Rookie_332 Startet 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2020 (redigert) Skal samle alle minus kabler til ett kobblings punkt da kjøpt victron batteri overvåkning og lurer da på hvor mye kabler/strøm kan du samle gjennom ett koblings punkt ala denne https://www.maritim.no/bep-koplingspunkt-10mm ergo amper/V har da 2 slike jeg tenkte og fordele dette på før jeg trekker en felles munis til shunten. Har da Baugpropell og 2 anker vinsjer på den ene og resten av forbruk utstyr på den andre.... Redigert 15.Mai.2020 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Du kan kjøre mye strøm gjennom den. Men når du stabler kabelsko oppå hverandre og skrur til med mutteren så vil du jo få kontakt mellom kabelskoene, så mesteparten av strømmen går vel gjennom kabelskoene, ikke i skruen. Det er viktig at du trekker til hardt slik at kobberet i kabelskoene former seg til hverandre. På den måten oppnår du størst mulig areal som overfører strøm, og det blir tett mellom kabelskoene slik at de ikke korroderer. Får du korrosjon mellom kabelskoene kan du få problemer med flere av komponentene som får strøm herfra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Du kjører vel ikke strøm gjennom punktet? Du kjører strøm gjennom kabelskoene som du stabler oppå hverandre. Hulda standard er max 3 kabelsko og maks 401 A. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ok takk gutter ergo 10mm bolt ikke bekymring men sørge for at kabelsko er godt flate mot flate ? tar da og deler opp i 2 , 3 kabelsko på 1 bolt og 3 på den andre og minus fra hver av de til shunt ergo dette bør da gå bra ?? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Så kan det også være lurt og stable skoene i en fornuftig rekkefølge for ferrest mulige overganger. Som regel går de største strømmene direkte fra batteriet til de forskjellige forbrukerne. Ville være dumt å starte med batteriminuskabel i bunn fior så og plassere alle småforbruke og til slutt den største forbukeren (Stor hekkthruster) på toppen. Begynn gjerne med vinsj i bunnen, Aktre thruster, Batterikabel, startmotor, fremre thruster, vinsj, andre forbrukere. Noen vil nok le av dette, men det blir et lite spenningsfall i hver overgang om bare strømmen blir stor nok. Hos meg kan den komme opp i 1000 A Om alle overganger er 1 mohm til sammen så representerer dette 0,5-1 Volt spenningsfall om man stabler feil. Ser man på efekten på en likestrømsmotor så kan den uttrykkes med formeler Watt = Volt x Volt / Resistansen i motoren. Resistansen er jo lik uansett, så man ser godt at en Volt spenningsfall har stor betydning for hva thrusteren yter Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Og på slike koblingspunkt så skal det ligge mutter nederst og øverst slik at du får mothold når du strammer opp. Første gong eg brukte slik koblingspunkt, så tenkte eg at det var lurt med 2 muttre på toppen for å låse, men den faststøpte bolten tålte ikkje tilfredsstillande moment for kabelskoa før den gjekk rundt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 JRK skrev 1 time siden: Så kan det også være lurt og stable skoene i en fornuftig rekkefølge for ferrest mulige overganger. Som regel går de største strømmene direkte fra batteriet til de forskjellige forbrukerne. Ville være dumt å starte med batteriminuskabel i bunn fior så og plassere alle småforbruke og til slutt den største forbukeren (Stor hekkthruster) på toppen. Begynn gjerne med vinsj i bunnen, Aktre thruster, Batterikabel, startmotor, fremre thruster, vinsj, andre forbrukere. Noen vil nok le av dette, men det blir et lite spenningsfall i hver overgang om bare strømmen blir stor nok. Hos meg kan den komme opp i 1000 A Om alle overganger er 1 mohm til sammen så representerer dette 0,5-1 Volt spenningsfall om man stabler feil. Ser man på efekten på en likestrømsmotor så kan den uttrykkes med formeler Watt = Volt x Volt / Resistansen i motoren. Resistansen er jo lik uansett, så man ser godt at en Volt spenningsfall har stor betydning for hva thrusteren yter Ikke noe å le av, her er det korteste strømvei for største forbruker som gjelder Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden: Og på slike koblingspunkt så skal det ligge mutter nederst og øverst slik at du får mothold når du strammer opp. Første gong eg brukte slik koblingspunkt, så tenkte eg at det var lurt med 2 muttre på toppen for å låse, men den faststøpte bolten tålte ikkje tilfredsstillande moment for kabelskoa før den gjekk rundt. Holder du fast med en fastnøkkel på den faste mutteren når du strammer den på toppen, unngår du vel det problemet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ja. Ingen som ler heller? Inntakssikringene til huset mitt er 32 A. Batteriene mine kan levere over 3000 A om alt går galt. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Hulda skrev 1 time siden: Inntakssikringene til huset mitt er 32 A. Batteriene mine kan levere over 3000 A om alt går galt. Og så er det i båten du har lov å koble selv Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 shipahoy skrev for 2 timer siden: Og så er det i båten du har lov å koble selv He he ironisk ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ikke helt ironisk. Kommer du i kontakt med 230V er det farligere for helsen enn ved 12V. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Lars H. skrev 2 minutter siden: Ikke helt ironisk. Kommer du i kontakt med 230V er det farligere for helsen enn ved 12V. Ah ok ? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 (redigert) Men faren for brann er større med større strøm. Stakk strikkepinner i stikkontakten som liten, og er nesten normal Redigert 15.Mai.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.