Jump to content

Hvilken type utenbordsmotor skal jeg velge


sea

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ny påhenger 30-40 hk har hatt 2 takt men er blitt anbefalt 4 takt fordi 2 takt er utgått på dato??????????

Vurderer powertilt pga tidligere problemer med å få båten i plan med last men mangler erfaring med dette.

Er det noen som har erfaring/kunnskap om ein skal velge 2 eller 4 takt og om powertilt er eit must på en ny motor er jeg takknemlig for alle råd.

Har tidligere god erfaring med yamaha men veit ikke om merke spiller noen rolle på en ny motor,har hørt at alle nye motorer stort sett er bra?

Link to post

Powertrim bør du ha. Det er veldig greit å bruke for å komme lett i plan, og ved stor last ombord.

Er det ikke nesten standard med det på nye 40-50 Hk motorer da?

 

Jeg ville også valgt 4-takt hadde jeg vært deg. Fordelene er mye roligere gange spesielt på lavt turtall. Bensinforbruket er også lavere på en 4-takt særlig på lavere/midlere fart såvidt meg bekjent.

Nå har vel de helt nye 2-takterene blitt vesentlig bedre i de siste årene, men jeg hadde nok ikke vært i tvil. Hadde jeg skullet kjøpe en 2-5 Hk hadde jeg nok imidlertid valgt en 2-takt, mest pga lavere vakt.

Link to post

Generelt sett kan man si at 4-taktere tåler mer tomgangskjøring (dorging feks) uten at den soter til plugger og diverse. Det er vel i grunnen ikke noe stort problem på 2-taktere heller om du blåser den rein til og fra fiskeplassen (altså kjører normalt med båten i plan).

 

Skal du gå mye sakte så er det en vesentlig fordel med 4-takter pga støy. På høyere turtall er det ikke så stor forskjell i støyen mellom disse to motortypene, selv om en del sier at 4-taktere har et vennligere støybilde selv om lydstyrken er tilnærmet lik. 2-taktere har vel litt bedre akselerasjon som kan være en fordel om du skal drive med vannski og lignende.

 

2-taktere er vel ikke utgått på dato. De fungerer fortsatt like bra som de alltid har gjort. Det har vært en bra utvikling i teknologien på disse motorene også, men det finnes også en del med "gammeldags" teknikk (forgassere). Forgassermotorer ligger vel litt etter 4-taktere i forbruk, men så er jo 4-taktere i denne størrelsen litt tyngre enn 2-takterne igjen, så det spørs om den vinninga går opp i spinninga. De mer moderne 2-takterne med innsprøytning ligger på nivå med 4-takterne i forbruk. Et annet punkt er jo at service og vinteropplag er litt enklere på en 2-takter enn på 4-takter pga enklere teknikk, og at man slipper å bytte olje på selve motoren.

 

Angående merke så synes jeg avstand til forhandler og serviceverksted teller like mye som selve merket på motoren. Yamaha er jo nevnt, og det er jo som kjent supre motorer, men andre merker er jo også like bra, og feks Mariner er jo et lite hakk billigere uten at jeg tror at det er noen dårligere motor.

 

Dette er bare mine tanker om tema. Slik jeg ser det kommer det litt an på hva du skal bruke den til. 2-takter hvis akselerasjon er prioritert, og 4-takter hvis du tenker på støy, da spesielt på lave turtall.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...