Jump to content

Problemer med trykkvann, ujevnt trykk og pumpen kjøre lengre enn normalt

Bjørkski

Recommended Posts

Hei,

Etter vinteren, hvor jeg hadde tapet all vann i tankene og varmtvannsbereder, bruker pumpen unormalt lang tid på å bygge opp trykk samtidig som trykket må falle en del før pumpen starter igjen, hvilket resultere i ujevnt trykk. Jeg har en ca. 2 liter akkumulator, denne ble også tømt i vinter. Jeg mistenker "problemet" er akkumulatoren, men har ikke erfaring med dette. Jeg har prøvd å pumpe opp trykket i akkumulatoren via ventilen på toppen, uten særlig hell, og jeg er også usikker på om det er rett medisin. Der er ikke lekkasje da pumpen ikke kjøre uten at der blir brukt vann. Jeg har sjekket pumpen, og den virker OK.

Noen som har erfart det samme og som vet hvordan jeg løser problemet?

mvh Bjorkski

Hei

Somme trykkvasspumper har ei lita sil der vatnet går inn i pumpa.

Dersom det er grums/partiklar i tanken vil dei typisk koma inn i slangane når ein brukar siste rest av vatnet i tanken.

Dersom pumpa nesten ikkje får vatn, så vil pumpa sjølvsagt slita med å få opp trykket.

På ei pumpa eg hadde før var det eit traktforma lite filter, ca. 15 mm i diameter, og dette gjekk ofte tett dersom me tappa tankane heilt ned.

Seinare har eg montert eit større eksternt filter, og har ikkje dette problemet.

Eg rår til at du sjekkar om det er eitkvart som delvis blokkerar slik at pumpa ikkje får vatn.

Ask

@Tørstemaskinist Jeg så den tråd tidligere, men det er ikke samme akkumulator. På min er der ikke lufteskrue, men en ventil. Jeg har pumpet opp trykk med en vanlig sykkelpumpe uten det har hjulpet.

@Ask Det gir mening. Jeg har renset "grovfilteret", men har ikke sjekket om der er et filter på pumpen. Jeg skal sjekke når jeg kommer i båten neste gang.

mvh Bjorkski

@Bitteliten Jeg har en jabsco pumpe, så kanskje det er trykkbryteren. Hvordan oppdaget du at det var den som feilet på din pumpe?  Min pumpe starter og stopper, men bruker laaang tid. Og det virker som om trykket er lavere enn vanlig før pumpen starter. Hvordan taster jeg trykkbryteren?

Samtidig hørte jeg en "sildre" lyd som kan tyde på at pumpen ikke får vann (luft i systemet) som Ask er inne på. Jeg har bare to kraner/uttak, på toalettet og i pantry, og har luftet begge steder. Innbiller meg også at "sildre" lyden forsvant etter å ha brukt vann en stund.

En liten oppdatering.

Jeg fikk luftet hele systemet, men stadig «surkle» lyd fra pumpen. Jeg bytte og testet med en annen pumpe jeg har ombord (blir brukt til å lense avløp i dusjen, og nei det er ikke en jeg har installert). Denne hadde rett lyd og virket OK.

Jeg antar at der en en eller annen intern lekkasje i pumpen, så det blir ny pumpe til uken.

Bjørkski

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...