Komodo Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hper skrev 34 minutter siden: Er 100% med på forbrukermakt, men med sosiale media er har det blitt et kraftfullt redskap/våpen som må brukes med forsiktighet. Du skriver hele tiden om sosiale medier, men er det noe annet enn Facebook som er problemet egentlig? BP er vel også å regne som et sosialt medium, men her inne eksisterer vel knapt slike problemer takket være gode moderatorer. Ta f.eks. en titt på forsiden akkurat nå, så kan du telle hvor mange tråder som er stengt pga. at de ikke er iht. forumsreglene. All den oppstandelsen du hauser opp pga Facebook forstår jeg egentlig ikke helt. Det blir litt som når vi diskuterte coronasituasjoen på Hvaler, hvor du hele tiden ville ha fram at alle fastboende nærmest stod i kø for å spidde alle hyttefolk med høygaffel. En konstruert situasjon som selvsagt var milevis fra virkeligheten, men som du trodde på pga. hva du hadde lest på Facebook, eller sosiale medier som du sa da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Komodo skrev 13 minutter siden: Du skriver hele tiden om sosiale medier, men er det noe annet enn Facebook som er problemet egentlig? Om jeg har forstått riktig så er ikke du på FB. De siste årene har bruken av FB endret mediastrukturen, FB har blitt brukt på en måte som har endret resultatet ved valg, ministere har måtte gå osv. Jeg tror ikke det finnes noen kanal/medium som alle har tilgang til med større gjennomslagskraft i Norge enn FB har pr. nå. Båtfolk på FB har 66 000 medlemmer, legg til FB gruppa for BP så er vi oppi nær 70 000 medlemmer som får oppdateringer fra begge gruppene daglig. Begge er åpne grupper så det kan godt være langt flere lesere av gruppene og trafikken på gruppene er rett og slett veldig stor. Utover at du selv ikke bruker FB så ser jeg ingen grunn til å undervurdere forbrukermakten en kan utøve gjennom FB. Og FB er også svært ofte dårlig regulert av flere ulike grunner. Det ene er at eierskapet til hele konseptet er internasjonalt og stort sett gir f... med mindre algoritmene ser en pupp. Det andre er at redaktøransvaret er gitt til "folk flest", og det går ikke alltid helt greit for seg for å si det sånn. Samlet sett er det en plattform som gir rom for både god informasjon, men en må også være kritisk i langt større grad enn feks her, hvor alt stort sett drøftes i filler ;-) En "tråd/posting" på en av de største båtgruppene som får stadig kommentarer, da gjerne pris og ett bilde av ei dieselpumpe, samt kommentarer som "griskhet!", "Svindel!" får mange likes og vil bli liggende høyt i "strømmen" over flere dager. Når tre stykker har utropt Herføl til det dyreste stedet og 35 har "bekrefet" informasjonen med å trykke "liker" osv... og noen titusen har lest det over noen få dager. Klart det har noe å si. Så og si ingen tør å si i mot i slike tråder. I slike grupper er typisk noen hundre stykker, superdyktige til å "slå tilbake" alle som sier i mot den allmenne mening i tråden. Og de er ikke snille, om du tror det går varmt her på BP.... BP er en barnehage. Stort sett har en ikke en sjanse i havet til å klare å gjøre synlig motargument i "store" tråder med mange deltakere som går i samme retning. En blir kjapt og greit ploga ned. Og om en skulle klare å gi litt "motlyd" så popper det opp en ny og lik tråd neste dag, eller to dager etter. Dieselpristråder går igjen og igjen. Deltagerne i slike tråder går også ofte igjen. Så har du en båteier på Hvaler med for høyt dieselforbruk så kan godt Herføl bli hengt ut som den dyreste plassen på Hvaler i nye tråder igjen og igjen. Det er ikke ok, syns jeg. Av de "tusen" grunnene jeg har nevnt tidligere. Men greit. Sånn har det blitt og sånn skal det forbli. Eneste som fungerer er å argumentere i mot. Og for å "trenge gjennom" all støyen må en også spisse ting, forenkle ting, da er det alltid noen som blir sår på tærne. Det er ikke vondt ment :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Alltid hyggelig å støtte lokale, men når det gjelder drivstoff så går jeg på det billigste. Som regel fra tankbil, da de aller fleste tankanlegg har altfor høy pris.... Jeg kommer ikke til å "donere" penger via fylling av dyrt drivstoff, da er det bedre å heller gi dem penger over disk, grasrotandel (som flere burde benytte seg av) eller andre dagligvarer. Mange steder har mye historie og er flotte, men det betyr ikke at jeg kaster rundt meg med tusenlapper for å fylle drivstoff...da får det heller bare være... hvis det er ett lokalt sted jeg virkelig bryr meg om, så hjelper jeg det heller på andre måter enn gjennom drivstoff.... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Jeg tror at man skal nyansere bildet litt. Det TS sier ( slik jeg tolker det), er at vi skal ikke lage "svertekampanjer" på FB eller noen som helst plass bare fordi noen er litt "rause med avansen" på drivstoffet. Man velger naturligvis selv hvor man fyller, eller hvordan man støtter en lokal forretning. Det er da forskjell på å "r**nke og på dra av seg p**ken". Mange fyller noen hundre liter fuel i året, og kombinerer det gjerne med en is,sosialt samvær og annen små handling. Da utgjør ikke pumpeprisen allverden for den enkelte, men totalt sett utgjør det mye for den lille forretningens omsetning. Andre har større båter og bunkrer kanskje 2-3000 liter i slengen, da utgjør naturligvis pumpeprisen mye, og da handler man der det er billigst. Man kan da fortsatt svinge innom den lille plassen med dyrt drivstoff og kose seg ved en annen anledbing? Behøver ikke å boikotte stedet! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ida Marie III Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Sjøholken skrev 50 minutter siden: Alltid hyggelig å støtte lokale, men når det gjelder drivstoff så går jeg på det billigste. Som regel fra tankbil, da de aller fleste tankanlegg har altfor høy pris.... Jeg kommer ikke til å "donere" penger via fylling av dyrt drivstoff, da er det bedre å heller gi dem penger over disk, grasrotandel (som flere burde benytte seg av) eller andre dagligvarer. Mange steder har mye historie og er flotte, men det betyr ikke at jeg kaster rundt meg med tusenlapper for å fylle drivstoff...da får det heller bare være... hvis det er ett lokalt sted jeg virkelig bryr meg om, så hjelper jeg det heller på andre måter enn gjennom drivstoff.... Tviler på du får det under 8.97 på tankbil...det er prisene sør på Askøy... Ang FB og påvirkning, så har alle et forskjellig ståsted og forskjellig oppfatning av det meste...så det som ser ut som en urimelig påvirkning av allmuen for noen, er vel berettiget for andre... Det er vel egentlig problemet for "pink" Hper...eller..? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Høres egentlig ut som facebook er problemet....litt sånn lynsjemobb stemning og dårlig folkeskikk. Men om man har lyst å opplyse om prisen på forskjellige plasser, tenker jeg det er greit, men man trenger kanskje ikke utbasunere sterke individuelle meninger om det eller? Ser Herføl stadig blir nevnt som eksempel, og det er en plass som jeg gjerne vil prioritere ekstra om de er på min vei. Hvorfor? Jo fordi når du ligger nede på svenskekysten med et problem du ikke får løst selv i ferien, og får 5-7 dager ventetid min, da blir du glad når du ringer Herføl. "Ingen problem, det kan du kjøre med hit på lav fart, så tar vi deg opp når du kommer". Måtte vente litt på deler, så fikk se hvordan de står på for båtfolk med problemer godt utover vanlig arbeidstid. Trivelig plass å være på, fint å gå tur, når du må vente likevel. Venteplassen er jo i gjestehavnen, så ferien fortsetter jo. Har ikke inntrykk av at de er dyre på drivstoff heller, da det er mange som tanker her før Sverige. Skulle bare ønske at alle de som passerer der kunne ta seg tid til å slakke helt ned til under bølgefart, men det gjelder mange plasser. "Bruk oss i dag, hvis du vil vi skal være her i morgen" stod det på butikkdøra. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Støtter ikke boikott. Men det hindrer meg heller ikke fra å velge bunkringen ut fra sunne kriterier, hvor pris definitivt er et av dem. Som flere andre har vært innom, kvaliteten på drivstoffet forringes av lav omsetning, og stor omsetning - lav pris henger gjerne sammen... Når prisen varierer med 7-8 kroner blir jeg imponert over dere som av solidariske grunner stiller opp for den med ågerpriser... Men jeg mistenker at tankvolumet og motorstørrelsen (forbruket...) dere opererer med er av en størrelse hvor forbruket ikke er største post på feriebudsjettet... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Gullfisk Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Sånne prisforskjeller har jeg ikke opplevd, heldigvis. Fyller stort sett nærmest hjemme, og klarer meg stort sett med det. Ellers fyller jeg der jeg er ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Har bunkers 150 meter eller noe fra båsen. Drevet av opplaget/båtreperasjonssjappa. Kiosk om sommeren og kontaktpunkt om en trenger hjelp til noe båtgreier. Forrige sesong var det stengt. Ikke langt til neste bunkers, som kanskje er enda "bedre" på service osv. Men en merka fort hvor praktisk det er å ha bunkers nært. Pumpepris? Aner ikke, hos noen av de. Men er småbruker så det er ikke et kriterie. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Gullfisk skrev for 1 time siden: Høres egentlig ut som facebook er problemet....litt sånn lynsjemobb stemning og dårlig folkeskikk. Jeg deltar i mange facebook grupper men har ikke inntrykk av at det er så mye lynsjemobb stemning generelt. Båtfolk på facebook er kanskje litt spesiell? Det er en gruppe jeg ikke følger - har bare sporadisk vært innom der og sjelden funnet noe av interesse. Etter det jeg kan huske var det i en periode mye spetakkel knyttet til den gruppen uten at jeg huske hva hva som var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Har ikke facebook, så ren synsing fra meg utfra beskrivelse i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Honduras skrev On 15.5.2020 at 15.29: I mitt nærområde på hytta (H/&$sundet...) ligger det en stor marina, og litt lenger bort en liten familiedrevet butikk m/2-3 pumper og en veldig trivelig kar som hjelper til med fylling. Kona og masse ungdommer jobber i butikken og kiosken. Der fyller jeg. Tror ikke jeg har sett på pumpeprisen enda. Ikke noe galt med Marina'n, de driver sikkert profesjonelt og bra. Men jeg har det nå ikke så travelt jeg da, når jeg skal ha 20 liter bensin på snekka, melk og brød med hjem til madammen, og is til Skipper og tilfeldig sammenrasket mannskap Veldig hyggelig at du nevner dette. Vi ligger med båten i den marinaen og kan bare bekrefte. Vi rusler stadig bort for å handle eller bare sitte og kose oss med en is på brygga foran kiosken. Det er nærområdet som gjør marinaen spesielt hyggelig og verdt prisen vi betaler. Og så vedlikeholder Terje en veteranbuss som er vert å se. Så min oppfordring er: ta gjerne en stopp i Hankøsundet for tanking og besøk i kiosken hos Terje og Vigdis på Jokerbutikken . . https://www.f-b.no/nyheter/hos-terje-og-vigdis-pa-vikane/s/2-2.952-1.6343566 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
.Olsen Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Nei! Unngå dette stedet. Det er svindel og ran. Griskhet! Seil forbi! Sire trynet fra meg. Stryk! ,......... Så forstår vel alle at vi kun snakker om dieselprisen selvsagt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Hper skrev 44 minutter siden: Nei! Unngå dette stedet. Det er svindel og ran. Griskhet! Seil forbi! Sire trynet fra meg. Stryk! ,......... Så forstår vel alle at vi kun snakker om dieselprisen selvsagt ;-) Temaet her er vel nettop at det finnes verdier utover billigst dieselpris . . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Mange steder i landet vårt, utenfor større steder og byer, er alternativet til dyrt drivstoff faktisk ikke salg av drivstoff! Sånn er livet i grisgrente strøk. Ikke bare når det gjelder drivstoff, men mange tjenester. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.