Jump to content

Tmd30 : masse hvit røyk ved oppstart i ca 1 min. Går da på 3 syl og ikke 4


Seesnake

Recommended Posts

Hei. er det ikke det ene så er det noe annet.

Mitt problem er at når jeg starter motoren etter at jeg har glødet den i ca 25 sekunder så går den bare på 3 sylindere og det er det ikke til å ta feil av. Rister mye og veldig mye hvitrøyk kommer ut av eksosen.

Prøver jeg å gi gass så får jeg ikke med sylinder 4 før det har gått ca 40 sekunder. (Det er bare ca.) Når jeg da får motoren til å gå på alle 4 sylinderen forsvinner den hvite eksosrøyken  også etter hvert.  En annen viktig ting er at dersom motoren er varm er alt i sin skjønneste orden. Har jeg eksempel tatt meg en fisketur og stoppet motoren og ligger rolig i 4 timer er det aldri noe problem med verken motorgange eller hvitrøyk ved oppstart.   Kjølesystemet er helt rent og fint og motoren kjøler som den skal. 

Hilsen Seesnake

 

Link to post
Balder.. skrev 42 minutter siden:

Jeg tenker toppakning eller en sprekk i topp som tetter seg når motor blir varm/metall utvider seg.

Hvis glødeplugg ikke forvarmer burde den heller ryke svart pga uforbrent diesel....mine tanker, kommer nok flere ))

Tror nok ikke det er tilfelle her. Sort røyk får du når det blir luftunderskudd i forhold til dieselmengde, og det er nok ikke problemet. Hvit røyk er normalt når motoren ikke tenner skikkelig, mest sansynlig dårlig glødeplugg. 

Link to post

Hei på dere. Var nedom volvo penta i dag. Nevnte problemet . Han mente jeg kunne sjekke dette enkelt ved å gløde motoren på vanlig måte . Så skulle jeg kjenne på glødepluggene om jeg kjente noen forskjell. Det har jeg ikke tenkt på . Skal begynne med dette nå snart.

 

Men en annen ting som har slått meg. Kan en dyse henge på noen vis i starten? Bare noe som har slått meg. Seesnake

Link to post

hei. Nå har jeg gjort som Volvo  forhandleren sa. Fikk en kamerat av meg til å vri nøkkelen i glødingsposisjon. Hører et klikk i glødereleet som slår inn. Jeg kjenner på toppene av glødepluggene etter 5 sek 10 sek 15 sek 20 sek 25 sek og 30 sek. Alle er iskalde. Jeg skrur ut en og tar den med bort i garasjen og setter på strøm fra et 12v batteri. Etter 5 sek begynner glødingen. Pluggen jeg tok ut er altså i orden.

 

Jeg har også målt mellom pluss ledningen som går til kobberskinna og minusen til gods og minusen til glødepluggen. (når glødepluggen sitter i)

Den viser 12,6 volt.Strømmen kommer frem. Da er mitt spørsmål. Hvordan virker et gløderele??? Bestemmer releet hvor mange amper som sendes videre til glødepluggene? kan det være rele som fusker?

Seesnake

Link to post

har lest dette nå. Men her kommer et spørsmål til. Dersom batteriet mitt er dårlig: Ville jeg da kunne klare å starte min motor etter at jeg har glødet maskinen i 25 sek? ? Tenkte brått på om strømmen ikke er kraftig nok til å gløde pluggene men alikevel få starte???? bare noe som slo meg

Link to post

Takk for svar bårdp. Glødepluggene virker tydligvis ikke i båten. De er kalde selv etter gløding. Se d jeg har skrevet litt høyere opp. Jeg skrudde ut en og satt den i stikka og koblet på strøm. Da glødet den bare etter 5 sekunder. Og hele glødepluggen ble varm. Dette hadde jeg garantert kjent om den satt i motoren. Jeg skal sjekke noe i morgen ang jordingen på min motor. Og skal ta startkabler fra batteriet direkte på glødepluggen. Kan vel ikke være batteriet som lurer meg? Gått en selle? Og dersom det har gått en selle, ville jeg da fått motoren til å gå normalt rundt på starteren tro?

Link to post

Du skrev jo at du fikk 12,6V på pluggen i båten når du målte og da ar jo releet i orden. Når pluggen står skrudd i motoren må du nok gløde en lenge før du vil kjenne varmen. Vis releet var gåen så ville jo ingen av pluggene virke og den vil vel ikke ha startet i det hele tatt. Har du strøm nok til å dra starteren har du også strøm nok til glødepluggene. Men har du et multimeter er det jo bare å måle motstanden i en og en plugg men de står i motoren. Da vil du jo fort se om det er en som skiller seg ut.

Link to post

ok takk for forklaringen. Noe jeg reagerte på i fjor var at når jeg glødet så falt spenningen på dashbordet ned til 11 v. men fikk startet uansett. Dette syntes jeg var litt rart. Ville bare nevne dette . Men da vet jeg i alle fall at releet er i orden.skal snart i båten å teste på ny

Link to post
Guest Balder..

Vil neppe klare å kjenne varmen fra pluggen ved å ta i toppen på den...eller ??

Ja dysene kan "henge" en stund (feks 5-10sek) etter oppstart, helt vanlig på feks eldre traktorer uten att noe er galt av den grunn (ex MF rundt 2000mod), men du vil da ha dårlig gange med dysebank å svart røyk.(dette kommer ofte av att motor ikke har vært i gang på en stund)

Hvis pluggene blir varme i skrustikka så blir de varme i motorn å så lenge du måler normal spenning inn på dem, veldig enkel logikk.

Tror du må tenke på andre ting.

Har du prøvd en solid/overdose dyserens ? kun 5 liter diesel og 4-5 slike små flasker dyserens du får kjøpt på Statoil/Circle C, la motor stå å gå 1time eller kjør en tur, det er effektiv medisin mot forurenset rørsystem/filter/trege-urene dysespisser mm.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Seesnake skrev for 6 timer siden:

Noe jeg reagerte på i fjor var at når jeg glødet så falt spenningen på dashbordet ned til 11 v. men fikk startet uansett. Dette syntes jeg var litt rart. 

Det er vel snarere en bekreftelse på at i fjor fungerte pluggene. De bruker en del strøm og derfor faller spenningen. Det unormale er at du nå måler 12,6 volt noe som tilsier at pluggene ikke bruker strøm og heller ikke blir aktivert. Det virker som de ikke er aktive av en eller annen grunn, selv om de får tilført strøm. At den da bare tenner på 3 sylindere og ryker hvitt er ikke unormalt på en eldre turbomotor. Eldre turbomotorer har normalt lavere kompresjonsforhold enn en sugemotor og er derfor ofte tyngre og starte. De får først skikkelig kompresjon når turbo starter. Og i startfasen er det som kjent smått med turbotrykk.  Så enig med Balder ar det trenger ikke være så veldig galt fatt med selve motoren så lenge den går greit når den er varm.                               Men rimelig sikker på at glødingen ikke virker. Da skulle spenning vært adskillig lavere enn 12,6 volt som du måler i dag.

Link to post

hei. Takk for svar. Nå har jeg tatt ut alle fire glødepluggene og montert dem i den originale kobber skinnen som sitter på motoren. dvs jeg har montert opp disse i garasjen . Nå er det bare å jorde alle fore så skal vi nok se om dem gløder eller ikke.Dette gjør jeg i morgen da jeg trenger noen klemmer. Noe som ikke stemmer er at den ene glødepluggen har en annen betegnelse en de andre 3. Men gløder ikke alle disse i morgen skal disse kastes langt vekk!!  Og gløder alle sammen da skal jeg kjøpe dyserens som Balder skriver å prøve dette. Det er ikke sort røyk som kommer ut men hvit røyk som velter ut bak båten. eksosen min går ut under vann.

Kommer tilbake i morgen  Seesnake

 

Link to post

nå har jeg testet skinna med glødepluggene i garasjen. 3 av dem begynner å gløde etter 15 sek.  den fjerde er død. Har bestilt nye glødeplugger og de settes i på tirsdag dersom alt går etter planen. Men jeg kommer også til å gjøre det som Balder snakker om.  Dyserens. Ps jeg testet bare en glødeplugg i garasjen til å begynne med. ikke alle 4. Det var først i dag jeg testet alle 4 på skinna og fant ut at den ene er død. kunne sikkert omet dem mens de sto i men det er så trangt og kobberskinna måtte av uansett. Men takk så langt alle sammen. Jeg kommer tilbake på tirsdag om hvordan det går. Seesnake

Link to post

Nå er alt i orden med nye glødeplugger! går på alle 4 sylindere :crazy:

Lett å starte nå og 99% av røyken er borte. Ser nesten ikke noe røyk i det hele tatt. Vet motoren er gammel og jeg syntes det er rart den ikke ryker mer egentlig. Når motoren er varm 80 grader. ser jeg ikke noe røyk i det hele tatt. Men men håper det varer!! Takk for all hjelp!! Dukker sikkert opp noe annet snart!

Hilsen Seesnake

Link to post

Flott det ordnet seg :smiley:. Likevel tviler jeg på at noen av pluggene har virket når du tidligere målte 12,6 volt under gløding. Det er jo ca. normal hvilespenning uten belastning. Mulig du hadde en landstrømlader på når du gjorde det. Du kan jo måle nå hva spenningen er under gløding når alt virker. Uansett, nå er jo alt ok ser det ut til, og det er jo det viktigste. :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...