Jump to content

Tom for strøm i uthavn. Hvor lang tid må motor gå for å lade opp?


KongKing

Recommended Posts

Hei

Et vanlig problem når man ligger i uthavn over tid - er mangelen på strøm til forbruksbatteriene.

 

Jeg har et kjøleskap og en kjøleskuff av faste installasjoner i min båt som trekker strøm + div TV, ipad o.l i bruk.

 

Uten strøm starter man opp motoren for å lade, men hvor mye lader motoren et batteri over tid?Hjelper det å ha høyere turtall for å lade mer?  

 

Jeg har en VP41 fra 1991 og 2xforbruk og 1xstart. Alle like og jeg tror det er 105 Ah på alle.

 

mvh KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Ligger du en helg med greit med sol så vil solceller av riktig størrelse kunne gi deg en dag ekstra.

 

Har du tilgang til en multimeter med amperetang så vil du enkelt kunne måle hvor mye som lades ved forskjellig turtall. Jeg har i Son hvis du skulle være i nærheten.

 

Husk at batteriet lades hurtigere i når det er "tomt" og etter hvert saktere og saktere til det er helt fult. Du har vel en dynamo på 60 A som neppe gir det hele tiden så er det bare å regne ut. 2x105 forbruk = 210 A. Maks tappes til 50 % du skal dermed lade opp 50 A som Lars ganske rett anslår til 2-3 timer.

 

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post
Bellil skrev 1 time siden:

Har du tilgang til en multimeter med amperetang så vil du enkelt kunne måle hvor mye som lades ved forskjellig turtall. Jeg har i Son hvis du skulle være i nærheten.

 

Husk at batteriet lades hurtigere i når det er "tomt" og etter hvert saktere og saktere til det er helt fult. Du har vel en dynamo på 60 A som neppe gir det hele tiden så er det bare å regne ut. 2x105 forbruk = 210 A. Maks tappes til 50 % du skal dermed lade opp 50 A som Lars ganske rett anslår til 2-3 timer.

 

 

 

Takk for tilbudet, men jeg er på jakt etter en generell ca-angivelse av hvor lang tid det tar, og 2-3 timer skjønner jeg er omtrent det som skal til 👍

 

Er det slik at den lader mer jo høyere turtall - slik at målet er egentlig å ha så høyt turtall som mulig for å minimere tiden motor er i gang? Eller er det ikke så stor forskjell på tomgang og høyere turtall?

 

kk

 

 

Link to post
Lars H. skrev for 1 time siden:

Tja, 2 - 3 timer på høyt turtall burde hjelpe? Håper du ligger alene.

 

Og nå må en også ha kontroll på at en ikke ligger i en maritim nasjonalpark, der kan man ikke tomgangskjøre for å lade forbruktsbatteriene. 

 

Tilbake til spørsmålet. En kan vel regne sånn ca ut hvor langt tid det vil ta å lade opp xx batteri med x dynamo på xxxx turtall. Om en har noen form for måling av batteriene ombord så vil en høste erfaring etterhvert. 

 

Det som er litt enklere å beregne er at ett billig semiflexsibelt panel og en billig regulator ikke koster særlig mye lengre og vil bremse utladninga ganske godt på solrike dager. Tror en kommer et godt stykke for 1500,- og en kan stue det unna når en skal gå. 

Link to post

VP 41 har som regel en 70 amp dynamo, men det er ikke vanlig at du klarer å utnytte alt.

La oss tenke at du klarer 50 amp/t på 1500rpm. Hvis du nøyer deg med å lade opp 80%(de siste 20% tar alt for lang tid, da er ikke batteriene så ladevillige lengre) og vi forutsetter at du har 50% støm igjen så tar det ca. 315 amp / 100(%) x 30(%) = 94,5 amp. = 2 timer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
R.O skrev 49 minutter siden:

Litt på siden av spm, men vil anbefalte en batteri monitor, monterte selv en for 14 dager siden. Ligger nå i uthavn, og føler jeg har full kontroll på batteri og forbruk. Får alt inn på Tlf... Da vil du også se hvor mye du har ladet opp...

30419167-4EF2-4553-BDC3-FFC3E175A875.png.ea830b2ca2bbc04a81b0f9c41c80c13f.png

 

Hvilket system er dette? Enkelt å montere?  Er det bluetooth-basert eller nettverk/SIM?

 

kk

Link to post

Det er en Shunt fra VIctron som kobles opp mot telefon med bluetooth.

https://www.victronenergy.com/panel-systems-remote-monitoring/smart-battery-shunt

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
VannTro skrev 1 minutt siden:

VP 41 har som regel en 70 amp dynamo, men det er ikke vanlig at du klarer å utnytte alt.

La oss tenke at du klarer 50 amp/t på 1500rpm. Hvis du nøyer deg med å lade opp 80%(de siste 20% tar alt for lang tid, da er ikke batteriene så ladevillige lengre) og vi forutsetter at du har 50% støm igjen så tar det ca. 315 amp / 100(%) x 30(%) = 94,5 amp. = 2 timer.

 

Takk for info 😃

Link to post

 

KongKing skrev for 2 timer siden:

Uten strøm starter man opp motoren for å lade, men hvor mye lader motoren et batteri over tid?Hjelper det å ha høyere turtall for å lade mer?  

Regn med 12 timer ved 1800 omdreininger. 

 

Eller sagt på en annen måte:

Det er egentlig umulig å svare på spørsmålet ditt ut fra den informasjonen du gir. Vantros beregning for å lade opp til 80% synes jeg er optimistisk. Med ordinær laderegulator vil ladestrømmen synke mye mer. Summa summarum er det ekstremt ineffektivt å ligge med motoren i gang for å lade. Dessuten er det tabu og lade på denne måten i uthavner så sant det er andre til stede i nærheten. 

 

Link to post

Da jeg sa 2 - 3 timer med godt turtall var det kun et estimat for kanskje å kunne bli liggende et døgn til, ikke et tall på hvor lenge en måtte lade et kanskje tomt batteri til 100% fulladet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
4 hours ago, KongKing said:

Er det slik at den lader mer jo høyere turtall - slik at målet er egentlig å ha så høyt turtall som mulig for å minimere tiden motor er i gang? Eller er det ikke så stor forskjell på tomgang og høyere turtall?

 

Grafen nedenfor viser at det ikke er stor vits i å øke turtallet ut over 2000-2500 rpm. Dette er turtallet på dynamoen, så for å finne ut hva dette tilsvarer i turtall på motoren, må du måle remskivene.

 

balmar.JPG.0ecff90b0a1d982b20f79574d1ad745b.JPG

Link to post
Lars H. skrev for 8 timer siden:

Da jeg sa 2 - 3 timer med godt turtall var det kun et estimat for kanskje å kunne bli liggende et døgn til, ikke et tall på hvor lenge en måtte lade et kanskje tomt batteri til 100% fulladet.

Jeg forstod at du mente det Lars, og fint at du presiserer. Noen kunne jo komme i skade for å tro at man får ladet opp batteriene på så kort tid med motoren i gang. Det hadde ikke vært veldig koselig i uthavnene hvis alle skulle kjørt motor i 2-3 timer hver dag for å få strøm til sitt forbruk. Akkurat dette har det jo vært mange tråder om før også. 

Link to post

Det er ofte lite nytte i å øke turtallet på motoren. Hvis du ser i tabellen til Vestkystseiler over som går ut fra turtallet på dynamo kan du måle diameter på reimskivene og sette opp et lite regnestykke.

Hvis du måler reimskive på motor (den største skiva) til 20 cm og den på dynamoen til 6 cm og tenker tomgang 750 o/min blir det slik

20x750/6 = 2500 o/min på dynamo og nesten full lading.

 

Om du måler innerdiameter på reimskiva eller ytterste kanten betyr egentlig ikke noe bare du gjør det samme på begge skivene.

Det betyr mer om du har en dynamo som føler spenningen direkte på batteriene istedenfor inni dynamoen, og om du har bra nok kjøling på dynamoen. Hvis du legger slange fra luftinntaket til motorrommet slik at inntaksluften går rett forbi dynamoen får du litt ekstra "gratis" på en varm sommerdag.

 

 

Mons

Link to post
Bellil skrev for 11 timer siden:

Ligger du en helg med greit med sol så vil solceller av riktig størrelse kunne gi deg en dag ekstra.

 

Min erfaring er at du får mye mer enn det. På grå korte (og kalde, eberen går døgnet rundt)  vinterdager gir mitt 100w solcelle litt mer enn enn det du antyder, men det tappes gradvis. På sommeren derimot så er jeg selvforsynt med strøm fra solcelle.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...