Jump to content

Autopilot til Antares 680, anbefalinger?

Daggad

Recommended Posts

Tenker å installere AP på min 2011 Antares 680 med Suzuki DF115.
Ser de to mest synlige AP'er er Raymarine EV-100 og Garmin Reactor 40. Med pumper og display er disse nå hhv 15000,- og 15500,-
Men plutselig på siden kommer Simrad AP44 med et pakke på tilbud til 17000. 

Hva er best...eller i alle fall godt nok ?
Tenker først og fremst fiskebruk, altså dorging eller trolling som det heter på fint.

Det som også må til er jo hydraulisk styring. Disse pakkene med Baystar ligger jo på 5-7000,- men det sies at hydraulikk slangene bør byttes og da øker prisen fort da de ikke er standarder som kan lages hos Tess etc. Der har jeg gode priser via en bekjent.

Noen tips, gode råd i denne sammenhengen ?

Hva er det som ikke er standard?

Må være veldig spesielle gjenger om ikke tess klare å fikse det.

Er vel bare å sette inn 2 tee stykker, samt koble til dren på rattpumpa.

Vurdere sjøl å kjøpe AP nu. Men jeg har hydraulisk styri g fra før, med Sleipner ratt pumpe.

Men lure på om jeg skal gå for Garmin, siden den kan kjøres vi plotter jeg har fra før. Blir da 3-4000 billigere.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Gjengene visstnok ja. Er visst noe SeaStar må lage. Og det koster. Fikk pris på 11k for hydraulisk styring med skreddersydd slangesett for AP.
Jeg har Lowrance 9 tdi plotter og den kan ikke styre noen AP. Simrad/Lowrance er litt "gniene" på det der. Men skal uansett ha AP med eget kontrollpanel. Aller helst med vribryter på.

Simrad AP44 er med god margin den beste av disse pilotene. Det er Raymarine EV-200 som har samme kapasitet og funksjonalitet som AP44 pakka med Precision-9, RPU80 og NAC-2. Men AP44 er bedre enn EV-200 til trolling i lave hastigheter. Garmin pakka er heller ikke sammenlignbar med AP44, du trenger da en av de dyre pakkene med SmarPump. 

Kontakt Mjøsservice for pris på BayStar med pressede slanger etter mål. De er en tusenlapp dyrere på AP44 men kan sikkert gi en god pakkepris på styring og pilot. 

abbor skrev 8 minutter siden:

Ja, den vil fungere med AP44. Men du vil ikke få full integrasjon slik at piloten startes og stoppes fra plotteren. Du setter plotteren til å gå til et waypoint eller følge en rute og setter så piloten in Nav modus fra AP44 betjeningen. 

Ok. Så en trenger fremdeles Simrad sin betjenings skjerm.

Var det jeg kunne slippe med Garmin sin pilot. Siden båten ikke skal brukes til fiske(har annen båt til det) Så blir det ikke så veldig avanserte ruter den skal brukes på. Så blir nok enten Garmin eller Raymarine da tenker jeg. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Daggad skrev for 2 timer siden:

Gjengene visstnok ja. Er visst noe SeaStar må lage. Og det koster.

Sleipner rattpumpe har 1/4" BSP, vanlige rørgjenger altså. SeaStar bruker fritt etter husken 9/16-24 UNF. Litt mer ukurant, vet ikke om Tess osv har fittings til det. Men det er vel ikke verre enn en overgang. 

monterte komplett Simrad pilot på påhenger båt for 6-8 år siden (har dårlig hukommelse )kjøpte alt det beste komplett

inkludert det dyreste manøver panelet - AP28

tok alle delene med til Hydroscand -  Bærum,  som lagde alle slangene og hadde alle nødvendige fittings i rustfritt.

NMEA 2000 nettverket  ble ganske omfattende.

Noe av SIMRAD utstyret skulle kobles sammen med egen type Simnet kabel 

andre ganger skulle den inn på NMEA nettverket .Klipp da av simnet pluggen og monter en  standard NMEA2000 plug fra Maretron

Når alt var ferdig og satt i drift , har det blitt et fantastisk hjelpemiddel  som ikke kan unnværes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...