Napoli Startet 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2020 Jeg har prestert å la batteriene stå tilkoblet gjennom vinteren. Resultatet var at startbatteriet mitt (Maritim 75ah Agm) målte 4,7v og forbruksbatteriene målte 3,2v (Sønnak Dual Sr350). Etter oppladning med Ctek laderen har Maritim batteriet stabilisert seg på 12,6V, mens forbruksbatteriene er ferdige (holder ikke på spenning i det hele tatt, spenningen faller fra 13,8 til 11 volt på under ett minutt). Er Agm batteriet også ferdig? Vil evt Biltema 80-4861 kunne erstatte disse batteriene? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 (redigert) Min erfaring med Optima AGM tilsier at strømkapasiteten er tilstede selv om spenningen er lavere. Veldig vanlig at de faller til under 12,7V, gjerne 12,6V når de ikke brukes og ikke er tilkoblet. Men laderne (CTEK og Defa Smartcharge) anser dem straks som fulladet når lading begynner. Maritims batterier kjenner jeg ikke. Bly/syre batterier kan ha god spenning, men dårlig strømkapasitet, merkelig nok. Altså, hvorvidt AGM batteriet er brukbart må prøves i praksis og gjerne med en batteritester som tapper batteriet fort og mye slik som ved oppstart av motoren. Du kan også starte motoren flere ganger etterhverandre og lytte til om turtallet minsker før motoren tenner. Redigert 15.Mai.2020 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Vet du om det fins den typen batteritestere noe sted? Verksted eller butikker som har sånt? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pipe Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Napoli skrev 4 minutter siden: Vet du om det fins den typen batteritestere noe sted? Verksted eller butikker som har sånt? En slik tester har de som selger batterier. Det tar bare noen sekunder å utføre en slik test og har til gode å høre om noen som tar seg betalt for det selv om man ikke kjøper nye batterier av de. Hvis ikke har BT en du kan kjøpe for kr 349 hvis du er av typen som liker å ha ting man skjelden bruker Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 pipe skrev 4 minutter siden: Hvis ikke har BT en du kan kjøpe for kr 349 hvis du er av typen som liker å ha ting man skjelden bruker Ah! En mulighet til å supplere med et instrument til! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Biltema selger batteritestere som måler cca. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744 cca gir et bedre inntrykk av batteriets tilstand enn spenningen Redigert 16.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Napoli skrev 24 minutter siden: Ah! En mulighet til å supplere med et instrument til! Helt klart en god anledning og det beste er at eier du ett slikt instrument får ingen pakket på deg batterier som ikke er lagret og vedlikeholdt etter boka. Det har vært flere eksempler her inne den siste tiden at man kjøper nye batterier som ikke har forutsetning for å få ett langt liv og da med redusert kapasitet da sulfateringen i batteriet er i god gang Redigert 16.Mai.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Da ser det ut til at det blir Biltematur på meg. To stykk nye 86ah vedlikeholdsfrie batterier, samt batteritester. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pipe Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Napoli skrev for 7 timer siden: Da ser det ut til at det blir Biltematur på meg. To stykk nye 86ah vedlikeholdsfrie batterier, samt batteritester. Kjøp testeren først for BT er virklig en batteriselger som bør være på varsom listen Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Og der tror jeg at jeg gikk på smellen gitt. Kjøpte tester og batterier samtidig. For å forsikre meg om at batteriene var ok, gikk jeg innom servicedisken og ba dem om å teste batteriene før jeg kjøpte. De testet den, og jeg fikk til svar at de var helt fine, siden de kommer 70-80% ladet inn til butikk. Så var det hjem, og teste batteriene med testeren. Dette er batterier som skal ha 730cca - men testeren hevder at de har 63% av dette. Er det bare å ta de tilbake først som sist, eller er dette normalt? Testeren forteller meg forøvrig at agm batteriet fra Biltema er "97% healthy". Det er vel ganske imponerende etter behandlingen det har vært utsatt for... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Chris284 Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Nye batterier skal lades opp før bruk. Og la de stå på vedlikehold lading noen døgn, så får du et bedre resultat når du tester. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Napoli skrev for 2 timer siden: Testeren forteller meg forøvrig at agm batteriet fra Biltema er "97% healthy". Det er vel ganske imponerende etter behandlingen det har vært utsatt for... Edit - batteriet fra Maritim skulle det være. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pipe Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Napoli skrev for 2 timer siden: Dette er batterier som skal ha 730cca - men testeren hevder at de har 63% av dette. Er det bare å ta de tilbake først som sist, eller er dette normalt? Nei det er ikke normalt. Lever de tilbake og finn noen som holder det de skal. Kapasiteten på batteriene er elendig og det kommer levetiden også til å være. Hvor mange volt var det på batteriene ? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 pipe skrev 45 minutter siden: Hvor mange volt var det på batteriene ? 12,53 mener jeg. De hadde "grønn prikk" i vinduet. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pipe Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Den grønne prikken kan man nesten se bort i fra. 12,53V er ikke alarmerende spenning. For høy til at batteriet sulfaterer og for lav til at noen akkurat har ladet det. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Hvilen temperatur var det på batteriet når du testet? Testen forutsetter 20 eller 25 grader. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Napoli Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Jeg tipper det lå rundt 8-9 grader da jeg målte (og intern temp i batteriet kan godt ha vært lavere etter noen altfor kalde netter i det siste). Men denne testeren måler vel egentlig bare intern resistans i batteriet - og kalkulerer basert på det? Vil da temperatur ha noe å si (stod ingenting om det i bruksanvisningen). Bør jeg ta batteriet inn i huset og måle det der? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
finnarne Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Jeg kjøpte tester for å teste det gamle batteriet, og fikk bekreftet at det var dårlig etter 6-7år. Kjøpte nytt agm-batteri på Biltema, og testet når jeg kom hjem. Ble litt paff, tok det med bort, og de testet med sin som også målte temperaturen på batteriet. Da var det mer enn godkjent. Testet igjen etter lading, bruk og litt oppvarming i garasjen, da ble det godkjent med testeren også. Det ga!le står til bruk som test-batteri til diverse. Lades en gang i mnd sånn ca. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Napoli Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Hmmm - får la det stå inne i natt da, og måle i morgen. Men målt cca på 580 av lovede 730 er vel uansett for lavt? Det er jo ved en haug minus at batteriet skal gi 730? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Seilerslask Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Vedlikeholdslade et par dager, og så prøve. 12.53V er langtifra fullt, og det tar en del timer å toppe et blybatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.