Jump to content

Volvo Penta D4-260 - Ulyd på tomgang


trydis

Recommended Posts

Overtok båt i går og la ikke merke til noe spesielt da vi transporterte den hjemover.

 

I dag startet jeg for første gang båten med kald motor og som dere kan høre på videoen er det en tydelig kvinelyd.

 

Er dette reimstøy?

 

Må få en mekaniker til å sjekke dette og deretter vurdere om jeg må kontakte selger.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Har søkt litt og kan se ut til at det ikke er helt unormalt med litt "hyling" fra reimer på D4/D6? Det viktigste for min del, såpass kort tid etter overtakelse, er å forsikre meg om at jeg ikke går hodestups inn i motorproblemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også slik lyd en gang. Klarte ved hjelp av riktig utstyr inkl momentnøkkel å stramme til slik det skulle være. Da ble det bra. Brukte manualen som guide. Har overhodet ikke peiling må motor, og hadde aldri gjort det før.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For å følge opp denne så har VP-mekaniker kikket på dette og han anbefaler (som nevnt lenger oppe i tråden) å bytte til løpehjul i stål, med tilhørende bytte av reimstrammere. Er er en jobb inkludert deler til ca. 10 000.

 

Han mente at tidligere eier burde ha byttet dette, så får vurdere å kontakte vedkommende.

 

Er vel dette som må byttes(?):

Reimstrammer kompressor

Reimstrammer hovedreim

Løpehjul (x2?)

Link to post
Share on other sites

Denne kvislelyden i reimene får du ved oppstart på kald motor uansett om du bytter til løpehjul i stål. Det er helt normalt på D-serien og ikke noe å bry seg med.

 

Jeg har løpehjul i stål på min 2013 mod. og det er akkurat samme lyd på kald motor. Men så lenge stramminga er ok og det ikke eksisterer reimstøv rundt motor bryr jeg meg ikke noe med saken pga. erfaringene med tilsvarende lyd på kalde motorer på mine tidligere D6 før denne.

Link to post
Share on other sites

trydis skrev 27 minutter siden:

Han mente at tidligere eier burde ha byttet dette, så får vurdere å kontakte vedkommende.

 

Uenig.

 

Løsningen med å endre løpehjulene fra plast til stål ble aldri ansett for å være sikkerhetskritisk så det ble aldri utstedt noen innkallelse til eiere med motorer med plastløpehjul for å bytte disse på VP-kost. Det ble heller ikke utført løpehjulsbytter på servicer selv på motorer som var omfattet av garanti. Det var kun om man erfarte havari på en motor som var omfattet av garanti på et tidspunkt der det hadde kommet en modifisert løsning at dette ble utført på VP-kost.

 

Det kjører mange problemfrie D4/D6 motorer installert i årene før stål løpehjul kom den dag i dag med plast løpehjul da det ikke var recall på denne endringen.

Link to post
Share on other sites

Takk for input @Chiefengineer, setter pris på det.

 

Mekaniker presset svakt mot generator (tror jeg) med kald motor gående, da forsvant mer eller mindre støyen.

 

Uansett blir vel avgjørelsen om jeg er villig til å ta risikoen med løpehjul i plast eller ikke, vurderer å vente med å bytte til etter årets sesong.

 

251445484_Skjermbilde2020-05-22kl_10_55_21.png.d36d12e722a31f9b6370a9d9d9db1934.png

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Byttet akkurat reimer og løpehjul fra plast til stål på våre to D4. Ikke pga at det var plast. De har gått 1700t så tenkte det var på tide. Tilstanden var ok. Litt lyd fra lagrene/reimene så motorene gikk litt stillere etterpå. Bytt etter behov! Ha med reserve reim.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...