sea Startet 1.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2005 Vurderer å kjøpe ny påhenger 30-40 hk har hatt 2 takt men er blitt anbefalt 4 takt fordi 2 takt er utgått på dato?????????? Vurderer powertilt pga tidligere problemer med å få båten i plan med last men mangler erfaring med dette. Er det noen som har erfaring/kunnskap om ein skal velge 2 eller 4 takt og om powertilt er eit must på en ny motor er jeg takknemlig for alle råd. Har tidligere god erfaring med yamaha men veit ikke om merke spiller noen rolle på en ny motor,har hørt at alle nye motorer stort sett er bra? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Powertrim bør du ha. Det er veldig greit å bruke for å komme lett i plan, og ved stor last ombord. Er det ikke nesten standard med det på nye 40-50 Hk motorer da? Jeg ville også valgt 4-takt hadde jeg vært deg. Fordelene er mye roligere gange spesielt på lavt turtall. Bensinforbruket er også lavere på en 4-takt særlig på lavere/midlere fart såvidt meg bekjent. Nå har vel de helt nye 2-takterene blitt vesentlig bedre i de siste årene, men jeg hadde nok ikke vært i tvil. Hadde jeg skullet kjøpe en 2-5 Hk hadde jeg nok imidlertid valgt en 2-takt, mest pga lavere vakt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 hva slags båt skal du ha den på da? og hva slags bruk er det snakk om? Har selv hatt yamaha 40hk, både 2takter og 4takter, knall motorer begge to. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sea Svart 1.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Skal ha den på en 13 fots buster til vanlig hobby bruk Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 1.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2005 Generelt sett kan man si at 4-taktere tåler mer tomgangskjøring (dorging feks) uten at den soter til plugger og diverse. Det er vel i grunnen ikke noe stort problem på 2-taktere heller om du blåser den rein til og fra fiskeplassen (altså kjører normalt med båten i plan). Skal du gå mye sakte så er det en vesentlig fordel med 4-takter pga støy. På høyere turtall er det ikke så stor forskjell i støyen mellom disse to motortypene, selv om en del sier at 4-taktere har et vennligere støybilde selv om lydstyrken er tilnærmet lik. 2-taktere har vel litt bedre akselerasjon som kan være en fordel om du skal drive med vannski og lignende. 2-taktere er vel ikke utgått på dato. De fungerer fortsatt like bra som de alltid har gjort. Det har vært en bra utvikling i teknologien på disse motorene også, men det finnes også en del med "gammeldags" teknikk (forgassere). Forgassermotorer ligger vel litt etter 4-taktere i forbruk, men så er jo 4-taktere i denne størrelsen litt tyngre enn 2-takterne igjen, så det spørs om den vinninga går opp i spinninga. De mer moderne 2-takterne med innsprøytning ligger på nivå med 4-takterne i forbruk. Et annet punkt er jo at service og vinteropplag er litt enklere på en 2-takter enn på 4-takter pga enklere teknikk, og at man slipper å bytte olje på selve motoren. Angående merke så synes jeg avstand til forhandler og serviceverksted teller like mye som selve merket på motoren. Yamaha er jo nevnt, og det er jo som kjent supre motorer, men andre merker er jo også like bra, og feks Mariner er jo et lite hakk billigere uten at jeg tror at det er noen dårligere motor. Dette er bare mine tanker om tema. Slik jeg ser det kommer det litt an på hva du skal bruke den til. 2-takter hvis akselerasjon er prioritert, og 4-takter hvis du tenker på støy, da spesielt på lave turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.