Jump to content

Seile uten babystag, mastetopprigg, doble bakovervendte spredere?


.Olsen

Recommended Posts

Det forb...a babystaget plager vettet av meg når jeg seiler alene og skal krysse. 

 

Båten har Isomat mastetopprigg med doble bakovervendte spredere og da altså toppvant via øverste spredere og mellomviant via nedre spredere og opp under øvre, samt undevant. Og da resten "som vanlig", enkelt akterstag med stramming og rulleforstag, pluss det forb--a babystaget. Masta og rigginga er solide dimensjoner for turseiling. 

 

Ser at babystaget treffer greit på toppen av storseilet om jeg må reve. 

 

Og ja, vet at det må sjekkes med rigger osv, men er det noen her inne som kan si noe kvalifisert, eller mene noe ukvalifisert? :-) . Det er mange som har nær identiske rigger som ikke har babystag.... 

 

Lurer på å korte ned babystaget og montere en løsning med taljeblokker så jeg enkelt kan hekte det av-på. Så om jeg koseseiler under fine forhold så kan jeg hekte det av, men om det blir vind så jeg må reve, evt sjø så hekter jeg på og strammer opp. 

 

Noen tanker?

Link to post
Lazyjack skrev for 1 time siden:

Babystaget er foran masten, hvordan kan det komme i konflikt med storseilet? 

Blander du med checkstag eller lense takler? 

 

Ikke i konflikt med men at det tar lasta. At toppen på babystaget og storseilet er ca like høyt om jeg rever storseilet 

Ask skrev 51 minutter siden:

Hei

 

Eg oppfattar mastetopprigg som ein rigg der forstaget er festa i mastetoppen. Dette i motsetnad til brøkdelsrigg, der forstaget er festa noko lengre nede enn i toppen av masta.

 

Ask

 

Yepp. Trodde mastetopprigg var god seilnorsk. Men greit, mastehead. Som vel direkte oversatt blir nøyaktig ... Mastetopp. :-)

Link to post
Hper skrev 26 minutter siden:

 

Ikke i konflikt med men at det tar lasta. At toppen på babystaget og storseilet er ca like høyt om jeg rever storseilet 

 

Yepp. Trodde mastetopprigg var god seilnorsk. Men greit, mastehead. Som vel direkte oversatt blir nøyaktig ... Mastetopp. :-)

 

Hei

 

Eg likar at du brukar eit norsk ord i staden for eit utanlandsk!

 

Diverre kan eg ikkje svara godt på det tekniske spørsmålet ditt.

 

Ask

Link to post

Baby stag er for å forhindre at masta inverterer (midtseksjonen buer bakover, ikke forover). Det kan skje på mast head rigger, men når du har bakover-pekende salinger er ikke det et problem før du er ute i stor stampesjø, festepunktet på masta er vel i høyde med øverste saling, vanligvis tilsvarende 2. rev. Så jeg hadde rigget baby staget på kryss i mye sjø når jeg har revet, og vil sette en liten fokk på baby staget.

Redigert av Code0
Autokorrektur-feil... (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Jeg vet ikke hva mastetopprigg er. Bortsett fra det. Babystaget er der for at storseilet ikke skal bue masten akterover. Spredere vinklet akterover tar seg allerede av denne funksjonen. Masten din ramler ikke av under koseseilas om du hekter dette staget til siden. 

 

Nei jeg tror ikke det jeg heller, men skal ikke gi deg skylda om det skjer allikevel :-). 

 

Skal innrømme at jeg sliter med å forstå hvordan storseilet skal bue masta bakover. Har lest så mange plasser så jeg betviler det ikke.. :-) men forstår ikke fysikken i det, hvordan kreftene fordeler seg så det blir en kraft fra masta og bakover.. at storseilet "drar" den veien. 

 

Forstår kraften langs akterliket av storseilet, mot skjøtepunktet og opp langs seilet til masta. Men tenker på en måte at bommen drar, skubber i masta og driver båten fremover. Forestiller meg at jeg løsner bommen fra masta når jeg seiler....Meeen når jeg tenker sånn på det og tenker på slør/lens så skjønner jeg at bommen vil dra masta bakover ved bomfestet.... og dahhh må jo resten av seilet gjøre det samme.... ok. Tror nesten jeg klarer å vri hjernen rundt det. 

 

Men ikke på kryss... da skjønner jeg ikke at det kan skje, da må da kreftene være sideveis og fremover fra storseilet?

Link to post
Code0 skrev 2 minutter siden:

Baby stag er for å forhindre at masta investerer (midtseksjonen buer bakover, ikke forover). Det kan skje på mast head rigger, men når du har bakover-pekende salinger er ikke det et problem før du er ute i stor stampesjø, festepunktet på masta er vel i høyde med øverste saling, vanligvis tilsvarende 2. rev. Så jeg hadde rigget baby staget på kryss i mye sjø når jeg har revet, og vil sette en liten fokk på baby staget.

 

Tror jeg går for den løsningen. Kan jo være kjekt å heise ei lita fille til på lange slørelegger, for hyggens skyld :-). Å finne ei lita fokke med stagkroker som passer bør være mulig. 

Link to post
Hper skrev 4 minutter siden:

 

Men ikke på kryss... da skjønner jeg ikke at det kan skje, da må da kreftene være sideveis og fremover fra storseilet?

 

Jo, på kryss også for akterlikets kraft på skrå nedover blir jo også nødvendigvis en kraft bakover. Er jeg på sporet?

 

Men seilet drar båten fremover.... og bommen står nesten rett akterover. Vil ikke det utligne, hvor går "fremoverkreftene"?

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Litt mer avansert. Lett vind, busen i seilet ved masten. Med samme setting. Mer vind, busen trekkes mot akterliket. Hva er det som holder igjen?

 

Ja ikke sant, det ser en jo. 

 

Gunga Din skrev 1 time siden:

Er babystaget ivegen for genuan ved kryss ?

 

det går å montere små plasthjul/baller som gjør att seilet ruller lettere rundt babystaget !

 

Har vurdert akkurat de. Ville fungere greit om jeg seiler med fokke, som jeg gjorde sist sesong. Men nå har jeg ått opp et lite hakk til en sånn passe liten genua, og da er det hinsides når "hele seilet" ligger på feil side av babystaget etter jeg har slått. 

 

En teknikk er å rulle inn en del rett før jeg slår, så slippe ut. Men ender som regel med å gå frem på dekk og dra seilet rundt staget. 

 

Gunga Din skrev 1 time siden:

 

 

006_A710010-XL.jpg


vad er det for båt ?

 

Kelt 39, men ikke noe unormalt med riggen på de.. bortsett fra..

Link to post
Ask skrev for 4 timer siden:

Eg likar at du brukar eit norsk ord i staden for eit utanlandsk!

Enig i at norsk er bra, men jeg har aldri hørt uttrykket før. Jeg er sikker på at jeg kjenner alle seiluttrykk, kan ikke huske sist jeg hørte ett ord jeg ikke kjente uttalt fra erfarne seilere. Så noen ganger bommer man med teksten og får dårlige svar. 

Link to post
Hper skrev for 8 timer siden:

Lurer på å korte ned babystaget og montere en løsning med taljeblokker så jeg enkelt kan hekte det av-på. Så om jeg koseseiler under fine forhold så kan jeg hekte det av, men om det blir vind så jeg må reve, evt sjø så hekter jeg på og strammer opp. 

Kjenner ikke båten din, og umulig å si noe uten å kjenne båten. Kan synse litt. Det du må unngå er å invertere masta. Da knekker den, enkelt å greit. Har prøvd, og det ble dyrt. Invertere masta skjer når masta bøyer seg feil vei, altså midten er bak en linje fra topp til bunn. Så lenge det ikke skjer er det bare en fin måte å prebøye masta for å få forlikskurven på storseilet til å bli riktig. Hvis du slakker babystaget vil normalt masta bli rettere, og dermed mer bus i storseilet. Mer kraft er kanskje ikke det du søker?

 

Hvor stramt er babystaget i dag? Litt redd for at du må ha mye utveksling for å få det stramt nok, selv om du bruker vinsj. Håndmakt tror jeg ikke har noen funksjon i det hele tatt, selv med 1:6. Mener det finnes spesialbeslag for babystag. Bruk heller det. Der får du utveksling og ingen strekk. Ett langt metallbeslag som tres gjennom festet i dekk, og dras opp til det er parallelt med babystaget og festes der. 

 

Stort sett er master fra den tiden overdimensjonert, så du trenger babystag bare i mye vind. Spesielt i mye bølger. Men umulig å si uten å se både mastetrim og hvor stramt babystaget er. Har selv checkstag (lensetakler festet under forstagsinnfestningen). Den brukes normalt bare på havet i mye bølger. Og selvfølgelig når jeg ønsker perfekt mastetrim. Kan være at babystaget ditt har samme funksjon. Men kritisk å ikke feile. 

 

På kryss vil normalt storseilet sørge for at masta bøyer seg riktig vei, bare bølger som kan motvirke det. Mer kritisk på lens. Da virker kreftene motsatt. Har veldig lite erfaring med masthead,, selv om jeg har seilt minst 10 forskjellige, men ikke hatt ansvaret for riggtrim for regatta på de. Det som ødelegger fysikken på masthead rigger er at de ofte er veldig lite fleksible og rette, Børkdelsriggede båter har ofte en bøy i trimmen. Rette master trenger støtte. Det du trenger å finne ut er om babystaget ditt er for å få riktig trim, eller for å hindre at masta knekker. 

 

Riktig som du skrev over,  hvis du rever så trenger du babystaget. Samme grunn til at en skal stramme akterstaget når en rever. Ett revet storseil vil medføre at kreftene langs akterliket av storseilet trekker midten av masta feil vei. 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Hper skrev for 2 timer siden:

 

Kelt 39, men ikke noe unormalt med riggen på de.. bortsett fra..


OK.....Ser på bilder att det sitter uvanligt langt fram.....

kan det ha noe å gjøre med skott / innredning......kraftene fra staget må ned i skroget, dvs det må ligge noen form av tverrbjelke under dekket som kan fange opp kraftene ? 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...