Familiesnekke Startet 14.Mai.2020 Del på Facebook Startet 14.Mai.2020 Hei, i dag skulle jeg flytte litt på slangen til lensepumpa, så jeg tok av slangeklemmen og dro i slangen. Da satt hele slangestussen igjen i slangen, gitt; plasten var blitt sprø. Det er en eldre Biltema lensepumpe, artikkel nr 259750. Har du denne, så vurder ny lensepumpe! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Jeg er jo faktisk mest imponert over at den fortsatt fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Om du forteller hvor gammel den er og hvor den har stått, så kan det si noe om kvaliteten! Er jo ikke uvanlig med plast som blir sprø! Måtte jo bytte trykkvannspumpa i båten min og etter 10 år.(Shurflo) som sikkert koster det dobbelte av en biltemapumpe! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
SamH Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Sett det samme på tilsvarende stusser når klemmen(e) har vært for hardt tildratt. Forøvrig leser jeg ikke dette som Biltemahets, men for identifikasjon og oppfordring til å sjekke, om en har tilsvarende pumpe. Så kanskje en takk istedet for sarkasme er på plass ;) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 SamH skrev 1 minutt siden: Forøvrig leser jeg ikke dette som Biltemahets, men for identifikasjon og oppfordring til å sjekke, om en har tilsvarende pumpe. Stemmer; jeg er «storkunde» på BT. Et viktig element oppe i dette er at en lensepumpe også har en sikkerhetskritisk funksjon, i tillegg til å bare få ut irriterende vannskvetter. Denne båten har jeg hatt i bare ett år, så alder på pumpe kjenner jeg ikke. Det var båtens eneste lensepumpe, noe som gjør det ekstra «ekkelt» for meg. Den sto i motorrommet, så den har nok sett det meste av ferskvann, saltvann, glykol, motorolje og gearolje. Det kan jo hende at det er grunnen til at plasten har blitt sprø. Jeg har kjøpt inn en manuell lensepumpe, i tillegg til at jeg har byttet til Rule lensepumpe, så da håper jeg på litt mer kvalitet og trygg løsning. Hva slags elektrisk lensepumpe bruker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Enig med sistnevnte. Flott at trådstarter informerer om dette. Regner med at det florerer av slike pumper rundt om i kongeriket. Det lønner seg å gå over slanger og koplinger før hver sesong. Sesong og sesong, måtte skyfle snø fra båten idag å, uffa mæ. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 4 minutes ago, Familiesnekke said: Hva slags elektrisk lensepumpe bruker dere? Johnson Viking Power 32, sammen med en Ultra pump switch SR I tillegg har jeg en vendeventil så gråvannspumpen(Viking power 16) også kan lense. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Bra innlegg SAM. Dette er jo livsviktig utstyr om uhellet er ute. Tror dette kan være fornuftig uavhengig av leverandør. Her lærer man - Ikke dra til slangeklemmen for hardt når du monterer - Gjør en visuell inspeksjon av og til. - Sjekk også nivå bryter om du har det. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Jeg har en større og nyere versjon av samme pumpa fra Biltema, og det eneste jeg kan si er at kvaliteten har ikke blitt bedre. Tvert i mot, min varte i to måneder før stussen brakk, den tåler ingen ting. Jeg kjøpte denne vinteren i fjor da min gamle pumpe brant p.g.a. is i slanger og pumpe. Jeg trengte en pumpe fort og kunne få kjøpt denne på dagen, noe som viste seg å være feil avgjørelse. Nå har jeg en Marco impellerpumpe som jeg er fornøyd med. Min har art. nr. 25-9752 Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 SamH skrev 15 minutter siden: Johnson Viking Power 32, sammen med en Ultra pump switch SR I tillegg har jeg en vendeventil så gråvannspumpen(Viking power 16) også kan lense. Den Ultra Pumpa så kjekk ut, alt i ett. Flotør, alarm og pumpe. Regner med denne kobles direkte på batteri ? (med sikring) Jeg har to slanger fra manuell lensepumpe i motorrom, en av dem kunne jeg montert på en automatisk pumpe, det er jo en god sikkerhet. Og med slange, gjennomføring og batteri bak, så er kanskje dette et prosjekt som hadde gått lett som smør :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
SamH Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Det er bare bryteren, pumpen på siten der er kun for å vise en mulig montering. Alt elektrisk i den er kapslet, og ingenting ledende i kontakt med vann. Min switch er montert på et 50mm plastrør og pumpa står tørt ca50cm over, jeg vil absolutt ikke ha fukt konstant på pumpa pga krypstrøm/korrosjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 SamH skrev 57 minutter siden: Johnson Viking Power 32, sammen med en Ultra pump switch SR I tillegg har jeg en vendeventil så gråvannspumpen(Viking power 16) også kan lense. God ide! Jeg har kjøpt ny pumpe til dusjvannet; jeg kan jo bruke den som plan B som lensepumpe, ved hjelp av ventil(er)! Bruker du oljebestandige slanger til dette, eller bytter du slangene når de blir stive og sprø? https://www.westsystem.no/p/4959/shower-drain-pump-16-l Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Jeg bruker også Rule, de holder i alle fall noen år mellom hvert bytte. Men ingenting som står nede i vann holder evig. Om du skal tenke sikkerhet så er det nok helt andre dimensjoner som skal til, slik som denne er kun for å holde kjølen tom. Får du en skikkelig lekkasje monner det knapt. Men til min bruk er det helt OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Familiesnekke Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 index skrev 16 minutter siden: Om du skal tenke sikkerhet så er det nok helt andre dimensjoner som skal til, Jeg tar gjerne imot innspill på hva slags kapasitet og andre kvaliteter en lensepumpe med sikkerhetsfunksjon bør ha; gjerne med henvisning til konkrete produkter :) Båten vår er 35fot x 3.5m, og veier 8tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Om du virkelig skal ha nødlensepumpe kan du jo sette på en reimdrevet pumpe på motoren. Johnson https://www.jabscoshop.com/marine/pumps/bilge-pumps/bronze-engine-driven-clutch-pumps/ da får du pumpa så lenge motoren går Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Hadde en nyere biltema pumpe i ene båten. Denne er med automatikk, noe som viser seg å være dårlig. Var plutselig tomt for strøm i båten. Sjekket batteriet å dette var totalt tømt. Så valgte å sette inn nytt. Med engang det ble koblet på, så startet pumpen, sjøl om det ikke var noe vann i båten. Så tydeligvis ikke beste kvaliteten på denne automatikken nei. Pumpen var ikke mer enn 2 år gammel. Å ikke ble den mer heller hehe Sitter nu en Whale pumpe, da disse passer fint helt ned i bunn av svinet. Samt jeg har god erfaring med disse. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Familiesnekke skrev 1 time siden: Jeg tar gjerne imot innspill på hva slags kapasitet og andre kvaliteter en lensepumpe med sikkerhetsfunksjon bør ha; gjerne med henvisning til konkrete produkter :) Båten vår er 35fot x 3.5m, og veier 8tonn. Har båt omtrent samme størrelse. Har en liten membranpumpe som for tømming av kjølen originalt. Har montert en rule 3700 (14000l/t) fast. Har en TMC 12000l/t med 4m slange og batteriklyper på lang ledning, løs flyttbar, t-stykke foran sjøvannsfilter, med slange, så impeller på motor kan lense i nødsfall, stor kapasitet og enkelt å konservere om vinteren, to manuelle lensepumper, og potensiellt livredd kæll med bøtte som backup. Om du ser på utløpet på pumpa di, så har du vel tilnærmet lekkasjestørrelse du klarer å lense. I tillegg er det lurt å holde rent i bunn, så det ikke flyter frem mye skitt som kan tette pumpene dine når det kommer vann. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Er vel ikke uvanlig med frostsprengning om det står vann i den om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Gullfisk skrev for 3 timer siden: Har montert en rule 3700 (14000l/t) fast. Har en TMC 12000l/t med 4m slange og batteriklyper på lang ledning, løs flyttbar, t-stykke foran sjøvannsfilter, med slange, så impeller på motor kan lense i nødsfall, stor kapasitet og enkelt å konservere om vinteren, to manuelle lensepumper, og potensiellt livredd kæll med bøtte som backup. Dette var heftige greier; skal være kreativ for å overgå dette opplegget ;) Mange gode forslag; Inspirerende! 🤓 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Er nok ikke så heftig som det høres ut i liter. Blir fort mye vann om man feks ryker en eksosgjennomføring i vannlinjen. Det kan fort bli mye vann før det blir oppdaget også, og da er man kanskje på etterskudd. Men det er som med å kjøpe brannvarslere, man får bare håpe hver krone er totalt bortkastet.... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Prøver å halde meg unna Biltema når det gjeld ting som skal vare. Helst bruk og kast. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Sikkert noe dritt den pumpa. Men det er min erfaring at sånne lensepumper stort sett alle er noe dritt. Det er min erfaring at det som regel er noen plastklips eller annet som ryker når du skal demontere dem eller løfte dem opp for rengjøring. Og så har de gjerne et trangt filter som lett tetter seg til. Derfor har jeg som prinsipp: MINST TO automatiske lensepumper av forskjellig fabrikat på hver sin flottørbryter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.