Jump to content

Seile uten babystag, mastetopprigg, doble bakovervendte spredere?

.Olsen

Recommended Posts

pacuare skrev 2 minutter siden:

Vinkelen er grunn til at jeg ikke anbefaler manuell justering. Babystag justeres vel vanligvis med strekkfisk. Mange masthead har også doble Undervant, det ene fremover, for å slipper en babystag. Men mye krefter, så innfestningen må settes i produksjon. 

Ja du mener at med så liten vinkel så må det strammes hardt for å ha effekt. Ser den. Har et sett "nød" storseilskjøte med blokker. Tenkte på muligheten for å tre det med dyneema, korte babystaget og bruke det for å kunne hekte på og stramme. Men ser poenget ditt. Kanskje korting og montering av akterstagstrammer av den typen en folder ut og vrir kan være en løsning? Vil ta litt mer tid å hekte på og stramme, men til turseiling kan det fungere. 

Leste ett sted om noen som hadde blokker og strakk tauet bak så en kunne stramme det opp med fallvinsj. Så når de skulle ha babystaget "vekk" så slakket de og festet det inn bak mot masta. Vil ikke hard oppstramming på en fallvinsj duge tro?

Bilder fra feil vinkler hjelper ikke. Bør være rett fra siden med masta i senter. Men noen mål hjelper. Hvis du spør en rigger tipper jeg du får samme spørsmål. Men min kompetanse på masthead er dårlig, de som jobber med det vil gi riktige svar. 

Du skriver at vantene er bakovervendt. Hvor mye? Ta ett rettholdt  (eller kosteskaft) mellom vantene, og mål avstand til masta. Sammen med avstand mellom vantene finner en vinklene. Det andre målet, ta storseilfallet og fest det ved ved bommen helt inntil masta og stram med vinsj. Du kan enten klatre opp i masta og måle avstand til fallet på midten, eller gå litt unna og se om masta er bøyd uten belastning. Prøv så å slakk babystaget. Endrer avstand seg? I så fall har babystaget en funksjon. DU kan også legge storseilet på ett flatt gulv, stram opp forliket av storseilet, ta ett tau fra topp til bunn og se hvor mye av forliket som er foran tauet. Da ser du hvor mye mastebøy seilet er sydd for å ha. Jo mer Prebend det er i masta, jo mindre behov er det for babystag, spesielt på kryss på flatt vann. 

Du kan kompensere for manglende babystag med slakkere under og mellomvant. Du vil da få mer mastebøy uten bruk av kraften fra babystaget . Du vil da samtidig få sagging sideveis i masta. Mer kraft i storseilet er konsekvensen. Større krefter, inkludert den sideveis kraften du ikke vil ha. Vi brukte typisk sideveis sagg i masta i  lett vind og i forhold det var mer bølger enn vind. I mer vind ønsket vi motsatt, altså at mastetoppen slipper i toppen. Slakker du under / mellom vant vil du dermed måtte reve litt tidligere. 

En fallvinsj vil kunne stramme mye. I gamle dager seilte vi båter med lensetakler. De ble strammet til 10 mm dynema tau ga ett høyfrekvent Ping når en prøvde. På turbåter har vi stormfokk med wirelik, heist med fall der vi har innfestning til check stagene. Det klarte /turte vi ikke å få stramt nok til å få fornuftig kryssvinkel, så det er klare begrensinger i forhold til wirestag og strekkfisk. Vi testet i 20 m/s bankekryss på havet, ikke akkurat morsomt å jobbe på fordekket for å finne riktig trim, vi valgte å ta ned å forstsette med noen kvadratmeter på rullegenoaen. På slør vil det fungere. Det er rimelig heftige krefter, så usikker på om jeg ville stolt på ett tau i en avlaster. Er babystaget bare for trim, vil livet bli ganske behagelig med stramming ledet bak, og strikk bakover i babystaget slik at du lett bare kan slippe tauet, så strammes babystaget langs masta, og er borte. 

Svaret mitt blir veldig teknisk. Er definitivt ikke fasit da jeg ikke kan masthead. Men du får litt å tenke på og noe å teste. Jeg er så sær at jeg synes mastetrim er gøy. 

Skall man vare litt pirkete....så er dette ikke ett babystag, det blir en veldig stor baby i så fall.

normalt går ett babystag opp til samme høyde som undervanten.

innre forstag er nok mer korrekt !

tror du bør snakke med en riggkonstruktør for du fjerner dette, det kan vare så, sier det ikke,

att masterørets dimensjon er litt litet, så att man valgt ett ekstra forstag !

eller for å hindre att røret ´pumper´ svinger fram og tilbake

https://www.seldenmast.com/files/1587561659/595-540-S.pdf

S/Y Gunga Din

Det der er den mest forvokste babyen jeg noen gang har sett! Antar at Gunga Din er inne på noe. Salingshornene er lite bakovervinklet og masten nokså tynn. Dette er verken kutterstag eller babystag, trolig et anti-pumpe-stag. Uvanlig konstruksjon. Absolutt et irritasjonsmoment som du ikke bør fjerne. Jeg så engang en rigg som pumpet så kraftig at masten knakk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...