Jump to content

Hentetråd Oslo - Stavanger juni 2020. 22 fot seilbåt

LAKA

Recommended Posts

Et lite stopp i Arendal før siste etappe i dag til Lillesand der vi håper på en god natts søvn. Mye båter langs sørlandskysten i dag og svært mange brudd på fartsbestemmelsene, særlig med vannscooter. Ingen direkte farlige situasjoner, men man må være skikkelig på vakt og styre unna det man klarer. Nå er vi utaskjærs, har akkurat kokt oss en god kopp kaffe og lar autopiloten gjøre mesteparten av styrejobben. 

B8862AD7-14F6-42F0-BB8A-E0BCB79CFBA2.jpeg

AC1C30D4-F43F-4257-A898-D6D02ED535CE.jpeg

.Blir spennende å se hva slags vær det blir over Jæren. Vi har slitt med mye havdis på turen vår nedover fra Trondheim.  Idag valgte vi å gå inn på innsiden av Stord, og her er det kjempevær. Men lite vind

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

finnarne skrev for 15 timer siden:

.Blir spennende å se hva slags vær det blir over Jæren. Vi har slitt med mye havdis på turen vår nedover fra Trondheim.  Idag valgte vi å gå inn på innsiden av Stord, og her er det kjempevær. Men lite vind

For vår del med liten båt så vil litt for lite vind være bedre enn litt for mye vind. Det viktigeste er å komme seg trygt hjem. Foreløpig ser lørdag ut til å være bra for oss for passering Jæren. Nå ligger vi på lens ut fra Blindleia med kurs for Lindesnes som vi trolig tar i natt. 

Sånn som jeg forstod BoatBeacon, så skulle den også være synlig på marinTraffic og f.eks C-map fra Embark som jeg kjører på nettbrettet, men det ser ikke sånn ut. Så nå tror jeg at jeg kjører begge. 

Fant ut av det, hadde glemt å aktivere Sailing Mode. Irriterte meg over at den fortsatte å kjøre i bakgrunnen når jeg gikk ut av apen, så da forsøkte jeg å trykke på seilbåten med kryss over. Da gikk vi fra å være en rund prikk til å bli en båt i appen, og så dukket den opp på nettbrettet som kjører C-map/Embark. Fant meg selv også igjen på MarineTraffic.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Sjeldent fint over Lista - og nå titter solen frem også. Hadde noen timer i Farsund gjestehavn i natt, glimrende havn for noen timer søvn, litt lading av batteri samt påfyll av mat og bensin. Attpåtil gratis for tiden. Nå settes kursen for non-stop seiling til Stavanger med forventet ankomst utpå formiddagen i morgen. 

3FB608E8-A7EF-47AA-B391-AED457D13448.jpeg

tilplan skrev 1 minutt siden:

Flott du deler bilder og opplevelser. Liker de små bølgene på det siste bildet. Vi går sørover i ettermiddag, og vil nok passere dere. Mulig at vi tar natta i Farsund. Skal unngå å gå for nært med hekkbølgene våre. God tur videre.

Takk for det - og god tur sørover. 

Faxen skrev 4 minutter siden:

God tur videre.

Takker! 

Så dere passerte på innsiden av meg. Prøvde å få tatt ett bilde, men dere var for langt bort. Forsøkte meg på å få litt ekstra fart her,  ved å heise seil, men det meste av vinden døde. 

Så om dere mangler vind er det min feil. 

God tur videre. Vi håper å være hjemme i morgen tidlig.

Vifa - Bruce Roberts 35

finnarne skrev 53 minutter siden:

Så dere passerte på innsiden av meg. Prøvde å få tatt ett bilde, men dere var for langt bort. Forsøkte meg på å få litt ekstra fart her,  ved å heise seil, men det meste av vinden døde. 

Så om dere mangler vind er det min feil. 

God tur videre. Vi håper å være hjemme i morgen tidlig.

God tur videre. Nå er der vindstille her, men sol og herlig temperatur. Funker det også! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...