Jump to content

Sjekke kran på gjennomføringer til toalett med båten på vannet?


Fkk

Recommended Posts

Hei, kjøpte meg i påsken en båt(ikke hatt annet enn kajakk før, så ganske grønn) . Fant ut at den har pumpetoalet etter jeg kjøpte (positivt overrasket) men tror ikke dette er i stand. Snakket med tidligere eier, men de hadde aldri brukt det. 

 

Jeg har prøvd å pumpe med det og det høres ut som at det funker å pumpe ut (høres ut som at det blir blåst luft ut under vann) men at det ikke pumper inn. Når jeg oppdaget dassen var den tør oppi, men nå er det litt vann nedi (ikke mer enn jeg ville tenkt er normalt) 

 

Det er en ventil på inntak og en på uttak. Armen på inntaket sitter helt fast, mens den på uttaket sitter helt løst. 

 

Det jeg lurer på er; hvor trygt er det å prøve å finne ut av dette mens båten er på vannet? Og hva bør jeg gjøre for å forsikre meg om at det vil funke? Har hørt at mange båter har sunket pga feil på slikt, så prøver å ikke gå for fort fram. 

 

Fant og en ledning som stikker ned i ett slags støpsel elns som jeg mistenker er jording har jeg rett? 

 

 

IMG_20200514_210444.jpg

IMG_20200514_210310.jpg

Redigert av Fkk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vært forsiktig med de gjennomgangene. Disse kam bli helt sprø når de er gamle, og det er kjedelig å knekke av en mens man er på vannet. (Hvis det skjer bør du ha plugger som du dytter inn fra utsiden.)

 

Den dingsen med ledning i er nok enten en ekkoloddgiver (dybdemåler) eller fartsgiver. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er for øvrig ikke bra (lov?) å ha toalett som pumper dritten rett ut i vannet. Skal i septiktank. Spesielt når man ligger uthavn sammen med andre. Dritten flyter og er lite hyggelig å møte på en svømmetur. 😉

 

Kan du se om du har en tank, eller om røret/ slangen fra toalettet går rett ut av båten?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til reglene på Vestlandet så kan ikke svare på lovlighet. Suboptimalt er det. Men urin er jo urin uansett om det går rett i vannet fra innsiden eller utsiden... Bommelom når man ligger havn eller uthavn bør vel unngås om man kan. 

 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du må på land for å få skiftet gjennomføringen på bilde og det skal være 2 rustfrie  slangeklemmer på slangen,.

Skift gjennomføringen fra toalettet også i samme slengen, den er sikkert overmoden den og.

Det er vell et sjøvanninntak til motoren også som må sjekkes/skiftes. 

Så vet du at båten er i orden.

 

Følg ledningen og se hva den er koplet til, litt rust oppløsning på mutteren er ikke dumt.

Hva er det som ses oppe til venstre i bilde?

image.png.4cd5761b466f301ff2f45129ad7187e2.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar 😀

 

Med bytte av gjennomføring, menes da ventilen eller "hullet" i skroget og? Ikke helt sikker på da jeg skal kalle det, men den gjengete biten fra skroget som ventilen er festet på. 

 

Den andre dingsen: har fulgt ledningen men så ikke helt hvor den gikk. Sjekker igjen neste gang jeg er i båten. Det er ikke noe elektronikk i båten, men kan jo hende det har vært en gang , byggeår 1971.

 

Hvor vanskelig er det å oppgradere til septiktank? 

 

Link to post
Share on other sites

Det vanskeligste er vel å få plass til septiktanken, vi levde fint med slange rett i vannet på forrige båten, så lenge man ikke skal ligge lenge i havn og må bommelomme. Et annet alternativ er å hive ut gassen og sette inn en portapotti.

 

Men de gjennomføringene så slitne ut. Ja du bytter hele greia, gjennomføring pluss ventil, greieste er å drille dem ut med en hullsag fra utsiden eller, om det er messing, ta en pussemaskin og rett og slett pusse bort flensen, gjorde det på mitt dass-inntak i år faktisk 😊 så trenger du ny gjennomføring og ventil...  Men ja ikke begynn å kødd med de på vannet.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Med en slik irret gjennomføring og kran hadde ikke jeg våget å gå 100m ut fra land. Få båten på land og skift både gjennomføring og kran, gjerne med composite materiale i stedet for messing.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den krana/gjennomføringen på bildet, hadde jeg ikke stolt ett sekund på.

 

Jeg hadde løftet på land umiddelbart, og skiftet gjennomføring,kran og slange. Dobble slangeklemmer, og gjerne i rustfritt må du også få på.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 10 timer siden:

 

Jeg hadde løftet på land umiddelbart, og skiftet gjennomføring,kran og slange. Dobble slangeklemmer, og gjerne i rustfritt må du også få på.

En liten korrigering det skal være doble slangeklemmer i rustfritt på inntak under vannlinjen.

denne er godkjent med en

image.png.66f7c9dc29f2e01ac30b3f602760a57b.png

det er mye på  youtub

   

Lykke til,  gratulerer med dagen. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Den såg ikke noe bra ut nei, byt så fort du kan!

Jeg synes det er bedre å borre ut de gamle gjenomføringene.

Først spikke til en trekile som slås i fra utsiden, sage den flush med gamle gjenomføring.

Sen borre ut med hullsag. Biltemas hullsagsett virker helt fint på messinggjennomføringer.

Fordelen er at man kan borre et bittelite større hull en det gamle og få nye fine flater for tech7 og feste mot.

Enkelt er det også.

 

Link to post
Share on other sites

-først må han finne ut om gjennomføringen er flush eller utenpåliggende på skroget. I det minste få en avtale med lokal butikk om å få bytte dersom det er feil. 
 

har ikke sett ventil-patenten før, men det er jo mange sorter. 
kan jo mine om funksjonen til en sluseventil.

 

det kan være et typisk eksempel på at når den er sagd ut, så er den fullgod tvers igjennom. 😁 

Link to post
Share on other sites

Tips: Du kan kjøpe et sett med ferdige treplugger i de fleste størrelser på Maritim. Jeg har en pakke med meg i båten min til enhver tid. Både for egen bruk, og evt hvis jeg skulle møte noen andre som har plutselig behov.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...