Jump to content

Manifold til yanmar 3QM30 er utgått hos yanmar. Kan dette skaffes andre steder?

jodajada

Recommended Posts

Er litt fortvilet når jeg hører at manifold til denne motoren er vanskelig å få tak i for motoren går som ei klokke. Motoren er saltvannskjølt fra 1984 men grundig overhalt i 2015. Det meste er nytt men ikke manifolden. Noen råd å få her inne?

• 1 år senere...

Henger meg på denne tråden. Eksosmanifolden på min 3QM30 fra 1978 begynner å lekke litt når turtallet går opp mot 2000. Foreløpig kan jeg tusle rundt på 1500 rpm i ca 5 knop uten lekkasje. Men det begynner å bli litt utrivelig å være på tur uten å vite om manifolden plutselig gir seg.

Jada, det er snart en veteranbåt, men har noen tips om hvor jeg kan finne en manifold som holder i noen år fremover? På tegningen heter delen rett og slett Exhaust manifold.

Skjermbilde 2021-07-29 kl. 20.25.00.png

Bjørn Aas

Palmekysten

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

• 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Ser ut til at Yanmar har sluttet å føre manifolder til 3QM30. Kan ikke skjønne det, motoren min er da bare 44 år gammel! Gutta på Navigare i Kristiansand foreslo å finne en dugelig sveiser når manifolden røyk, og få den lappa sammen til jeg vant nok i tipping til å skifte motor.

- Må bare begynne å tippe først.

Bjørn

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

• 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...