Jump to content

Diesellekkasje fødepumpe tamd41p

Ttor

Recommended Posts

Etter en del søk har jeg endelig klart å lokalisere lekkasje på motor. Det tok litt tid fordi jeg trodde det var olje fra den andre motoren. Oljen jeg fant var på motorfundamentet på babord motor, under oljekjøleren og peilepinnen. Det viser seg å ha sprutet over fra fødepumpen på styrbord motor. Det har imidlertid bare sprutet så langt en gang, og ikke gjentatt seg. Jeg finner at det pipler ørlite diesel i koblingen til røret som går videre til dieselfilteret. Her er det forhåpentligvis bare å bytte tetningene. Men jeg lurer på hvorfor det på et tidspunkt har vært så kraftig sprut herfra, som ikke har gjentatt seg. Pumpen føles forøvrig veldig slakk når jeg pumper for hånd. Som om den ikke gjør noe. Er dette normalt? Har ikke hatt noen symptomer på luft i systemet. 
9194A899-CEAB-4F25-8233-F23EDB2E6C48.jpeg.d4b943ee1c176e26b5f20b296f9ea757.jpeg

EA832751-7FAD-46CA-9BB8-D9D6B5025501.jpeg.f768caa6bc6b65cf4ed274771e96374c.jpeg

Du har en (kostbar) overhaling som venter på deg :-). Hulda har de siste 20 årene unntaksvis brukt mekanisk pumpe. 80 % av tiden har motoren problemfritt kjørt elektrisk pumpe (Carte US). Det står montert en Biltema i reserve, nr. 52 3231 kr. 359. Om du skulle finne på noe slikt, sjekk hvor mange liter som går gjennom motorens system på full last. Ikke bare forbruk.

Uansett er det slikt som bør repareres omgående.

At pumpa virker litt slarkete er helt normalt. Den har to returfjærer. En stor for membranen og en mindre for pumpehendel. Når du trykker på hendel presses membran og begge fjærer ned og suger diesel fra tanken. Når du slipper hendel presser den store  returfjæra membran opp og skyver diesel mot finfilter. Men når finfilter danner mottrykk blir membran og stor fjær stående i bunnen av fødepumpa pga mottrykket. Dermed er det bare ei lita returfjær som presser hendelen opp igjen og pumpa føles slarkete. Om du åpner lufteskrua helt på finfilter blir det ikke mottrykk og du vil kjenne at pumpa tar skikkelig på hvert pumpeslag hvis den er ok . Men da blir det også dieselsøl. Men elektrisk pumpe er jo helt ok det også.

OK. Får ta en sjekk av pumpen med lufting åpen. 

Noen som vet hvilken type tetninger det er på de tilkoblingene for dieselrørene? Er det typen av metall, med en liten gummiring innerst?

Kjenner jeg ble veldig skeptisk til elektrisk dieselpumpe. Denne vil jo stå og gå konstant, uten å regulere mengde i forhold til motorens turtall. Kunne vært greit i forbindelse med filterbytte. Kan en slik pumpe stå på slangen passivt og slippe gjennom diesel til forbruk uten å gå?

Har på ingen måte friskmeldt pumpa di. Ville bare gjøre obs på dette slik at ikke alle som føler pumpa er litt slarkete tror den er defekt. Har du lekkasje hadde jeg gått for elektrisk. Den originale kan fort lekke diesel ned i oljesumpen om membran får hull. Ei elektrisk pumpe jobber på samme måte som den mekaniske. Det blir ikke noe mer overtrykk enn det systemet skal ha og pumpa slites ikke ut av trykket den bygger opp. Eneste fordel med den originale er at motor stopper ikke om du mister strømmen. Men det går greit og sikre seg mot det. De fleste biler er avhengige av elektriske drivstoffpumper, men stopper sjelden av feil på pumpa.

Diesel i oljesumpen er noe dritt ja. Men mange pumper har et sladrehull på undersiden. Da skal dieselen renne ut på utsiden om det er hull i membranen og ikke inn i motoren. Om din pumpe har sladrehull husker jeg ikke. De fleste elektriske gir nok drivstoff og altså ikke farlig om den gir litt mer. Det regulerer den selv. Og ei i reserve som Hulda nevner sprenger neppe budsjettet. Blir sikkert dyrere med bare ei original.

Ttor skrev 56 minutter siden:

. Jeg ser at du gjorde det samme @Lars H. i en annen tråd. Hvor fant du data om fødepumpen på din VP?

Lars H. har vel en mindre yanmar om jeg ikke husker feil. Pass på at om du kjøper elektrisk at den er selvsugende. Noen pumper kan jo være tiltenkt montering lavere enn tanken, men tror de fleste er selvsugende. De fleste er oppgitt med hvor mange liter de kan gi pr. time.  De fleste kobles til nøkkel slik at pumpa går så lenge tenning står på. Et lite obs med din motor: Din stoppes ved og vri nøkkel helt til venstre mot klokka. Dermed vil ei elektrisk pumpe stoppe før motor er stoppet. Derfor er det lurt og stoppe den med en gang tenning slås av. Blir nøkkel stående i 0 stilling for lenge vil det dannes undertrykk i dieselsystemet så lenge motor går. Tviler på det er noe problem så lenge du er kjapp med og stoppe den. Yanmar har egen knapp for stopp og stoppes mens den elektriske pumpa fremdeles går og tenning er på. Ikke noe problem og lage egen stoppknapp på volvoen heller, men som sagt tror jeg ikke det blir noe problem slik den er nå heller.

Biltema leverer både/og. Carter leverer også både/og. Jeg har 'sugepumper'. GM'en kan umulig greie å kjøre mer enn 60 liter diesel i timen gjennom systemet. Retur til tank har kun ID ca. 6 mm. Pumpen jeg har fra Biltema pumper 140 l/t. Carter pumper mye mindre, rundt 80 l/time. LarsH har Yanmar ca. 75 hk. Hulda har 140 hk, bruker ca. 50 av dem. Resten på beite.

Finner ingen data på fødepumpen. Men ser at maksimalt forbruk per maskin er 44 liter/t. Mitt reelle forbruk ligger mellom 5 og 25 liter per motor. Hvis jeg antar at maks fuel flow er dobbelt av forbruk, så burde det være god margin med den største pumpen på Biltema. Den gir 120 l/t og 0,4 bar. Passer 8mm slanger. Det er samme innvendige dim som de gamle kobberrørene mine. Tenker å bytte til nye slanger på hele systemet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...