Seesnake Startet 13.Mai.2020 Del på Facebook Startet 13.Mai.2020 Hei. er det ikke det ene så er det noe annet. Mitt problem er at når jeg starter motoren etter at jeg har glødet den i ca 25 sekunder så går den bare på 3 sylindere og det er det ikke til å ta feil av. Rister mye og veldig mye hvitrøyk kommer ut av eksosen. Prøver jeg å gi gass så får jeg ikke med sylinder 4 før det har gått ca 40 sekunder. (Det er bare ca.) Når jeg da får motoren til å gå på alle 4 sylinderen forsvinner den hvite eksosrøyken også etter hvert. En annen viktig ting er at dersom motoren er varm er alt i sin skjønneste orden. Har jeg eksempel tatt meg en fisketur og stoppet motoren og ligger rolig i 4 timer er det aldri noe problem med verken motorgange eller hvitrøyk ved oppstart. Kjølesystemet er helt rent og fint og motoren kjøler som den skal. Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Min første tanke er en defekt glødeplugg. Lett å bytte, men er nok lurt å bytte alle 4. En trå med litt info: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Jeg tenker toppakning eller en sprekk i topp som tetter seg når motor blir varm/metall utvider seg. Hvis glødeplugg ikke forvarmer burde den heller ryke svart pga uforbrent diesel....mine tanker, kommer nok flere )) Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 13.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 jeg prøver vel det billigste først. Glødeplugger tror jeg. Skal undersøke litt i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mai.2020 Del på Facebook Svart 13.Mai.2020 Balder.. skrev 42 minutter siden: Jeg tenker toppakning eller en sprekk i topp som tetter seg når motor blir varm/metall utvider seg. Hvis glødeplugg ikke forvarmer burde den heller ryke svart pga uforbrent diesel....mine tanker, kommer nok flere )) Tror nok ikke det er tilfelle her. Sort røyk får du når det blir luftunderskudd i forhold til dieselmengde, og det er nok ikke problemet. Hvit røyk er normalt når motoren ikke tenner skikkelig, mest sansynlig dårlig glødeplugg. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Hei på dere. Var nedom volvo penta i dag. Nevnte problemet . Han mente jeg kunne sjekke dette enkelt ved å gløde motoren på vanlig måte . Så skulle jeg kjenne på glødepluggene om jeg kjente noen forskjell. Det har jeg ikke tenkt på . Skal begynne med dette nå snart. Men en annen ting som har slått meg. Kan en dyse henge på noen vis i starten? Bare noe som har slått meg. Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Typisk glødeplugg. Hvit røyk som lukter diesel er uforbrendt diesel. Berøringstesten vil avsløre hvilken plugg som er defekt. På lite slitte motorer med god kompresjon vil en sylinder uten gløding tenne uansett ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 hei. Nå har jeg gjort som Volvo forhandleren sa. Fikk en kamerat av meg til å vri nøkkelen i glødingsposisjon. Hører et klikk i glødereleet som slår inn. Jeg kjenner på toppene av glødepluggene etter 5 sek 10 sek 15 sek 20 sek 25 sek og 30 sek. Alle er iskalde. Jeg skrur ut en og tar den med bort i garasjen og setter på strøm fra et 12v batteri. Etter 5 sek begynner glødingen. Pluggen jeg tok ut er altså i orden. Jeg har også målt mellom pluss ledningen som går til kobberskinna og minusen til gods og minusen til glødepluggen. (når glødepluggen sitter i) Den viser 12,6 volt.Strømmen kommer frem. Da er mitt spørsmål. Hvordan virker et gløderele??? Bestemmer releet hvor mange amper som sendes videre til glødepluggene? kan det være rele som fusker? Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Les denne. Ingar viser skjema som viser hvor glødereleet er (7) Sitter i koblingsboksen foran på toppen av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 har lest dette nå. Men her kommer et spørsmål til. Dersom batteriet mitt er dårlig: Ville jeg da kunne klare å starte min motor etter at jeg har glødet maskinen i 25 sek? ? Tenkte brått på om strømmen ikke er kraftig nok til å gløde pluggene men alikevel få starte???? bare noe som slo meg Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Du målte 12,6 på glødepluggen. Da virker vel releet. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Jo rele slipper i gjennom 12,6. Men slipper den nok i gjennomnår strømmen skal forsyne 4 glødeplugger lurer jeg på om den gir nok? Lurer bare på om et rele kan fuske under belastning Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mai.2020 Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Om du tar av skinnen som mater pluggene og omer de ser du nå med en gang om det er en som ikke er i orden. Glem releet det virker tydelig vis. Om alle glødepluggene er i orden tar du ut alle dysene og leverer de til servicee. Mens det foregår tar du en kompresjonstest på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2020 Takk for svar bårdp. Glødepluggene virker tydligvis ikke i båten. De er kalde selv etter gløding. Se d jeg har skrevet litt høyere opp. Jeg skrudde ut en og satt den i stikka og koblet på strøm. Da glødet den bare etter 5 sekunder. Og hele glødepluggen ble varm. Dette hadde jeg garantert kjent om den satt i motoren. Jeg skal sjekke noe i morgen ang jordingen på min motor. Og skal ta startkabler fra batteriet direkte på glødepluggen. Kan vel ikke være batteriet som lurer meg? Gått en selle? Og dersom det har gått en selle, ville jeg da fått motoren til å gå normalt rundt på starteren tro? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Du skrev jo at du fikk 12,6V på pluggen i båten når du målte og da ar jo releet i orden. Når pluggen står skrudd i motoren må du nok gløde en lenge før du vil kjenne varmen. Vis releet var gåen så ville jo ingen av pluggene virke og den vil vel ikke ha startet i det hele tatt. Har du strøm nok til å dra starteren har du også strøm nok til glødepluggene. Men har du et multimeter er det jo bare å måle motstanden i en og en plugg men de står i motoren. Da vil du jo fort se om det er en som skiller seg ut. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 ok takk for forklaringen. Noe jeg reagerte på i fjor var at når jeg glødet så falt spenningen på dashbordet ned til 11 v. men fikk startet uansett. Dette syntes jeg var litt rart. Ville bare nevne dette . Men da vet jeg i alle fall at releet er i orden.skal snart i båten å teste på ny Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 (redigert) Vil neppe klare å kjenne varmen fra pluggen ved å ta i toppen på den...eller ?? Ja dysene kan "henge" en stund (feks 5-10sek) etter oppstart, helt vanlig på feks eldre traktorer uten att noe er galt av den grunn (ex MF rundt 2000mod), men du vil da ha dårlig gange med dysebank å svart røyk.(dette kommer ofte av att motor ikke har vært i gang på en stund) Hvis pluggene blir varme i skrustikka så blir de varme i motorn å så lenge du måler normal spenning inn på dem, veldig enkel logikk. Tror du må tenke på andre ting. Har du prøvd en solid/overdose dyserens ? kun 5 liter diesel og 4-5 slike små flasker dyserens du får kjøpt på Statoil/Circle C, la motor stå å gå 1time eller kjør en tur, det er effektiv medisin mot forurenset rørsystem/filter/trege-urene dysespisser mm. Redigert 15.Mai.2020 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Seesnake skrev for 6 timer siden: Noe jeg reagerte på i fjor var at når jeg glødet så falt spenningen på dashbordet ned til 11 v. men fikk startet uansett. Dette syntes jeg var litt rart. Det er vel snarere en bekreftelse på at i fjor fungerte pluggene. De bruker en del strøm og derfor faller spenningen. Det unormale er at du nå måler 12,6 volt noe som tilsier at pluggene ikke bruker strøm og heller ikke blir aktivert. Det virker som de ikke er aktive av en eller annen grunn, selv om de får tilført strøm. At den da bare tenner på 3 sylindere og ryker hvitt er ikke unormalt på en eldre turbomotor. Eldre turbomotorer har normalt lavere kompresjonsforhold enn en sugemotor og er derfor ofte tyngre og starte. De får først skikkelig kompresjon når turbo starter. Og i startfasen er det som kjent smått med turbotrykk. Så enig med Balder ar det trenger ikke være så veldig galt fatt med selve motoren så lenge den går greit når den er varm. Men rimelig sikker på at glødingen ikke virker. Da skulle spenning vært adskillig lavere enn 12,6 volt som du måler i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 hei. Takk for svar. Nå har jeg tatt ut alle fire glødepluggene og montert dem i den originale kobber skinnen som sitter på motoren. dvs jeg har montert opp disse i garasjen . Nå er det bare å jorde alle fore så skal vi nok se om dem gløder eller ikke.Dette gjør jeg i morgen da jeg trenger noen klemmer. Noe som ikke stemmer er at den ene glødepluggen har en annen betegnelse en de andre 3. Men gløder ikke alle disse i morgen skal disse kastes langt vekk!! Og gløder alle sammen da skal jeg kjøpe dyserens som Balder skriver å prøve dette. Det er ikke sort røyk som kommer ut men hvit røyk som velter ut bak båten. eksosen min går ut under vann. Kommer tilbake i morgen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Hadde en gammal dieselbil med lignende problem. Gløderelet slapp gjennom spenning, men ingen strøm. Kanskje prøve og kople utenom releet for og teste? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Fjordland skrev 22 minutter siden: Hadde en gammal dieselbil med lignende problem. Gløderelet slapp gjennom spenning, men ingen strøm. Kanskje prøve og kople utenom releet for og teste? Det tror jeg du må forklare nærmere. Nye fysiske lover? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Det har jeg gjort. Koblet rett fra batteriet . Ikke noe action nei. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 nå har jeg testet skinna med glødepluggene i garasjen. 3 av dem begynner å gløde etter 15 sek. den fjerde er død. Har bestilt nye glødeplugger og de settes i på tirsdag dersom alt går etter planen. Men jeg kommer også til å gjøre det som Balder snakker om. Dyserens. Ps jeg testet bare en glødeplugg i garasjen til å begynne med. ikke alle 4. Det var først i dag jeg testet alle 4 på skinna og fant ut at den ene er død. kunne sikkert omet dem mens de sto i men det er så trangt og kobberskinna måtte av uansett. Men takk så langt alle sammen. Jeg kommer tilbake på tirsdag om hvordan det går. Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 20.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Nå er alt i orden med nye glødeplugger! går på alle 4 sylindere Lett å starte nå og 99% av røyken er borte. Ser nesten ikke noe røyk i det hele tatt. Vet motoren er gammel og jeg syntes det er rart den ikke ryker mer egentlig. Når motoren er varm 80 grader. ser jeg ikke noe røyk i det hele tatt. Men men håper det varer!! Takk for all hjelp!! Dukker sikkert opp noe annet snart! Hilsen Seesnake Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Flott det ordnet seg . Likevel tviler jeg på at noen av pluggene har virket når du tidligere målte 12,6 volt under gløding. Det er jo ca. normal hvilespenning uten belastning. Mulig du hadde en landstrømlader på når du gjorde det. Du kan jo måle nå hva spenningen er under gløding når alt virker. Uansett, nå er jo alt ok ser det ut til, og det er jo det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.