Jump to content

Tom for strøm i uthavn. Hvor lang tid må motor gå for å lade opp?

KongKing

Recommended Posts

Håper ikke jeg sporer for mye av nå, men et godt alternativ til å ligge med motor på høyt turtall er jo å faktisk kjøre seg en tur. Jeg har gjort det samme som deg noen ganger, da vi er en gjeng som avtaler å kjøre litt motor på dagen når det kanskje er mye trafikk og annen støy, men aldri hvis det ligger andre i nærheten vi ikke kjenner eller har kontakt med. Hvis du har kontroll på forbruket og lading, er det mer interessant å regne ut hvor mange timer utehavn du får pr time motorkjøring. Med mitt oppsett gir en time motor ca 1 døgn uthavn. Solceller er det mange som har nevnt, og det var ikke hva du spurte om, men det er altså bare en helt konge løsning til en veldig overkommelig pris.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Erik skrev 28 minutter siden:

På sommeren derimot så er jeg selvforsynt med strøm fra solcelle.

Det er jo helt avhengig av hvor stort forbruk du har og hvor store paneler du har. Det er stor forskjell på et beskjedent 50W panel og et par 150W paneler.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 1 time siden:

Det er jo helt avhengig av hvor stort forbruk du har og hvor store paneler du har. Det er stor forskjell på et beskjedent 50W panel og et par 150W paneler.

Forbruk = kjøleskap hele døgnet, autopilot og navigasjon etc under seilas, og lys/TV , vannpumper etc og lading av småeletronikk og kanskje også varmeapparat på kvelden hvis det er hustrig. 

Solcelle = 100W fleksibelt og god regulator.

Og fulladet allerede på morgenen etter kveldens og nattens forbruk den delen av året det er tidlig lyst og hvertfall hvis sol, men lader OK i gråvær også.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Kan også dele gode erfaringer med solcellepanel. Har et par ganger kjørt motor for å lade, men det føles egentlig ganske tullete. Det beistet er laget for å flytte båten, ikke dra rundt en liten fjert av en dynamo:giggle:

Har for første gang latt matvarer stå igjen i kjøleskapet etter tur. Fungerer utrolig bra. Status på tirsdag viste fulladet batteri med 100W panel på fordekket og baugen mot syd. Hadde også kjørt dieselvarmeren noe de siste to dagene.

IMG_0904.PNG.fbc6ff517423e2b2249dd40d677aede9.PNG

KongKing skrev for 13 timer siden:

Hvilket system er dette? Enkelt å montere?  Er det bluetooth-basert eller nettverk/SIM?

kk

ser du fikk svar her. Det er som ble nevnt en Victron monitor, er en 712 med bluetooth. Er også et lite display på denne, men bruker kun tlf. Enkel å montere, kan være litt plunder i et trangt batterirom. Mitt større problem var å finne sted for display, hvor kan/vil jeg bore et «stort» hull i båten... Enn så lenge ligger displayet bare løst i barterirommet, siden Tlf fungerer best. 

Her er fra oppstart i dag tidlig, ser at det lader godt på tomgang, også går strømmen fort ned når det nærmer seg fullt. Jeg er på jakt etter større bank, men ville få litt oversikt over forbruket først. Kjølen min trekker f.eks overraskende lite, selv om det er en stor kjøleboks. Varme anlegget trakk overraskende mye.

847C7080-34B8-4BD5-A733-752215D4888E.png.1b663253eefbfa3db438dcbbb5cee107.png94130810-5D0C-4224-AF11-A4C29209F9CF.png.8ba328d447f34cd1934167743efef1e5.png

DR_Nelson skrev for 1 time siden:

Ser denne skal kobles til - på batteriene. Når du har felles jord på forbruk og start? Hvordan kobles den da? 
Nettopp bestilt, siden det var en slik jeg var på jakt etter

På ene klemma på shunten kobler du sort som går til jord og en sort som går tilbake start batteriet. På den andre kobler du sort som går på minus til start banken. Da går all strømmen til startbatteriet utenom shunten, all strøm til forbruksbanken går gjennom shunten. Også er det en tynn rød kabel som må inn på en klemme på shunten og til pluss på startbanken. Følger med en bra quick guide... Mulig jeg kan måle spenning på start også med denne, koble til den andre røde..? Men start batterier måler jeg av og til ned multimeter. Start batteriet er sjelden noe problem, det er forbruksbanken som får kjørt seg med mange utladninger etc...

Detta är ett komplext problem som beror av generatorkapacitet, batterikapacitet, batterikondition, förbrukning, temperatur mm.

I början under bulkfasen så producerar generatorn så mycket den kan, dvs det som överstiger den aktuella förbrukningen går till batterierna.

I denna fas har varvtal samt generatorns maxeffekt och värmetålighet betydelse.

Beroende på batterikapaciteten och hur friska batterierna är så kommer sedan spänningen att nå 14,3 volt och generatorn reglerar ner för att hålla denna spänning. Kallas absortionsfasen. Hur mycket batterierna laddas då beror på hur stor batteribanken är och hur friska batterierna är. Större batteribank och friskare batterier tar emot mer ström. Men strömmen sjunker under denna fas så det är omöjligt att säga specifikt hur många amperetimmar som kommer in i batterierna. Men laddningen går allt långsammare och det tar lååång tid att fulladda batterier.

Mest nytta av motorkörning har man de första timmarna, sedan blir det mest onödigt oväsen.

Därför är en solcellslösning fördelaktig förutsatt att man har solceller som ger mer än man förbrukar.

Om solen lyser så kan dom ju bidra under många timmar per dag och i synnerhet kanske efter ett par timmar med motorladdning.

Second best för att ha mycket amperetimmar till förfogande är en STOR batteribank.

Eller konvertera till litiumbatterier, dom har bättre strömaptit.

Men här kanske Jörg Becker och andra strömexperter här på forumet kan komplettera. Möjligen kan en 'intelligent' regulator jaga in ström lite fortare?

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
  • 1 måned senere...
On 5/15/2020 at 11:46 AM, Erik said:

Forbruk = kjøleskap hele døgnet, autopilot og navigasjon etc under seilas, og lys/TV , vannpumper etc og lading av småeletronikk og kanskje også varmeapparat på kvelden hvis det er hustrig. 

Og fulladet allerede på morgenen etter kveldens og nattens forbruk den delen av året det er tidlig lyst og hvertfall hvis sol, men lader OK i gråvær også.

Tusen takk for låttipset, @Erik! Hadde ikke fått med meg den låta. Herlig!

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Erik skrev On 15.5.2020 at 11.46:

Hvordan får du til det? 

100W gir teoretisk maks på 8 amp 12v. Realistisk lading er noe mindre. Forbruket du skisserer høres ut som et gjennomsnitt på rundt 5-8 amp. Autopilot og navigasjon vil trekke mye. 

Når du sier du er fulladet om morgningen, overvåker du da spenning, eller har du ampmeter inn og ut? Spenningen ser vi er høy om morgningen, men på ampmeteret ser vi at vi ligger i minus selv om det er sol hele dagen.

Sørger du for at panelet alltid er perfekt vinklet mot solen? 

Spør ikke fordi jeg er kritisk, men fordi jeg antagelig har mye å lære :)

Har du etterisolert kjøleskap? Du bruker kun ett kjøleskap?

Redigert av Havelle (see edit history)
Havelle skrev 3 minutter siden:

Hvordan får du til det? 

100W gir teoretisk maks på 8 amp 12v. Realistisk lading er noe mindre. Forbruket du skisserer høres ut som et gjennomsnitt på rundt 5-8 amp. Autopilot og navigasjon vil trekke mye. 

Når du sier du er fulladet om morgningen, overvåker du da spenning, eller har du ampmeter inn og ut? Spenningen ser vi er høy om morgningen, men på ampmeteret ser vi at vi ligger i minus selv om det er sol hele dagen.

Sørger du for at panelet alltid er perfekt vinklet mot solen? 

Spør ikke fordi jeg er kritisk, men fordi jeg antagelig har mye å lære :)

Har du etterisolert kjøleskap? Du bruker kun ett kjøleskap?

Den lader i sol 4-6 amp., så regn kanskje 5 amp i gjennomsnitt da ? 8 Amp tror jeg aldri jeg har sett, men jeg ser jo bare det som er inn minus det som brukes akurat der og da.

Men husk at dette er jevnt, hele dagen, fra soloppgang til solnedgang.  Si 16 timer dagslys * 5 Amp = 80 ah i døgnet.     

I gråvær er det fort 3-4 amp da også. Si 3 amp i 16 timer så er det likevel 48 Ah i døgnet.

Jeg vinkler ikke mot sol, henger fast på rekka på styrbord side.

Måles med ett Vikron BMV instrument med shunten rett på forbruksbanken, så det er amp ut og inn der den måler (men solcellene lader og kun forbruk).

Når vi har brukt Autopilot og navigasjon og VHF så kjører vi jo ofte motor siste halvtimen mens vi leter etter en plass å ankre opp, og jeg har en Balmar 100Amp dynamo, så den hjelper nok litt på strømproduksjonen min den også, men jeg ser jo at hvis jeg seiler sørvendt i sol så er solcellene nok til å holde strømforbruket og vel så det. Autopiloten er en ST2000+, så kanskje ikke den mest strømkrevende.

Når jeg bruker ekstra strømkrevende instalasjoner, som ankervinsj og Pumpen som jeg blåser opp jolla med så er ofte motoren/dynamoen i gang da, da dette uansett er aktiviteter relatert til ankomst/avgang.

Kjøleskapet er originalt innstallert, Hanse 312, så vet ikke så mye om boksen (for det er en boks, som er toppmatet, ikke med dør som slipper ut all kulde hver gang du åpner den), men kjøleagregatet er løst, godt,ventilert, og mot bunn av båt der det er kaldest, og jeg hører når det går, det er ikke så ofte (og da bruker det 3-4 amp), dessuten har det en auto Eco funksjon, som gjør at det kjøler ekstra når det har god spenning, for å akkumulere kulde reservoar for å spare strøm senere. Det vil si at hvis solcellene produserer strøm som ikke brukes opp av andre, så kjøles kjøleskapet ekstra med overskuddsstrømmen, som gjør at det ikke går like mye på natta.

Jeg kan og nevne at jeg har byttet ankerlaterne (og alle andre lanterner og lamper) til Led, så selv om den brenner hele natta så går det ikke så mye strøm.

Jeg har ikke hatt landstrøm kabelen koblet til på mange år, hverken på tur eller i hjemmehavn. Batteriene min skjøter seg selv :saint:

Det er en god vane å rasjonere alt ombord (strøm, vann, septik, fuel, mat). Lys, ferskvannspumpe, stereo, opplading av mobil og andre dingser, drivstoffpumpa til varmeapparat, kjølebokstemperstur - alle monner drar.

Større kapasitet på forbruksbatterier, solcelle, eføy... Kjekt å ha.

Lade med aggregat eller motor er ikke noe å basere seg på i lengden - det er lite hyggelig for alle rundt en.

Et tips er å skru kjøleboksen på fult når du skal gå for motor en stund, og skru ned når du kommer i naturhavn. Kanskje ha med is. Sørge for å ikke ha lokket åpent eller la matvarer stå framme lenger enn ytterst nødvendig.

Har du en manuell sjøvannspumpe i byssa, ta grovvasken med sjøvann. Har du to toaletter hvor ett er elektrisk og et er manuelt, bruk det manuelle. I alle tilfeller, skyll med minst mulig vann. Bade i sjøen framfor å dusje ombord. Bruk toalett og dusjanlegg i land, om det finnes.

Bytt til LED

Skru av mobiler og dingser som ikke er i bruk.

Lær alle ombord å konservere. 

Heiaas skrev 14 minutter siden:

Er usikker på om det gjelder båt... Hørte på radio for en stund siden NAF uttalte seg om flatt batteri på bil og lading ved å kjøre seg en tur. Etter å startet med startkabler. Måtte kjøre Oslo  Trondheim for å få toppladet...

Filler, hva skal vi som bor på vestlandet gjøre da :wink:

Ladekarakteristikken for både batterier og dynamo har vel her mye å si, men det er en grunn til at de fleste av oss ikke seiler rundt med standard bildynamo ombord. Selv har jeg dynamo med høy kapasitet, og ekstern laderegulator med både spenningssensor og temperatursencing på både batteri og dynamo, og eget ladeprogram tilpasset AGM batteriene mine.

En typisk bildynamo har begrenset kapasitet, og lader etter en fast karakteristikk som går på tidsparametere, helt uavhengig av hva startbatteriet trenger. 

Erik skrev 1 time siden:

Filler, hva skal vi som bor på vestlandet gjøre da :wink:

Ladekarakteristikken for både batterier og dynamo har vel her mye å si, men det er en grunn til at de fleste av oss ikke seiler rundt med standard bildynamo ombord. Selv har jeg dynamo med høy kapasitet, og ekstern laderegulator med både spenningssensor og temperatursencing på både batteri og dynamo, og eget ladeprogram tilpasset AGM batteriene mine.

En typisk bildynamo har begrenset kapasitet, og lader etter en fast karakteristikk som går på tidsparametere, helt uavhengig av hva startbatteriet trenger. 

Tja, dere må først kjøre til Oslo?

Ah, så det er faktisk forskjell på bildynamo og båtdynamo og lading, så flott å lære noe nytt hele livet. Takk for opplysninger.

Erik skrev for 2 timer siden:

Ladekarakteristikken for både batterier og dynamo har vel her mye å si, men det er en grunn til at de fleste av oss ikke seiler rundt med standard bildynamo ombord. 

Jeg tror faktisk ganske så mange av oss seiler rundt med en helt standard bildynamo. Jeg for min del VET at jeg gjør det, da jeg har hentet både motor og dynamo ut av en bil selv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har du mer penger enn plass kan lithiumbatterier også være en kjekk ting å ha. Du kan pakke mye mer strøm i dem ifht størrelse.

Et vanlig batteri lades fort opp til 80%, lang tid til 90%, og en evighet til 100%. Et vanlig batteri bør heller ikke tappes til under 50%, eller var det 30? Husker ikke helt. Siden du ofte ikke har mer enn 80% når du begynner å tappe, ja så har du bare 30% (eller 50%?) av batteriets oppgitte kapasitet til rådighet. Trenger du feks 100Ah så bør du i praksis ha to slike batterier, eller ett lithiumbatteri av 100Ah... litt forenklet.

zooper skrev 8 minutter siden:

Trenger du feks 100Ah så bør du i praksis ha to slike batterier, eller ett lithiumbatteri av 100Ah... litt forenklet.

Den skjønte jeg ikke. Er en Ah i et litiumbatteri dobbelt så mye som en Ah i et annet batteri? Eller mente du et litiumbatteri på 200 Ah?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...