Jomes Startet 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2020 Hei. Kjøpte båten for 3 år siden.For ca 2 år siden installerte jeg nye skillebrytere i båten. Det fungerer bra. Så skiftet jeg ladelampen , den virker også som den skal. Men , derfra startet noen problemer . Om det er noen kabler i instrument panelet jeg fikk dratt ut, løsnet kan jeg ikke se. Men samtidig som turtelleren begynte være helt spinnvill , når motoren går , flyr turtelleren i bunn på måleren , så tilbake igjen. Gir jeg gass flyr turtelleren i bunn. Samtidig med at dette oppstod, sluttet 2 stk kartplottere å virke, det samme med 2 stk vhf radioer. Så nå har jeg et eget batteri uavhengig av båtens strømkrets til GPS. Kjøleskap, vannpumper , og bilstereo virker faktisk. Men vhf og GPS tåler det ikke. Når motoren går har jeg målt strøm til 14,3 volt. Hva kan ha skjedd her? Noe kabler jeg kan ha forvekslet i instrument panelet som feks noe i turtelleren som jeg koblet inn i annen krets? Dette er en BMC 2.52 L. Trenger noen gode råd. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Sjøbliss Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Som gammel elektronikk student og novise på motorer er jeg kanskje ikke beste til å svare, men noen tanker. Dersom mye elektronikk går i stykker tenker jeg fort på feil spenning. Strømtrekk er jo isolert til den enheten som bruker strøm og hvordan den er koblet til batteri. Den kan skade seg selv men skal ikke skade andre. Så jeg tror det er for høy spenning, lav er også litt mindre sannsynlig pga da ville ikke utstyr vanligvis bli ødelagt. Du er sikker på at ikke spenningen blir høyere ved motorkjøring? Det kan være at sens kabelen til motor/dynamo er plassert slik at den ikke ser riktig spenning. Da kan den prøve å justere ved å øke spenningen. Jeg hadde et diodebasert skillerele hvor en transistor gikk fløyta. Fikk da spenningsforskjell mellom sens og dynamo, spenningen var fort oppe på over 15V. Får du høye spenninger kan det lett skade elektronikk. Spesielt om det blir enda høyere. Har du koblet til monitor eller har du synlig spenningsdisplay som du ser under motgang? Det kan gå litt tid før spenningsregulator på dynamoen øker spenningen. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Ja og en ting til. Du må måle spenningen på batteriet. Både start og forbruk. Tipper mye av de symptomene du ser handler om feil spenning på startbatteriet. Så ikke ta for god fisk at du vet spenning på forbruk og start. Du må sjekke begge helst. Det kan kanskje være samme problem med landstrømslader. Du bør sjekke ladespenning på laderen(e). Også over tid. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Tenkte det samme, for høy spenning fra dynamo. Mulig feil i spenningsregulator/sense/etc. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Omtalen af omdrejningstælleren som går besærk, antyder der er noget galt med dynamoen (eller opkoblingen), men hvis der er et landstrømsaggregat tilsluttet, kan det være det, som lægger for høj spænding på anlægget (underspænding som ødelægger udstyr er meget usandsynligt). Det kan teoretisk være to forskellige fejl ... ikke at jeg tror det, men det skal huskes i fejlsøgningen. Derfor: Mål spænding på ubelastet forbrugsbatteri og startbatteri. Mål spændingen samme sted når motoren går og mål spændingen når der er tilsluttet landstrøm og laderen er aktiv. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Jeg skal måle litt når jeg kommer til min båtplass. Ligger utpå nå , og vil ikke klå i det nå. Men at turtelleren lever sitt eget liv , viseren går rett i bunn når jeg gasser litt . Står motoren og går på tomgang flakser viseren litt rundt. Dette startet også samtidig jeg klådde litt i kabler , i instrumentpanelet. Kan det være så enkelt at kabel fra dynamo som skal til turteller, havnet et annet sted i koblingene til tenning etc etc...med tanke på turtelleren gikk amok samtidig som apparater begynte gå i stykker. Alt virket jo perfekt før jeg begynte klå i kabler i instrumentpanelet Redigert 16.Mai.2020 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Tror du må forklare hvor turteller henter giversignalet. Er det fra den originale giveren på svinghjul eller er det fra W uttak på dynamo? Du skriver at du har koblet turteller til en egen krets. Hva mener du med det? Plotter og vhf tåler det ikke skriver du. Er de helt ødelagt eller slår de seg bare av og kan startes på ny ? Mange spørsmål , men prøv og svare så godt du kan. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Hva slags motor/type du har hadde jo vært greit å vite. De fleste(?) turtellere henter signalet sitt fra dynamoen. Det som kommer derfra skal KUN rett til instrument, og er vekselstrøm. Er det noen som helst forbindelse, permanent eller at denne kabelen ligger og gnisser mot noe annet, kan det gi merkelige fenomener. Sjekk derfor kabelen fra dynamoen, ikke særlig tykk tråd (på dynamoen gjerne merket W) og at den går fritt til instrumentet for turtall. Selvfølgelig er det mye annet du kan ha "rotet" med som du sier ved skifte av ladelampe også. Unnskyld ordet "rotet". Alle er ikke elektrikere. Redigert 16.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Du kan koble på en DC-DC konverter for å beskytte elektronikk, men det er selvfølgelig ikke en løsning på problemet. https://seatronic.no/victron-dc-dc-konverter Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Sjøbliss Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hva slags spenning og kurve er det som kommer fra dynamoen @Lars H.? Kan det gå mye strøm? Burde vel være en slags signal. Kanskje TS burde må spenning inn på turteller samt strømforsyning der hvor instrumenter har blitt ødelagt. Da kan man få mer forståelse for problemet. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
husky dane 85 Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Du skifta ladelampen,hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Jeg beskrev motoren over. Det er en bmc 2.52 liter. Jeg mente at jeg har måttet ha et eget batteri foreløpig til GPS, som ikke tilhører båtens strømkrets til jeg finner feil . Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Igjen, hvorfor skiftet du ladelampen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Det der er den originale turtelleren og skal ha signalet fra giver på svinghjul. Den kan ikke få signalet fra dynamo. Den originale lucas dynamoen har heller ikke w uttak til turteller om det er originalen som fremdeles står i. Så jeg er litt spent på hvordan turteller og dynamo er koblet nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Lars H. Jeg byttet ladelampe fordi den lyste ikke når jeg vred om tenningsnøkkel. Den virker som den skal nå , slukkes når lading. Er dette giveren fra svinghjulet? Redigert 16.Mai.2020 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Ladelampen har ingenting med giver for turtall og turtallinstrumentet. Den behøves for å få ladingen igang fra dynamoen. På min Yanmar har jeg som hos deg signal for turtall fra en giver som står ved svinghjulet og "teller" tenner på svinghjulet. Kabelen inn på giveren er ofte festet med en flatstift kontakt eller en ringsko. Der nede i motorrommet er det lett at denne forbindelsen kan irre og få dårlig kontakt med derpå tullet visning av turtall. Et godt råd er å rugge på kontakten og spraye over med CRC eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Jomes skrev for 4 timer siden: . Kan det være så enkelt at kabel fra dynamo som skal til turteller, havnet et annet sted i koblingene til tenning etc etc... Det er dette som forvirrer litt. Det skal ikke noen kabel fra dynamo til turteller på din. Så hva du gjorde her er ikke godt og si. Er ampermeter i bruk. Hva viser det når motor går? Redigert 16.Mai.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Kan det være så enkelt som en løs kobling en plass? Ta løs alle kabelsko i instrumentet og se om ledningene sitter godt. Gå over alle punkter og verifiser god kontakt. Redigert 16.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Redigert 16.Mai.2020 av Jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Er dette giveren til turtelleren ? Ampmeter viser null når båten går Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
husky dane 85 Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 JA Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Det er giveren ja, men ledningene som ligger på siden må jo være på da. Men kan ikke skjønne at dette skal få plotter og vhf til og gå bananas. Men klart hvis du har koblet feil i instrumentpanelet eks til nøkkel som du nevnte og disse ledningene berører gods så kan det jo skje mye rart. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 De kablene rød/ svart til giveren. Det står ikke + /- minus på giveren. Hvilken farge skal hvor på giveren ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Ingar Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Som Lars H. skriver, dette er en induktiv turtallsgiver så turtelleren drives ikke av dynamoen. Spiller ingen rolle hvordan kablene kobles til. Jomes skrev for 7 timer siden: For ca 2 år siden installerte jeg nye skillebrytere i båten. Hvis det er en slik 1, 2, 1+2 bryter du mener så kan det oppstå transienter (kortvarige høye spenninger) om den betjenes mens dynamoen lader. Montér heller et VSR rele, da kan den ene batteribanken være permanent koblet til dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Jeg har dette skillereleet Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.