Jump to content

Bøy på masteprofil

bjoris

Recommended Posts

Jeg gikk over til motorbåt i 2018 etter 11 år med seilbåt, litt mot strømmen kanskje, men familien liker ikke seiling. Jeg elsker det så løsningen ble en ren regattabåt, B/one sammen med en kompis. Båten seiler fantastisk og har gitt oss mye moro og konkurrentene har irritert seg:) Nok om det.

Når vi rigget ned og tok opp i høst så vi at masta hadde fått en kraftig bøy. Vi vet egentlig ikke når det har skjedd, men kan ikke tenke på andre situasjoner enn en skikkelig nose-dive vi fikk i kuling... Forsikringen dekker det ikke og ny profil er +60 båtlapper...

Jeg får ikke lastet opp bilder fra mobilen ser jeg. 

Vi har prøvd å bøye tilbake, det er ikke anbefalt, men profilen er antakelig vrak uansett. Det ble kanskje litt bedre etterpå, men vi forstår at det må ha vært store krefter for å få lagd en slik bøy, vi bøyde ganske kraftig tilbake uten særlig endring i bøyen etterpå...

Vi har ikke så lyst til å kjøpe ny profil helt enda, spes dum å kjøpe ny siden vi ikke vet sikkert hva som er årsaken. 

BOne har ikke akterstag og vi mistenker derfor at dette er problemet i unnavind når storeseilet må slippes i mye vind.

Vel, hvilket råd har ekspertisen?

Bøyen er ca to meter fra mastefoten, vi tenker nå å prøve å lage noen dynema vant festet fra salingene og ned til den bøyen er og så ned til feste i rekka. Vi tror vi skal få trimmet bøyen bort med denne, tanken er uansett mer å sikre at ikke det får anledning til å bøye seg så vilt som det må ha skjedd her.

Det er ingen knekk eller sprekk i profilen, barE en bøy.

Vi har firma lokalt som er eksperter på aluminium så vi vurderer å få dem til å sveise på noen forsterkninger der bøyen er også,

men er usikker på dette og tenker først å studere om det nye vantene kan fungere

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Her ser en ett bildet av bøyen. Det er altså sideveis på profilen. Vi tenker nå å sette en øyebolt rett gjennom stedet hvor bøyen er og montere dynemavant fra disse. Det er ca 220 cm fra mastefoten så vi tror dette skal gå uten at de kommer så veldig i veien, litt blir det ifht når vi skal ta opp og ned gennaker, men det får vi leve med.

Noen råd og tips her, tut og kjøre eller no-go?

IMG_1638.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Kjenner ikke båttypen, men har du ikke akterstag, så har du vel lensetakler istedet? Viktig at man husker å stramme dem før slike manøvre, det er jo dem som liksom er «akterstaget». Jeg mener at dette ikke burde skje på en korrekt rigget båt, så et eller annet sted i riggen må det ha vært en feil..

På det du spør om tør jeg ikke helt svare. Bøying av rør er  ikke for amatører, og her kreves nok flere typer spesialkompetanse for å svare ordentlig på spørsmålet ditt. Men, jeg ville unngått å eksperimentere med en bolt i knekken. Det er et allerede svakt punkt som du bare vil gjøre enda mer sårbart. Mulig masta kan berges. Har sett knekte master blitt satt sammen før, men jeg ville ha skaffet proffhjelp.  

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Ser forresten at det ikke er knekk, bare bøy. Vel, jeg er skeptisk til metoden alikevel på det grunnlag at jeg ikke ville visst hva jeg holdt på med. Få noen proffe riggere til å se på det. Om en mast knekker så kan det potensielt forårsake mye skade. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

1 hour ago, seilfred said:

Ser forresten at det ikke er knekk, bare bøy. Vel, jeg er skeptisk til metoden alikevel på det grunnlag at jeg ikke ville visst hva jeg holdt på med. Få noen proffe riggere til å se på det. Om en mast knekker så kan det potensielt forårsake mye skade. 

1 hour ago, seilfred said:

Kjenner ikke båttypen, men har du ikke akterstag, så har du vel lensetakler istedet? Viktig at man husker å stramme dem før slike manøvre, det er jo dem som liksom er «akterstaget». Jeg mener at dette ikke burde skje på en korrekt rigget båt, så et eller annet sted i riggen må det ha vært en feil..

På det du spør om tør jeg ikke helt svare. Bøying av rør er  ikke for amatører, og her kreves nok flere typer spesialkompetanse for å svare ordentlig på spørsmålet ditt. Men, jeg ville unngått å eksperimentere med en bolt i knekken. Det er et allerede svakt punkt som du bare vil gjøre enda mer sårbart. Mulig masta kan berges. Har sett knekte master blitt satt sammen før, men jeg ville ha skaffet proffhjelp.  

Båten har fathead seil så ingen lensetakler heller. Vi klarer ikke helt å se hva som evt har vært galt, dette er en svært enkle båt så ikke så mye som kan være feil. På kryss er vi avhengige av å holde storseilet skjøte stramt, må du slippe på dette så får du også problem med forstaget, trim-messig, rent strukturelt for masten så er den naturligvis beregnet for dette. Dette er jo en ganske vanlig problemstilling på båter med Fathead seil.

Er enig i betraktningene dine, det er en risiko, samtidig er det altfor dyrt for oss med ny profil og jeg tror nok det fort blir like dyrt å få den transportert til noen proffer og så skal de jobbe med den til 1000 kr timen eller deromkring. Så vi er litt f... for å si det pent.

Jeg ringte nå ett båtbyggeri som levere aluminumskatamaraner (store) og de sier at det er veldig vanskelig å bøye tilbake. Den kan forsterkes, men det er vanskelig å få pent på en aloksert aluminumsmast. Det blir en del arbeid også. Aluminiums eksperten der mener at en bolt gjennom slik vi har tenkt nok er den beste løsningen og han tror ikke at masten har blitt svekket når han fikk se bildene. Han mener at me vant der er masten mer stabil mot brekk enn før uhellet så da tar vi sjansen på dette!

16 hours ago, Troll 20 said:

Uten annen sammenlikning annet enn at dette også er ein B/one og nosedive:

https://www.instagram.com/p/B-H-uWCA__n/?utm_source=ig_web_copy_link

Denne BOne mister faktisk riggen, er nok ett vant som ryker... Så ikke moro ut.

Da er vi klare til dagens tirsdagsseilas, 5-8 ms meldt så det blir mer enn nok som første test-seilas med dette oppsettet.

Selv om vi strakk dynemaen før vi satte på så gir det seg mye så, vi bunnet allerede strekkfiskene på den siden vi måtte stramme opp for å få det beint, men good thing er at dette fungerte ifht å få rettet ut bøyen, nå ser det mindre dramatisk ut når riggen kommer på enn når den ligger på land, men nå får vi studere dette litt. Det er en ulempe, spes når vi skal ta ned gennakeren, da dette må gjøre innenfor vantene, men vi får tape godt så tenker jeg vi skal kunne leve med det. 

Vi har meldt det inn til Norrating, vi mener jo at dette har null betydning for performance, men det er greit å ha ett svar på dette. Vi kan nok ikke seile entype med ekstra vant, men det er jo ikke aktuelt i Norge uansett.

Støttevant - BOne.jpg

On 5/19/2020 at 10:03 AM, seilfred said:

Kanskje funker??

ble bare nysgjerrig, dette så gøy ut:

1) Hva satt i det «nye» vantfestet før?

2) Går det en line fra midten av det nye vanter og opp til under salingshornet? Og hva er den til?

Vi satte ett hull i riggen, så her var ikke noe fra før. Vi har trukket dynemaen fra baksiden så trukket den foran på profilen og gjennom øyebolten og så ned i rekka. Her var det tilfeldigvis ett ekstra fest som er til rekkvaieren. 

Det tauet du ser er bare falle til fokka.

Vi har seilt en tirsdagseilas med dette 5-8 ms, det ble fort klart at selv om vi hadde ettertrukket dynemaen kraftig så gav den seg likevel så i dag skal jeg ned å korte inn siden strekkfiskene bunnet. Vi får stabilisert masta og justert bort bøyen med dette, men spørsmålet er likevel hva som skjer når en stiver av masta mer, belastningene kommer på andre steder så ja, kan jo være at dette ikke er optimalt, men vi mener at dette var nødvendig, men antakelig kunne vi seilt lenge uten dette. Alu.eksperter vi har snakket med, mener at riggen ikke er svekket av denen bøyen. Det jeg er redd for er jo at neste gang denne sideveis bevegelsen kommer så vil den bøye enda mer og kanskje knekke, det er det som er hele ensikten med de nye vantene så de trenger ikke være så stramme, det er ikke det som er poenget...

Vi skulle jo gjerner visst når slik sideveis belastning kommer for det er ett mysterium for oss. Det må ha vært veldig mye for å få en slik bøy, vi prøvde som sagt å bøye tilbake og masteprofilen er svært bøyelig uten at det skjer noe permanent endring...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...