Jump to content

Båtcleaner som funker?

Victora III

Recommended Posts

Skal ta en skikkelig høstrengjøring på båten og har tidligere år prøvd en rekke ulike båtcleanere. Erfaringen så langt er at disse er tunge å jobbe med og at det å få båten skikkelig ren og klar for voks er arbeidskrevende og tungt. Noen som har erfaring med noe som er effektivt og enkelt? Jeg tenker på noe ala avfetter som vi bruker på bil. Noe som kan sprayes på og spyles av og vips klar båt til voksing!! Noe som tar svarte striper, den grå hinna som legger seg etter noe tid og alt annet skitt og som samtidig er "snill" med gelcoaten. Eller er det bare "the hard way" som gjelder?

Redigert av Swande (see edit history)

I fjor vinter hadde jeg båten i opplag ti meter fra distriktets mest traffikerte vei og båten var "sotet ned" av eksos, asfaltstøv og sur nedbør. Det jeg da gjorde med forbausende godt resultat var først å vaske hele båten lett med god gammeldags jif, deretter skylle godt. Så brukte jeg Hempel Gelcoatcleaner, (pulver som blandes ut i vann til grøtkonsistens) og smurte dette over hele skroget med en lodden malerulle. Dette lot jeg virke i ti minutter før jeg børstet veldig lett over en gang med en myk dekkskost. Så lot jeg det virke ytterligere ti minutter før jeg skyllet med store mengder vann. Båten var ikke til å kjenne igjen, og det nesten uten fysiske anstrengelser... :flag:

Redigert av Player 311 (see edit history)

Har også god erfaring med Hempel-produkter. Yacht-cleaner vasker rent, Hempel gelcoat-cleaner bleker i tillegg slik at gelcoaten får tilbake sin riktige farge, det blir jo ofte noe misfarging i vannlinja og nedenfor beslag, pulpit etc. Men vær obs på at gelcoat-cleaneren er kraftig, så dersom man ikke har tenkt å ta hele skroget kan det være lurt å prøve ut et par steder hvor det ikke synes så godt først, da kan man se om det vil bli skjoldete. Forøvrig tror jeg teak-cleaneren og gelcoat-cleaneren er ganske omtrentlig akkurat det samme, så om man har teak-cleaner og bare skal freshe opp litt i vannlinja er det neppe nødvendig å kjøpe en helt ny boks med gelcoat-cleaner.

Hugos er også bra, men det krever litt mere jobbing og er vel ikke fettløsende. Selv om det ikke står på pakka mistenker jeg at det er noen fine slipemidler i, ble litt ivrig på skroget en vår, og det så ikke helt pent ut etterpå...

--

jon martin solaas

Biltemas shampo for høytrykkspyler funker bra. Skumlegg med høytrykkspyleren, gå deretter over med svamp og spyl ren. Den voksen som er lettes å legge på er Biltemas båtvoks eller Internasjonal Wax. Disse er flytende og lettfordampelige. Stryke gjerne på hele båten på en gang og gå deretter over med polergarn. Du trenger ikke å arbeide med polergarnet for å få overflaten skinnende blank. Kan anbefales.

Arne

Gikk over min båt i dag med et Seajet produkt som rubbet, vokset og polerte i ett. Jeg ble helt overveldet over det meget gode resultatet, aldri vært i nærheten med andre produkter og det er ikke få jeg har prøvd.

Husker ikke navnet, men det ligner litt på Hugos, der var en boks med en svamp som var grov på ene siden og fin på andre siden som jeg fuktet i vann deretter tok jeg stoffet i boksen og gnidde lett inn i svampen, tok da og gnidde lett på gelcoaten og absolutt alt av striper, skitt osv gikk helt bort, resultatet var en meget hvit og glinsende gelcoat!!! Boksen kostet 89,-

Dette rubbestoffet har ingen som helst slipepartikler i seg slik som bla Hugos, så en trenger ikke være redd for noe rubbestriper her.

Jeg tok alt over fenderstripa og brukte 2-3 timer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...