Jump to content

Erfaringer med Beach Craft stålbåt?


Sveinb

Recommended Posts

Vurderer å anskaffe meg en Beach Craft stålbåt. 30'. Jeg har i mange år vært av dem som sverger til "Tupperware", men falt litt for akkurat denne båten. Har noen av dere garvede sjøulker noe erfaring med Beach Craft, eller stålbåter generelt? Hva bør jeg være spesielt oppmerksom på når jeg skal se på den?

I denne båten står det er 145hk Perkins. Toppfarten er oppgitt til 8 knop! Kan dette harmonere?

På forhånd takk for alle svar! :lol:

Link to post
Share on other sites

Heisann

Jeg la inn et svar til Pjolter ang mine erfaringer, der står vel litt...

Men uansett har jeg en Hollandsk stålbåt, bygget på hollandske tegninger i 85, kan vel ligne litt på Beach Craft.

Jeg går også 8 knop.

Har en VP 230 HK med fult turtall går jeg med 2300 RPM, da gjør båten 9-9,5 knop, dersom jeg reduserer til 1750 RPM gåpr jeg med 8 knop, så dette er den idielle turtall/farten basert på økonomien for meg.

Dersom jeg går over 1800 RPM graver båten seg ned akter, blir mer støy og vibrasjon. Kan tenke meg at jeg tar ut 180 HK, så 30 fot og 145 hk burde ikke vere så ille, tror ikke desse båtene er konstruert for å gå noe mer, det er jo en deplasement båt som har stor plass innvendig, men liten fart :puke:

 

Søk på tråden til Pjolter, der er vel noen gode tips å ta med seg....

Link to post
Share on other sites

Vurderer å anskaffe meg en Beach Craft stålbåt. 30'. Jeg har i mange år vært av dem som sverger til "Tupperware", men falt litt for akkurat denne båten. Har noen av dere garvede sjøulker noe erfaring med Beach Craft, eller stålbåter generelt? Hva bør jeg være spesielt oppmerksom på når jeg skal se på den?

I denne båten står det er 145hk Perkins. Toppfarten er oppgitt til 8 knop! Kan dette harmonere?

På forhånd takk for alle svar! :puke:

Stålbåter generelt har jeg vel alltids en viss peiling på ...  :wink: og stål har utvilsomt store fordeler som skrogmateriale. Men et par ting bør du nok ha i tankene når du ser på den:

 

1) Har den god og solid overflatebehandling "all over", ellers blir det en evig kamp mot rustflekker som kryper ut fra krinkelkrokene.

 

2) Har den hele og fine plateganger, eller ser hudplatene ut som en utmagret ku .....

 

- - -

 

Når det gjelder motoren så er det sikkert plenty med haug på. Som et råtips vil jeg tro at du trenger de 45 hestene for å holde 7,5 knop  -  og at du kanskje får 8,5 knop når du slipper de siste 100 hestene ut av stallen. Som Celina er inne på er imidlertid forskjellen på trivselen ombord helt enorm   :lol:

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Toppfarten på min er ca 9...  trodde det var mer, men etter jeg fikk lagt inn ny GPS sjekket jeg det..  Tror det er vanlig..  Snakket med ett annet par som har en 36`stålbåt.. De hadde en 345 HK,  men ikke pokker om de fikk den noe særlig over 10knop... så farten din stemmer nok..

Har ellers endelig hatt tid til å sende deg en IM .... :wink:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...