Jump to content

12 V anlegget i båten ødelegger apparatene mine. Hvorfor?

Jomes

Recommended Posts

Hei.  Kjøpte båten for 3 år siden.For ca 2 år siden installerte jeg nye skillebrytere i båten. Det fungerer bra. Så skiftet jeg ladelampen , den virker også som den skal. Men , derfra startet noen problemer . Om det er noen kabler i instrument panelet jeg fikk dratt ut, løsnet kan jeg ikke se. Men samtidig som turtelleren begynte være helt spinnvill , når motoren går , flyr turtelleren i bunn på måleren , så tilbake igjen. Gir jeg gass flyr turtelleren i bunn. Samtidig med at dette oppstod, sluttet 2 stk kartplottere å virke, det samme med 2 stk vhf radioer. Så nå har jeg et eget batteri uavhengig av båtens strømkrets til GPS. Kjøleskap, vannpumper , og bilstereo virker faktisk. Men vhf og GPS tåler det ikke. Når motoren går har jeg målt strøm til 14,3 volt. Hva kan ha skjedd her? Noe kabler jeg kan ha forvekslet i instrument panelet som feks noe i turtelleren som jeg koblet inn i annen krets? Dette er en BMC 2.52 L.  Trenger noen gode råd. 

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Som gammel elektronikk student og novise på motorer er jeg kanskje ikke beste til å svare, men noen tanker. Dersom mye elektronikk går i stykker tenker jeg fort på feil spenning. Strømtrekk er jo isolert til den enheten som bruker strøm og hvordan den er koblet til batteri. Den kan skade seg selv men skal ikke skade andre. Så jeg tror det er for høy spenning, lav er også litt mindre sannsynlig pga da ville ikke utstyr vanligvis bli ødelagt.

Du er sikker på at ikke spenningen blir høyere ved motorkjøring? Det kan være at sens kabelen til motor/dynamo er plassert slik at den ikke ser riktig spenning. Da kan den prøve å justere ved å øke spenningen. Jeg hadde et diodebasert skillerele hvor en transistor gikk fløyta. Fikk da spenningsforskjell mellom sens og dynamo, spenningen var fort oppe på over 15V. Får du høye spenninger kan det lett skade elektronikk. Spesielt om det blir enda høyere. 

Har du koblet til monitor eller har du synlig spenningsdisplay som du ser under motgang? Det kan gå litt tid før spenningsregulator på dynamoen øker spenningen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Ja og en ting til. Du må måle spenningen på batteriet. Både start og forbruk. Tipper mye av de symptomene du ser handler om feil spenning på startbatteriet. Så ikke ta for god fisk at du vet spenning på forbruk og start. Du må sjekke begge helst. 

Det kan kanskje være samme problem med landstrømslader. Du bør sjekke ladespenning på laderen(e). Også over tid. 

Omtalen af omdrejningstælleren som går besærk, antyder der er noget galt med dynamoen (eller opkoblingen), men hvis der er et landstrømsaggregat tilsluttet, kan det være det, som lægger for høj spænding på anlægget (underspænding som ødelægger udstyr er meget usandsynligt). Det kan teoretisk være to forskellige fejl ... ikke at jeg tror det, men det skal huskes i fejlsøgningen.

Derfor: Mål spænding på ubelastet forbrugsbatteri og startbatteri. Mål spændingen samme sted når motoren går og mål spændingen når der er tilsluttet landstrøm og laderen er aktiv.

Jeg skal måle litt når jeg kommer til min båtplass. Ligger utpå nå , og vil ikke klå i det nå. Men at turtelleren lever sitt eget liv , viseren går rett i bunn når jeg gasser litt . Står motoren og går på tomgang flakser viseren litt rundt. Dette startet også samtidig jeg klådde litt i kabler , i instrumentpanelet.  Kan det være så enkelt at kabel fra dynamo som skal til turteller,  havnet et annet sted i koblingene til tenning etc etc...med tanke på turtelleren gikk amok samtidig som apparater begynte gå i stykker. Alt virket jo perfekt før jeg begynte klå i kabler i instrumentpanelet

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Tror du må forklare hvor turteller henter giversignalet. Er det fra den originale giveren på svinghjul eller er det fra W uttak på dynamo? Du skriver at du har koblet turteller til en egen krets. Hva mener du med det? Plotter og vhf tåler det ikke skriver du. Er de helt ødelagt eller slår de seg bare av og kan startes på ny ? Mange spørsmål , men prøv og svare så godt du kan.

Hva slags motor/type du har hadde jo vært greit å vite. De fleste(?) turtellere henter signalet sitt fra dynamoen. Det som kommer derfra skal KUN rett til instrument, og er vekselstrøm. Er det noen som helst forbindelse, permanent eller at denne kabelen ligger og gnisser mot noe annet, kan det gi merkelige fenomener. Sjekk derfor kabelen fra dynamoen, ikke særlig tykk tråd (på dynamoen gjerne merket W) og at den går fritt til instrumentet for turtall. Selvfølgelig er det mye annet du kan ha "rotet" med som du sier ved skifte av ladelampe også. Unnskyld ordet "rotet". Alle er ikke elektrikere.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva slags spenning og kurve er det som kommer fra dynamoen @Lars H.? Kan det gå mye strøm? Burde vel være en slags signal. Kanskje TS burde må spenning inn på turteller samt strømforsyning der hvor instrumenter har blitt ødelagt. Da kan man få mer forståelse for problemet.

Ladelampen har ingenting med giver for turtall og turtallinstrumentet. Den behøves for å få ladingen igang fra dynamoen.

På min Yanmar har jeg som hos deg signal for turtall fra en giver som står ved svinghjulet og "teller" tenner på svinghjulet. Kabelen inn på giveren er ofte festet med en flatstift kontakt eller en ringsko. Der nede i motorrommet er det lett at denne forbindelsen kan irre og få dårlig kontakt med derpå tullet visning av turtall. Et godt råd er å rugge på kontakten og spraye over med CRC eller tilsvarende.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jomes skrev for 4 timer siden:

.  Kan det være så enkelt at kabel fra dynamo som skal til turteller,  havnet et annet sted i koblingene til tenning etc etc...

Det er dette som forvirrer litt. Det skal ikke noen kabel fra dynamo til turteller på din. Så hva du gjorde her er ikke godt og si. Er ampermeter i bruk. Hva viser det når motor går?                                   

Redigert av hegra (see edit history)

Som Lars H. skriver, dette er en induktiv turtallsgiver så turtelleren drives ikke av dynamoen. Spiller ingen rolle hvordan kablene kobles til.

Jomes skrev for 7 timer siden:

For ca 2 år siden installerte jeg nye skillebrytere i båten.

Hvis det er en slik 1, 2, 1+2 bryter du mener så kan det oppstå transienter (kortvarige høye spenninger) om den betjenes mens dynamoen lader.

Montér heller et VSR rele, da kan den ene batteribanken være permanent koblet til dynamoen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...