Ttor Startet 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2020 Etter en del søk har jeg endelig klart å lokalisere lekkasje på motor. Det tok litt tid fordi jeg trodde det var olje fra den andre motoren. Oljen jeg fant var på motorfundamentet på babord motor, under oljekjøleren og peilepinnen. Det viser seg å ha sprutet over fra fødepumpen på styrbord motor. Det har imidlertid bare sprutet så langt en gang, og ikke gjentatt seg. Jeg finner at det pipler ørlite diesel i koblingen til røret som går videre til dieselfilteret. Her er det forhåpentligvis bare å bytte tetningene. Men jeg lurer på hvorfor det på et tidspunkt har vært så kraftig sprut herfra, som ikke har gjentatt seg. Pumpen føles forøvrig veldig slakk når jeg pumper for hånd. Som om den ikke gjør noe. Er dette normalt? Har ikke hatt noen symptomer på luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Jeg fjernet min mekaniske fødepumpe og blindet hullet i blokka. Kjøpte elektrisk matepumpe fra Biltema til kr 259 og har ingen lekkasjer lengre. Mye enklere når en skal lufte etter filterskifte. Den elektriske pumpa er koplet til tenningen, så den starter når tenningen slås på. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Om fødepumpa står feil på knasten som driver den, kan den virke litt slapp. Dra en runde på starter, og se om den kjennes annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Du har en (kostbar) overhaling som venter på deg :-). Hulda har de siste 20 årene unntaksvis brukt mekanisk pumpe. 80 % av tiden har motoren problemfritt kjørt elektrisk pumpe (Carte US). Det står montert en Biltema i reserve, nr. 52 3231 kr. 359. Om du skulle finne på noe slikt, sjekk hvor mange liter som går gjennom motorens system på full last. Ikke bare forbruk. Uansett er det slikt som bør repareres omgående. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 At pumpa virker litt slarkete er helt normalt. Den har to returfjærer. En stor for membranen og en mindre for pumpehendel. Når du trykker på hendel presses membran og begge fjærer ned og suger diesel fra tanken. Når du slipper hendel presser den store returfjæra membran opp og skyver diesel mot finfilter. Men når finfilter danner mottrykk blir membran og stor fjær stående i bunnen av fødepumpa pga mottrykket. Dermed er det bare ei lita returfjær som presser hendelen opp igjen og pumpa føles slarkete. Om du åpner lufteskrua helt på finfilter blir det ikke mottrykk og du vil kjenne at pumpa tar skikkelig på hvert pumpeslag hvis den er ok . Men da blir det også dieselsøl. Men elektrisk pumpe er jo helt ok det også. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 OK. Får ta en sjekk av pumpen med lufting åpen. Noen som vet hvilken type tetninger det er på de tilkoblingene for dieselrørene? Er det typen av metall, med en liten gummiring innerst? Kjenner jeg ble veldig skeptisk til elektrisk dieselpumpe. Denne vil jo stå og gå konstant, uten å regulere mengde i forhold til motorens turtall. Kunne vært greit i forbindelse med filterbytte. Kan en slik pumpe stå på slangen passivt og slippe gjennom diesel til forbruk uten å gå? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Har på ingen måte friskmeldt pumpa di. Ville bare gjøre obs på dette slik at ikke alle som føler pumpa er litt slarkete tror den er defekt. Har du lekkasje hadde jeg gått for elektrisk. Den originale kan fort lekke diesel ned i oljesumpen om membran får hull. Ei elektrisk pumpe jobber på samme måte som den mekaniske. Det blir ikke noe mer overtrykk enn det systemet skal ha og pumpa slites ikke ut av trykket den bygger opp. Eneste fordel med den originale er at motor stopper ikke om du mister strømmen. Men det går greit og sikre seg mot det. De fleste biler er avhengige av elektriske drivstoffpumper, men stopper sjelden av feil på pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Leser en annen tråd nå, der diesel i oljesumpen nevnes @hegra. Først nå ble jeg nervøs. Da blir neste oppgave å finne ut hvor stor mengde og trykk den originale pumpen gir. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Det leveres knapt en bil uten elektrisk pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Diesel i oljesumpen er noe dritt ja. Men mange pumper har et sladrehull på undersiden. Da skal dieselen renne ut på utsiden om det er hull i membranen og ikke inn i motoren. Om din pumpe har sladrehull husker jeg ikke. De fleste elektriske gir nok drivstoff og altså ikke farlig om den gir litt mer. Det regulerer den selv. Og ei i reserve som Hulda nevner sprenger neppe budsjettet. Blir sikkert dyrere med bare ei original. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ja @hegra. Ny mekanisk koster 1000.- sikkert uoriginal. Spørsmålet blir bare hvor jeg finner Data om den originale pumpen. Har sett i service manualen. Jeg ser at du gjorde det samme @Lars H. i en annen tråd. Hvor fant du data om fødepumpen på din VP? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ttor skrev 56 minutter siden: . Jeg ser at du gjorde det samme @Lars H. i en annen tråd. Hvor fant du data om fødepumpen på din VP? Lars H. har vel en mindre yanmar om jeg ikke husker feil. Pass på at om du kjøper elektrisk at den er selvsugende. Noen pumper kan jo være tiltenkt montering lavere enn tanken, men tror de fleste er selvsugende. De fleste er oppgitt med hvor mange liter de kan gi pr. time. De fleste kobles til nøkkel slik at pumpa går så lenge tenning står på. Et lite obs med din motor: Din stoppes ved og vri nøkkel helt til venstre mot klokka. Dermed vil ei elektrisk pumpe stoppe før motor er stoppet. Derfor er det lurt og stoppe den med en gang tenning slås av. Blir nøkkel stående i 0 stilling for lenge vil det dannes undertrykk i dieselsystemet så lenge motor går. Tviler på det er noe problem så lenge du er kjapp med og stoppe den. Yanmar har egen knapp for stopp og stoppes mens den elektriske pumpa fremdeles går og tenning er på. Ikke noe problem og lage egen stoppknapp på volvoen heller, men som sagt tror jeg ikke det blir noe problem slik den er nå heller. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Biltema leverer både/og. Carter leverer også både/og. Jeg har 'sugepumper'. GM'en kan umulig greie å kjøre mer enn 60 liter diesel i timen gjennom systemet. Retur til tank har kun ID ca. 6 mm. Pumpen jeg har fra Biltema pumper 140 l/t. Carter pumper mye mindre, rundt 80 l/time. LarsH har Yanmar ca. 75 hk. Hulda har 140 hk, bruker ca. 50 av dem. Resten på beite. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Finner ingen data på fødepumpen. Men ser at maksimalt forbruk per maskin er 44 liter/t. Mitt reelle forbruk ligger mellom 5 og 25 liter per motor. Hvis jeg antar at maks fuel flow er dobbelt av forbruk, så burde det være god margin med den største pumpen på Biltema. Den gir 120 l/t og 0,4 bar. Passer 8mm slanger. Det er samme innvendige dim som de gamle kobberrørene mine. Tenker å bytte til nye slanger på hele systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.