellers det går bra med lite fart og store fendere.

Forresten, hele innlegget fra Anne Rygg, min uthevelse:

 

 

Informasjon til deltakere i båtkortesjen den 17. mai!

Det er kjempehyggelig at så mange melder sin interesse! Vi tror dette kan bli kjempeflott, både for oss som deltar – og for de som ser båtene fra land!

Vi har nå laget et kart som beskriver ruten båtkortesjen vil gå på 17. mai, se vedlagt kart. Det er merket av to punkter der det er viktig å være oppmerksom. Her vil Christian Radich sette farten ned for å komme rundt svingen, så det er viktig at alle har god nok avstand til neste båt, og ikke får problemer hvis kortesjen setter farten mye ned en stund!

Vi anbefaler at du minst har en båtlengdes avstand til båten foran, og at det ikke er mer enn to båter i bredden. Vær oppmerksom på nyttetrafikk som Nesoddbåten og Oslofergene, og vis hensyn til disse. 

Noen har spurt om værforbehold. Vi tenker at dette regulerer seg selv; blir det regn og kuling vil mange kanskje likevel holde seg hjemme. 

Start: Kortesjen vil starte kl 10: 00 ved at Oslo Seilforening skyter opp et startsignal. Christian Radich vil lede an kortesjen. 

Har du VHF om bord, så oppfordrer vi deg til å lytte på kanal 72 underveis. Her kan det komme overraskelser underveis, som oppspill til allsang eller lignende trivelige ting, i tillegg til informasjon som kan være viktig for dem i kortesjen! 

Vi krysser fingrene for godt vær og føre, og ser frem til dagen!

Beste hilsen Oslo Seilforening

Link to post
Share on other sites

Mitt råd, om du er med å arrangere, er at dere må ha langt større lengde mellom hver båt. Dere bør også gi informasjon om alle fartsensendringer over vhf og angi hvilken fart konvoien skal holde til enhver tid. 
 

Den meldingen Anne ga inntrykk av at dette ikke var veldig gjennomtenkt og. gjør at vi nok ikke deltar. 

Link to post
Share on other sites

La nå dette bli det det blir og de som er så redde kan jo bare sitte hjemme og og holde seg fast. Helt utrolig hva som skal hauses opp og trekkes inn av forskjellige fare momenter. Ting ordner seg og det går som regel ganske bra. Og om ikke alt gikk så bra så er vil ikke det noen katastrofe det heller. Lev litt og ta noe på sparket. 

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Havelle said:

Arrangøren oppfordrer til en båtlengdes avstand


Hvilken båt brukes som utgangspunkt for det målet? Egen? Så Radich skal holde 62,5 meters avstand, mens en vannscooter skal holde 2,5 meters avstand? Det kan lett bli uoversiktlig og kaotisk, er jeg redd.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er tross alt å sitte hjemme, helst i godstolen foran TVen, og klage på alt som er galt og kan gå galt. Kortesjen som fulgte Maud hjem gjennom Oslofjorden var riktignok mindre, men var helt uorganisert og opplevdes som veldig hyggelig og problemfri. Tror den gikk raskere enn 5 knop også.

 

Jeg gleder meg til et annerledes 17. mai-tog og stiller edru med flagg og kake!

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte Sommerbåten (Sjøkurs) minutt for minutt inn Oslofjorden fra ca Håøya i 2015. Jeg har en lettmanøvrerbar 30 fots båt! Jeg kan kjøre båt! Den gang måtte jeg passe på som en kaptein og minst holde en båtlengde alle veier (360 - grader) for ikke å få nabobåter i fanget, eller havne på naboen dekk! Ja, det sjøet endel!

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 1 time siden:

Alle som har gått gjennom Blindleia i juli har sikkert mer enn nok styrekompetanse til å delta i kortesjen .. 😉

 

Hvilket minner meg på at det skal gå kortesje gjennom Blindleia med start ved Naudesundbrua kl 11.00 og med ankomst Verven i Lillesand 12.45. Kortesjen skal holde fem knop.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...