Jump to content

Hentetråd Oslo - Stavanger juni 2020. 22 fot seilbåt


LAKA

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en 22 fots seilbåt i Oslo og planlegger å seile den hjem til Stavanger i midten av juni. Båten er i god stand, har 8 HK utenbordsmotor og så godt som nye seil. Vi to som seiler er godt sjøvante, men har kun seilet i områdene Stavanger og nordover tidligere, så farvannet er helt nytt for oss. Båten har kartplotter og autopilot, men er ellers ganske nøkternt utstyrt. Av sikkerhetsutstyr har vi med oss VHF, flytedrakter, sikkerhetsliner, drivanker + dregg,  noe verktøy til reparasjon av rigg og motor, litt ekstra tauverk, førstehjelpsutstyr samt backup GPS og nettbrett til alternativ kartløsning. Vi legger opp til lange dagsetapper fra Oslo til Arendal for så å roe litt ned fra Arendal til Farsund før vi kjører på videre mot Stavanger. Vi  håper å seile mest mulig, men båten gjør mellom 5 og 6 knop for motor om ikke sjøene blir for store, så den blir backup hvis lite vind. En slik tur er veldig væravhengig og vi vil bruke flere ulike tjenester for værmeldinger underveis. Vi jobber også med en backup plan for å kunne legge båten igjen i området rundt Farsund om vi skulle få for mye vind på siste etappen mot Stavanger.

 

Er det noe vi har glemt eller bør tenke på nå i planleggingsfasen så tar vi i mot råd og erfaringer. Tråden vil bli oppdatert med bilder og reiseskildringer underveis. 

 

 

Redigert av LAKA (see edit history)
Link to post

Hei,

Jeg har seilt strekningen Oslo - Sørlandet mange ganger i alt fra Firling 24 til Swan 40.

Som du selv sier er det veldig vær-avhengig i en såpass liten båt.  Du har sikkert studert kartet, og ser at du må ut i åpent hav en del steder.  Min erfaring er at det kan bli ganske "grapsete" spesielt fra Jomfruland til Risør, og rundt Rakke.

 

Normalt  får du ganske kraftig solgangsbris fra  V til SW på ettermiddagen/tidlig kveld på strekningen fra Færder til Farsund.   Det starter som regel ved 12-13 tiden og kan gå opp i 10 - 12 m/sek.  På kvelden legger det seg som regel ved 21 tiden.

Regn med 0,5 til 1 knop medstøm på sørlandskysten.

 

Mitt råd er derfor å starte veldig tidlig på morgenen -gjerne ved 4-5 tiden når det lysner.  Da er det mange ganger et lite østlig drag.  Dermed har dere 7-8 timer med fin seiling før dere legger til havn eller ankrer ved 14 tiden.  

 

 

Link to post
Lysekil skrev for 8 timer siden:

Hei,

Jeg har seilt strekningen Oslo - Sørlandet mange ganger i alt fra Firling 24 til Swan 40.

Som du selv sier er det veldig vær-avhengig i en såpass liten båt.  Du har sikkert studert kartet, og ser at du må ut i åpent hav en del steder.  Min erfaring er at det kan bli ganske "grapsete" spesielt fra Jomfruland til Risør, og rundt Rakke.

 

Normalt  får du ganske kraftig solgangsbris fra  V til SW på ettermiddagen/tidlig kveld på strekningen fra Færder til Farsund.   Det starter som regel ved 12-13 tiden og kan gå opp i 10 - 12 m/sek.  På kvelden legger det seg som regel ved 21 tiden.

Regn med 0,5 til 1 knop medstøm på sørlandskysten.

 

Mitt råd er derfor å starte veldig tidlig på morgenen -gjerne ved 4-5 tiden når det lysner.  Da er det mange ganger et lite østlig drag.  Dermed har dere 7-8 timer med fin seiling før dere legger til havn eller ankrer ved 14 tiden.  

 

Dette var gode tips å ta med seg. Vi satser på tidligere morgener så får vi se hvor langt ut på ettermiddagen vi seiler. Greit med litt hvile innimellom også. 

Link to post
Code0 skrev On 13.5.2020 at 16.05:

Høres ut som dere vet hva dere driver med? Det er jo en flott ferietur. 

 

 

Litt erfaring har vi, men har relativt lite erfaring med seiling i dårlig vær, og båten vi skal seile (Jeanneau Sun 2000) er ikke en typisk havseiler. Er det noen som vet om steder vi kan la båten ligge igjen hvis vi skulle få for mye vind oppover Lista og Jæren? Tenker da primært i området rundt Farsund. 

Link to post
  • 3 uker senere...

I 5 knops fart er Son litt under 5 timer fra byen. Koselig havn, og bør være greit å få plass midt i uken før sommerferien.

Er været godt bør dere vurdere å fortsette til Horten. Da er dere på riktig side av fjorden for videre seillas og strekket mellom Filtvedt fyr og Horten (over Drammensfjorden) kan være ruskete i kraftig vind, så greit å få det unnagjort.

Følg også rådet til @Lysekil Er dere bmennesker (som oss) bør dere mentalt innstille dere på å stå opp grytidlig. Tøft, men bedre enn å stampe i motvind ;)

 

Moss-Horten fergene er fjordens bøller, så hold goood avstand. 

Link to post
24 minutes ago, LAKA said:

Da er dato for henteturen satt og vi legger fra kai fra Oslo sen ettermiddag tirsdag 16.juni. Målet er å være fremme i Stavanger søndag 21.juni om været er greit. Noen anbefalinger på fine havner 4-5 timer fra Oslo i 5 knops fart og som ikke ligger så langt fra leia? Hvilken lei anbefales ut Oslofjorden? 


Hvorfor så kort distanse? Tenker dere å stoppe midt på dagen og så fortsette? Det går jo veldig mye tid bort på det. Jeg ville absolutt tatt lunchen ombord  og holdt det gående noen timer til og heller tatt tidlig kveld. Og så tidlig morgen som det blir anbefalt her

Link to post
10 minutes ago, LAKA said:

Som jeg skrev i innlegget så starter vi sen ettermiddag tirsdag (morgen og formiddag går til å kjøre fra Stavanger til Oslo med vil), så trenger vi noen timer til å installere oss i båten samt gå gjennom utstyr med selger av båt. Så tipper 18.00 blir tidligste avgang. 


Beklager. Da støtte jeg Havelle om Son. Og så kan sikkert noen gi fersk status fra disse havnene. Har jo vært en del coronabestemmelser. Blant har vel det vært nødvendig å bestille på dockspot i Son(?) Eller har jeg misforstått? 
 

jeg ville ikke prøvd å gå for langt, da det er bedre å få lagt seg slik at man kommer tidlig opp dagen etter. Ikke nødvendigvis moro å gå Drøbaksundet i motvind hvis det er litt bølger og påhengeren forlater vannet på hver bølgetopp

Link to post

Jeg ser så langt bare et problem med planen deres, og det er  at dere har satt eb fix sluttdato. Det er to argument for at dere bør oppgi den: 

For det første deres eget argument om at en 22 fots båt er såpass liten at dere blir væravhengig. For det andre er dette en opplevelse de færreste kommer til å ta seg tid ti,l så nyt den og legg inn tid til det. 

Ellers er det bare over Jæren det kan bli noe drama, men så får dere heller ligge i Egersund og vente på vær. 

Link to post
Nero II skrev 23 minutter siden:

Jeg ser så langt bare et problem med planen deres, og det er  at dere har satt eb fix sluttdato. Det er to argument for at dere bør oppgi den: 

For det første deres eget argument om at en 22 fots båt er såpass liten at dere blir væravhengig. For det andre er dette en opplevelse de færreste kommer til å ta seg tid ti,l så nyt den og legg inn tid til det. 

Ellers er det bare over Jæren det kan bli noe drama, men så får dere heller ligge i Egersund og vente på vær. 

 

 

Helt enig i det du skriver. Men båten måtte hentes innen en viss dato i forhold til havneplass i Oslo og jeg skal ha med en kamerat som må på jobb igjen mandag 22.juni, så da ble det slik. Men vi tar ingen sjanser med tanke på været, så er beredt på å legge båten igjen å hente når været roer seg. Ellers enig i at Jæren er utfordrende, men er ikke Lista og Lindesnes også utfordrende for en såpass liten båt om vi skulle få vind over 4-5 sekundmeter fra ugunstig retning?

 

Link to post

Hvis vær og vind er gunstig ville jeg brukt også nettene til å seile, særlig siden dere er to. Da kan man få unna veldig lange distanser. Husk at den dominerende vindretningen på strekningen dere skal seile er stort sett rett i mot, og på kryss blir effektiv fart sjelden over 3 knop.  Så skulle dere være heldige å få gunstig vindretning ville jeg stått på så langt som mulig. 

Link to post
Indy skrev for 2 timer siden:

Hvis vær og vind er gunstig ville jeg brukt også nettene til å seile, særlig siden dere er to. Da kan man få unna veldig lange distanser. Husk at den dominerende vindretningen på strekningen dere skal seile er stort sett rett i mot, og på kryss blir effektiv fart sjelden over 3 knop.  Så skulle dere være heldige å få gunstig vindretning ville jeg stått på så langt som mulig. 


ja, helt klart. Vi er rigget for å kunne gå på døgndrift hvis været tillater det. 

Link to post

Skulle det mot formodning ikke være plass i Son ligger Kjøvangen like ved innseilingen. Ligger ofte båter på svai der. 
Jeg skal selv ta turen Oslo-Kristiansand med avreise fredag 19. Blir i et litt raskere tempo enn dere planlegger, så mulig jeg ser dere når vi kommer sørover. Skal dere ha på AIS e.l så man kan følge ferden?

18701895-5403-4949-A21E-7787551BA275.png

Redigert av GVH1979 (see edit history)
Link to post

Jo ,  det er de. Lindesnes er det korteste vriene strekket: På østsida har du Lillehavn og på vestsida har du Seløy og Korshavn. Så der er i grunnen største faren ikke å holde klar av grapset rundt Våre. Lista er seigere, men er likevel bare en brøkdel av Jæren. Det dere må passe der er å holde godt av land. Raunen krever avstand, men mest Steinsodden - utenfor fyret. Der må du holde et par kilometer av, for ved lavt vann kan du gå på stein. Men på østsida er Lista grei, helt til Loshavn. På vestsida er det lengre, inn til Andabeløy eller Rasvåg på vestsida av Fedafjorden eller Sigervollsfjorden hvis du blir tvunget vestover. Borhavn er vrien å gå inn til hvis sjøen er grov. 

Jeg har gått flere turer der, og holder klart Jæren for tøffere. Men i en 22 fots båt er alle tre skumle nok. Farsund er ei fin havn om du må gå fra båten underveis.

Link to post
GVH1979 skrev for 17 timer siden:

Skulle det mot formodning ikke være plass i Son ligger Kjøvangen like ved innseilingen. Ligger ofte båter på svai der. 
Jeg skal selv ta turen Oslo-Kristiansand med avreise fredag 19. Blir i et litt raskere tempo enn dere planlegger, så mulig jeg ser dere når vi kommer sørover. Skal dere ha på AIS e.l så man kan følge ferden?

 

 

Skal prøve å få til dette, men har lite erfaring i akkurat det. Finnes det en App eller noe som anbefales? 

Link to post
LAKA skrev for 8 timer siden:

 

Skal prøve å få til dette, men har lite erfaring i akkurat det. Finnes det en App eller noe som anbefales

For å bli synlig på Marine Traffic kan du installere appen OnCourse. 60 US / år, men det er vel 14 dagers angrefrist. Det er for at folk hjemme kan følge deg, du må være innenfor mobildekning. Du blir IKKE synlig på AIS - mottakere på skip, AIS sender på VHF. Har ikke testet OnCourse selv.

Link to post

Mange som melder om problemer med OnCourse
så anbefaler å heller bruke Boat Bacon som er mye mere stabil
https://pocketmariner.com/mobile-apps/boatbeacon/

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.electricpocket.boatbeacon&feature=search_result

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Bruker fyrlykter og holmer på yr.no for vind, saman med Windy.com. På Windy ser eg på vindkast då eg ofte syns dei stemmer bedre enn middelvind. Windy har og mulighet for å sjekke bølgehøgde, dønninger etc. Barentswatch.no finn du og bølgevarsel. Husk at det er signifikant bølgehøgde som meldes der. Kystvær app på telefonen gir observasjoner av vind langs kysten, i gitt øyeblikk.

Desse tjenestane har stort fungert godt for meg, og samtlige er gratis. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...