Joachimb Startet 17.Mai.2020 Del på Facebook Startet 17.Mai.2020 Vi har hatt båt i mange år og liker godt å legge oss til i uthavn. Nå ønsker vi å oppgradere båt til en 47 fot med sosial cockpit og blant annet en praktisk hydraulisk badeplattform. Bakdelen med en slike båt er jo at det ikke er montert ankervinsj på disse båtene. Så mitt spørsmål er egentlig hvordan gjør dere som har hydraulisk plattform det? Longside er jo en mulighet, men disse plassene kan jo være begrenset. Er det noen som har hydraulisk plattform med ankervinsj, evt. hvordan har dere løst det? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Har ikke en slik båt, men hadde ikke aktervinsj i noen år. da sjekket jeg dybden, ankret med baugvinsjen og bakket inn. Har sett et par i fjor som sto på platformen med en fjernkontroll som ankret og bakket inn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
HansH Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Som nevnt over har du da egentlig de to alternativene med å bakke inn eller longside. Har faktisk også sett folk med båt i den størrelsen som hiver ut en dregg (anker). Med en jolle er jo det et reelt alternativ hvis det er lunt og fint og du ikke skal holde for mye mot vind og sjø. I områder uten for mye tidevannsforskjeller som Østlandet og Sørlandet er selvsagt longside hovedalternativet. Det krever litt mot, store fendere og masse tau og kiler, samt litt ekstra trening i å manøvrere forsiktig. Har nå selv hatt en sesong i P50 uten aktervinsj. Det gikk forbausende greit. Har likevel nå kjøpt en Quick 1500 som skal på før ferien, sånn for å ha muligheten til å ligge med baugen mot land når vær og sjø tillater. Ellers er det jo fullt mulig å ha vinsj i kombinasjon med hev/senk-plattform. Krever bare forsiktighet med utlegging og unngå å belaste plattformen, dvs må ligge senket når anker er ute osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Hulda, 17 tonn, har heller ikke ankerwinch akter som funker. Vurderer å koble den opp. Men, dropper 20 kg Bruce 50 meter fra land, går langsomt inn til baugen stopper i fjellet. Gir 1200 rpm forover. Går i land og fortøyer. Slakker av gassen, strammer akterfortøyningen. Uproblematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Jeg har ikke akterwinch......Jeg bruker en genuawinch ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Blir så mye brennmanettau i cockpit. Motorbåter har ikke slike fornuftige innretninger heller. Ellers så har også jeg brukt genoawinchen. Har en Andersen elektrisk. Går så det spruter. Brennnanettråder, tang og dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Mai.2020 Del på Facebook Svart 17.Mai.2020 Prøver å gå ut langsamt....å pisker av det meste mot vannflaten.... brennmanettråder går fint så lenge man tar de med håndflaten, innsiden handen brenner ikke like mye. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.