.Olsen Startet 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2020 Neida, det er ingen som ønsker det. Til tross for det er det stadige tråder på sosiale media om hvilke bunkersstasjoner en skal boikotte. Mange av oss har sikkert hatt en stopp på en bunkersstasjon, som gjerne har en liten kiosk med litt av hvert, kanskje akkurat det en trengte til båten, en skvett olje og en ekstra sluk til makrellfisket om kvelden. Og uansett is til ungene og kona. Det er alltid hyggelig å møte sprek ungdom som har en av sine første sommerjobber på sånne steder. Så er det litt større steder hvor en ildsjel også driver dagligvaren som er vinteråpen, og har en liten uteservering og et gatekjøkken om sommeren, pluss bunkersen, gass og vann. Og alltid et lite hjørne i butikken med de båtgreiene som en ikke finner i andre dagligvarer. Du verden så heldige vi er som har akkurat disse plassene, hvor kioskdriften om sommeren er det som gjør det mulig å holde bunkersstasjonen åpen en sesong til. Den bunkersstasjonen som ligger akkurat der den dagen en går forbi med litt slunken tank. For mange er disse plassene de første sommerjobbene. For noen steder betyr det åpen dagligvare om vinteren og mulighet for en utepils om sommeren, og ikke minst arbeidsplasser for både ungdom og andre. Og noen steder er det sånt som dette som avgjør om folk og familier finner livsgrunnlag til å i det hele tatt kunne bo på stedet. Å redusere alt dette til pumpepris på diesel og oppfordre til boikott av steder er veldig trist å lese. Båtfolket er normalt romslige, både på sjøen og i gjestehavna. For å ikke snakke om på serveringsstedet om kvelden når hele familien koser seg med god mat og drikke. Å boikotte steder kun basert på pumpepris på diesel er å boikotte arbeidsplassene som gir de første sommerjobbene til ungdommen. Det er å boikotte at det lille stedet har åpen dagligvare om vinteren, eller muligheten til en utepils om sommeren, det er å boikotte livsgrunnlaget til folk. Det avgjør til slutt om noen velger å slå seg ned og drive den gamle bunkersstasjonen “der ute” videre. Nei. Dette går ikke. Om vi kommer et sted der en syns pumpeprisen er for stiv, ikke fyll hele tanken da. Gå videre, ikke oppfordre til boikott på sosiale media i grupper med flere titusener medlemmer, det kan faktisk være den siste spikeren i kista for arbeidsplassene mange steder. Det vil være trist om bunkersstasjoner og arbeidsplasser langs kysten forsvinner fordi det ellers romslige båtfolket viser en grådig og stygg side av seg selv denne sommeren. Hva med at vi heller står skulder til skulder med de som faktisk gjør en innsats for at båtfolket skal få god service langs kysten? Dropp boikott, kjøp en is! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 (redigert) Om jeg kan støtte at et mindre sted på kysten kan beholde nærbutikken sin, så fyller jeg gjerne diesel og handler på stedet. Syns det blir vinn-vinn for både butikken og oss. Neste år er den stengt, om vi ikke handler der. Prisen er underordnet! Redigert 15.Mai.2020 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
-morten- Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Jeg kan skjønne at dere på østlandet og sørlandet kan reagere på store prisforskjeller ja! Her jeg ferdes med båt er jeg skjeleglad jeg har et sted å fylle drivstoff og at om mulig klaffer inn med ruten jeg skal seilie! Fra Møre og nordover er det heller snaut med fyllesteder. opplevde at et fyllested midt i Trondheimsleia ble nedlagt for det var for det var ikke drivverdig. Hva det koster bryr jeg meg ingenting om! ser bare på antall liter jeg har fylt! Prøver så godt jeg kan å støtte lokalt næringsliv enten det er båtverksted eller marinaer! Å boikotte noen steder er ikke greit! da må det i så fall gå på andre ting enn drivstoffpris! Det koster en god del penger å drifte slike annlegg samt lite inntekt i vinterhalvåret! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
.Olsen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 En blir mindre "prisavhengig" dess mindre drivstoff en bruker i sesongen, og det er temmelig mange båtbrukere som har seilbåter, snekker eller rett og slett bruker så lite gjennom en sesong at pris spiller mindre rolle. Tror ikke en skjønner hvor kjekt det er å ha en bunkersstasjon i nærheten før en har herja på med kanner i bilen til bensinstasjon og måtte bære det hele ned til båten. --------- Har ikke sansen for boikott, men om noen først skulle boikottes langs kysten så måtte det være bunkersstasjoner etablert av internasjonale kjeder med null service som presser pris hvor ingen/få lokale har noen inntekt. Men fortsatt bedre enn ingen bunkers på stedet.... En ting er den lille kiosken med is og noen få "nødvendigheter". Men jaggu kan lappen med "Ring Ole- Jørgen Mobil: 94 77587" hvis det er noe en trenger hjelp til være akkurat det som redder turen/ferien akkurat da. Eller at de har et lite utvalg dieselfilter i kiosken osv. En trenger egentlig ikke å skrive "i disse dager" engang for å skjønne at det er både riktig og viktig å støtte de aktørene vi fortsatt har. De fremmer i praksis et aktivt og levende båtliv langs hele kysten. Med det begrensede markedet de stort sett har bidrar ikke båtfolket i det hele tatt om de settes opp mot hverandre basert på pumpeprisen. Beliggenhet, som nevnt over her, kan være mye viktigere enn pumpeprisen. At de har ett dieselfilter "på lur", eller at Ole- Jørgen faktisk vet hvem som kan hjelpe en med motoren osv er langt viktigere. Å sortere disse basert på pumpepris er kanskje det minst viktige vi kan gjøre. Og i værste fall kan det være ødeleggende. ----- Er egentlig for dumt dette. At så mange med fritidsbåt hiver seg på og skal innføre konkurranse om pumpepris mellom aktører som dette. Virker som konsekvenstenkning har ramlet helt ut av analysen, at en ikke skjønner at en rammer arbeidsplasser og servicetilbud vi alle har nytte av, og som det er relativt tynt av langs store deler av kysten. Og tanken på at båtfolk legger til kai i svære hytter på sjøen med store motorer, tar bilde av pumpeprisen, klager på at bunkersstasjonen er grisk og grådig på sosiale media... det er ikke særlig pent, for å si det forsiktig. Helt greit at folk med stort forbruk holder seg orientert om pris. Bruk en app, eller en egen gruppe. Men jeg syns faktisk en bør holde det unna generelle båtgrupper på sosiale media for det kan fort gi ett bilde av båtfolk som er helt feil, som gjærrige og uten evne til å se noe annet enn egen lommebok. Sånn er ikke båtfolket. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 (redigert) Er delvis enig her, men det finnes en grense. Når for eksempel et sted tar 15,50 for dieselen, mens et annet sted 100 meter bortenfor tar 9,90 (og de fleste andre stedene i nærheten ligger på mellom 9 og 11 kroner), så har jeg ingen dårlig samvittighet for å aldri dra tilbake til det førstnevnte stedet - som driver ren utsuging (konkret eksempel i Oslofjorden), også fordi med en slik pris tenker jeg at det ikke nødvendigvis er den nyeste dieselen de har i tankene... Om det koster 9.90 eller 10.90 så bryr jeg meg ikke så mye, da velger jeg det stedet som passer meg best. Når jeg er ute på langtur/ferietur fyller jeg der det er behov, gjerne etter lokalt tips, men bryr meg mindre om prisen, selv om jeg nok reagerer hvis jeg synes det er ekstremt mye over hva jeg hadde forventet. Redigert 15.Mai.2020 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Det kommer litt an på...her jeg bor er det stor konkurranse om kundene året rundt.... fyller jeg opp 750 liters tanken ser jeg på definitivt på pumpe prisen... Fylte i går for 8.97 for literen...det kan lett ligge en krone høyere et annet sted... Er jeg på tur i utkantstrøk og trenger en slump diesel betyr det mindre... Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 (redigert) Enig i det Pequod. Men samtidig hadde jeg nok tatt med råd til det om den dyre bunkersen var "bunkers pluss", men noe mer enn bare pumpene, og den billige kun var pumper. Og som en driver av en bunkersstasjon skrev så måtte han handle drivstoff for rundt en halv million i slengen. Om en ikke har så stor omsetning og nå som prisene har stupt så sitter en der med masse dyrkjøpt drivstoff.... hva skal en gjøre? Saken er at en boikott nå kan være det som tar livet av den bunkersstasjonen. Og kanskje det er riktig i Oslofjorden hvis det er overetablering der. Men ett annet sted kan det være noe nær en katastrofe for mange brukere. Redigert 15.Mai.2020 av Hper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 En ting jeg ikke skjønner er hvordan konkuransetilsynet godtar så store forskjeller på drivstoff enten til lands eller til sjøss!! hvorfor skal det være forskjell! og hvorfor er drivstoffet billigst på østlandet? uansett så har jeg båt med liten tank så for meg er dette småpenger! men hadde jeg hatt båt med stor tank og ergret meg over at det var dyrt å fylle så hadde jeg droppa hele greia! Lystbåt er noe ingen trenger å ha så om det er en økonomisk belastning med drivstoff så har jeg ingen medlidenhet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 (redigert) -morten- skrev 46 minutter siden: En ting jeg ikke skjønner er hvordan konkuransetilsynet godtar så store forskjeller på drivstoff enten til lands eller til sjøss!! Med priser fra 9 til 16 kroner pr liter, fungerer den frie konkurransen, og det er ingenting for tilsynet å henge seg opp i. Hvis ALLE tar 14.35 pr liter, våkner de nok opp, for det tyder på ulovlig prissamarbeid. De skal sikre at aktørene kan konkurrere fritt, ikke regulere prisene. Jeg liker å gjøre et godt kjøp, men er enig i at det er flere forhold man bør tenke over. I mitt nærområde på hytta (H/&$sundet...) ligger det en stor marina, og litt lenger bort en liten familiedrevet butikk m/2-3 pumper og en veldig trivelig kar som hjelper til med fylling. Kona og masse ungdommer jobber i butikken og kiosken. Der fyller jeg. Tror ikke jeg har sett på pumpeprisen enda. Ikke noe galt med Marina'n, de driver sikkert profesjonelt og bra. Men jeg har det nå ikke så travelt jeg da, når jeg skal ha 20 liter bensin på snekka, melk og brød med hjem til madammen, og is til Skipper og tilfeldig sammenrasket mannskap Redigert 15.Mai.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
-morten- Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 2 minutes ago, Honduras said: Med priser fra 9 til 16 kroner pr liter, fungerer den frie konkurransen, og det er ingenting for tilsynet å henge seg opp i. Hvis ALLE tar 14.35 pr liter, våkner de nok opp, for det tyder på ulovlig prissamarbeid. De skal sikre at aktørene kan konkurrere fritt, ikke regulere prisene. OK samma det fyller på bilen eller båten når tanken er tom uansett, hva det koster har liten betydnig for jeg må ha det uansett. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Pequod Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 -morten- skrev 45 minutter siden: hadde jeg hatt båt med stor tank og ergret meg over at det var dyrt å fylle så hadde jeg droppa hele greia! Lystbåt er noe ingen trenger å ha så om det er en økonomisk belastning med drivstoff så har jeg ingen medlidenhet! Selv har jeg gått fra 40-literstank til 270 liter, men det er ikke den økonomiske belastningen som er årsaken til at jeg blir grinete av å betale mye, det er mer fordi jeg ikke liker å betale mer enn jeg må! Og når prisene varierer så mye som de gjør, spesielt langs Oslofjorden, så ser jeg ikke noen grunn til å støtte opp de som tar nærmest ågerpriser. Jeg er mer innstilt på å handle kioskvarer og dagligvarer og kanskje noe til båten på steder som har en normal pris (og ikke nødvendigvis billigste) enn jeg er på et sted som priser seg ut. Og det har alltid irritert meg at steder som Skjærhalden og Herføl ligger flere kroner over andre nettopp fordi de er de to siste stasjonene før man krysser over til Sekken og svenske dieselpriser. I fjor høst tanket jeg istedenfor på Edholmen, der prisen var normal (rett under 11 hvis jeg husker riktig) og ikke lå rundt og over 13-tallet! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Honduras Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 (redigert) Pequod skrev 5 minutter siden: Og det har alltid irritert meg at steder som Skjærhalden og Herføl ligger flere kroner over andre For du tenker ikke at fraktkostnadene for å få dieselen ut til Herføl kanskje er noe høyere enn om du fyller på en pumpe på fastlandet, og at Herføl trenger alt de kan få av omsetning i løpet av 2 sommermåneder? For resten av året er det ikke mye omsetning der ute. Men du slipper jo å irritere deg over høye priser den sommeren de ikke driver lenger og du ikke får kjøpt en dritt der der ute pga boikott via SOME. Redigert 15.Mai.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Herføl er jo nettopp en slik trivelig plass med butikk, billig gjestehavn, restaurant, drivstoff som vi skal ta vare på. De har også kran og står på til langt på kveld for båtfolk med problemer. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Honduras skrev 33 minutter siden: For du tenker ikke at fraktkostnadene for å få dieselen ut til Herføl kanskje er noe høyere enn om du fyller på en pumpe på fastlandet, og at Herføl trenger alt de kan få av omsetning i løpet av 2 sommermåneder? For resten av året er det ikke mye omsetning der ute. Men du slipper jo å irritere deg over høye priser den sommeren de ikke driver lenger og du ikke får kjøpt en dritt der der ute pga boikott via SOME. Det er faktisk så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 velkommen tilbake :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjetil1 Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 De små lokale "diesel å is" plassene er som regel alltid konkurransedyktige på pris. For de er klar over at høy pris betyr lav omsetning. De som opererer med høy pris er ofte store plasser eller de som har en kjede i ryggen. Disse vet at de har en viss mengde omsetning og er ikke så avhengig av omsetningen på drivstoff da dette er kun tillegg til annen drift. Så når man da velger rimelige alternativ regulerer boikotten seg greit selv... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
.Olsen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 I ett område med overetablering er konkurranse bra. Men resten av kysten, som kan være ganske glissen med bunkerstilbud i en del områder så er det langt bedre å ha ei pumpe med overpris enn ingen pumpe. Om vi kun jakter lav pris så ender vi opp med ubemanna stasjoner på fastlandet og tilbudet "ute på øyene" og på mer øde strekk vil lide. Ikke minst vil de typiske "multibedriftene" som driver kiosk, bunkers ++, med hovedinnekt i sesong bli rammet, og kanskje bukke under når folk ikke kommer innom for bunkers og også oppdager at de kan ta en is, eller bli liggende over natt, spise på gatekjøkkenet, handle i butikken osv. At en av 15 bunkerser i indre Oslofjord går under fordi den priser seg ut betyr lite for de fleste, det er ikke det det handler om. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Støtter absolutt opp om de små lokale marinaene (ellerhvadetnåer), men helst iform av å kjøpe andre varer enn diesel. Jollebensin derimot, kan det bli litt av. Kvalitet er meget viktigere enn pris når det kommer til drivstoff, og jeg er skeptisk til "hygienen" på små tankanlegg som selger en "skvett" i sommersesongen. All dieselfylling foretas så langt det lar seg gjøre i Langesund. Når det ikke går, prøver jeg å finne steder hvor fiskebåter eller andre nyttefartøy fyller diesel. Der selges det i stor volum, og eieren blir kjølhalt om det er dritt i dieselen. Uansett, ikke boikott de små stedene som gjør kysten vår levende. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Orivos Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Støttes fullt ut!! Hvis prisen er litt høy, tenk da at noen på en litt bortgjemt plass har tatt seg bryderiet med å etablere en mulighet for bunkring ved havna. Mange steder må du finne frem tomme jerrykanner, finne en taxi, kjøre 10 min, fylle opp, kjøre tilbake, slepe drivstoffet ut til gjestekaia, fylle på med trakt og søl. Men literprisen var sikkert 2 kr lavere! Om du legger inn taxiprisen på de 40L du fikk med deg, blir det nok ikke så billig likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Her jeg bor, er det en sjappe jeg boikotter så godt som muligt. De ligger da 5kr over på literen på diesel året rundt, når man kjører 1000timer+ i året, så blir det rett og slett for dyrt og handle diesel der de selger is, brus, wakeboard og sluker, ikke har de ungdommer i sommerjobb heller Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Eika skrev 2 minutter siden: Her jeg bor, er det en sjappe jeg boikotter så godt som muligt. De ligger da 5kr over på literen på diesel året rundt, når man kjører 1000timer+ i året, så blir det rett og slett for dyrt og handle diesel der de selger is, brus, wakeboard og sluker, ikke har de ungdommer i sommerjobb heller Det er noe der. Vi har det samme nedover svenskekysten. Der kan jeg fylle diesel med FAME, iblandet gørr til NOK 21 pr liter. Bak disken står det ofte en ungdom som vet hvor du skal dytte inn kortet. Så da fyller jeg heller grønn diesel på den ubetjente pumpa i Son til NOK 9 pr liter. Jeg bærer heller kanner. Eller om jeg seiler fra svenskegrensen til Son og tilbake. Fin tur, og jeg tjener 300 kroner timen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ett kjappt regnestykke, 1000 timer i året, 25liter i timen. 5x25x1000 = 125 000. 125k dyrere i året og være "lojal" mot de lokale istedefor en ubemanna pumpestasjon Tipper det er ett lett valg for de fleste her inne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 @Eika, nå er du kjip :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Hehehe, jeg er det ja :p huff, det var den nattesøvnen :/ Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 (redigert) Eika skrev 17 minutter siden: Hehehe, jeg er det ja :p huff, det var den nattesøvnen :/ Du må bare kjøre på med gelcoat skader. Jeg fyller heller ikke på steder som er overpriset og det er stor forskjell bare i Kristiansand og Søgne..(6kr forskjell sist jeg sjekket) Og mangel på fyllesteder er det ikke i dette området. Redigert 15.Mai.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.