Jump to content

Hvor mye strøm/Amper kan gå gjennom bolt/kobblingspunkt


Rookie_332

Recommended Posts

Skal samle alle minus kabler til ett kobblings punkt da kjøpt victron batteri overvåkning og lurer da på hvor mye kabler/strøm kan du samle gjennom ett koblings punkt ala denne

https://www.maritim.no/bep-koplingspunkt-10mm ergo amper/V har da 2 slike jeg tenkte og fordele dette på før jeg trekker en felles munis til shunten.

 

Har da Baugpropell og 2 anker vinsjer på den ene og resten av forbruk utstyr på den andre....

Redigert av Rookie_332 (see edit history)
Link to post

Du kan kjøre mye strøm gjennom den. Men når du stabler kabelsko oppå hverandre og skrur til med mutteren så vil du jo få kontakt mellom kabelskoene, så mesteparten av strømmen går vel gjennom kabelskoene, ikke i skruen. Det er viktig at du trekker til hardt slik at kobberet i kabelskoene former seg til hverandre. På den måten oppnår du størst mulig areal som overfører strøm, og det blir tett mellom kabelskoene slik at de ikke korroderer. Får du korrosjon mellom kabelskoene kan du få problemer med flere av komponentene som får strøm herfra. 

Link to post

Så kan det også være lurt og stable skoene i en fornuftig rekkefølge for ferrest mulige overganger. Som regel går de største strømmene direkte fra batteriet til de forskjellige forbrukerne. Ville være dumt å starte med batteriminuskabel i bunn fior så og plassere alle småforbruke og til slutt den største forbukeren (Stor hekkthruster) på toppen. 

Begynn gjerne med vinsj i bunnen, Aktre thruster, Batterikabel, startmotor, fremre thruster, vinsj, andre forbrukere. Noen vil nok le av dette, men det blir et lite spenningsfall i hver overgang om bare strømmen blir stor nok. Hos meg kan den komme opp i 1000 A Om alle overganger er 1 mohm til sammen så representerer dette 0,5-1 Volt spenningsfall om man stabler feil.

Ser man på efekten på en likestrømsmotor så kan den uttrykkes med formeler Watt = Volt x Volt / Resistansen i motoren. Resistansen er jo lik uansett, så man ser godt at en Volt spenningsfall har stor betydning for hva thrusteren yter

Link to post

Og på slike koblingspunkt så skal det ligge mutter nederst og øverst slik at du får mothold når du strammer opp. Første gong eg brukte slik koblingspunkt, så tenkte eg at det var lurt med 2 muttre på toppen for å låse, men den faststøpte bolten tålte ikkje tilfredsstillande moment for kabelskoa før den gjekk rundt.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
JRK skrev 1 time siden:

Så kan det også være lurt og stable skoene i en fornuftig rekkefølge for ferrest mulige overganger. Som regel går de største strømmene direkte fra batteriet til de forskjellige forbrukerne. Ville være dumt å starte med batteriminuskabel i bunn fior så og plassere alle småforbruke og til slutt den største forbukeren (Stor hekkthruster) på toppen. 

Begynn gjerne med vinsj i bunnen, Aktre thruster, Batterikabel, startmotor, fremre thruster, vinsj, andre forbrukere. Noen vil nok le av dette, men det blir et lite spenningsfall i hver overgang om bare strømmen blir stor nok. Hos meg kan den komme opp i 1000 A Om alle overganger er 1 mohm til sammen så representerer dette 0,5-1 Volt spenningsfall om man stabler feil.

Ser man på efekten på en likestrømsmotor så kan den uttrykkes med formeler Watt = Volt x Volt / Resistansen i motoren. Resistansen er jo lik uansett, så man ser godt at en Volt spenningsfall har stor betydning for hva thrusteren yter

Ikke noe å le av, her er det korteste strømvei for største forbruker som gjelder:smash::thumbsup:

Link to post
Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden:

Og på slike koblingspunkt så skal det ligge mutter nederst og øverst slik at du får mothold når du strammer opp. Første gong eg brukte slik koblingspunkt, så tenkte eg at det var lurt med 2 muttre på toppen for å låse, men den faststøpte bolten tålte ikkje tilfredsstillande moment for kabelskoa før den gjekk rundt.  

 

Holder du fast med en fastnøkkel på den faste mutteren når du strammer den på toppen, unngår du vel det problemet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...