Jump to content

Båtvalg for å lære å seile

RTE

Recommended Posts

Hei. Jeg er en mann på ca. 50 (selvsagt...), som skal kjøpe min første seilbåt og gjerne vil ha litt råd og innspill. Jeg kan egentlig ingenting om seiling, men tanken om å kjøpe en seilbåt slo vel ned i meg for 2-3 år siden. Jeg har forsåvidt noen dagdrømmer om å seile i varme strøk en gang, men også det å kunne krysse over til Shetland eller dra på lengre turer.

Og jeg tiltrekkes av tanken på selve seilingen. Få fart på en båt og kjenne at man pusher opp mot det båten kan prestere samtidig som man har kontroll. Jeg er oppvokst ved kysten med forfedre som har levd av og på sjøen og det har alltid vært sjø og båter i livet mitt, men jeg har ikke vært mye utaskjærs selv. Så, jeg er ganske fokusert på det å lære meg å seile, å navigere og bli kjent med en seilbåt teknisk. 

Så, spørsmålet er jo da hvilken båt jeg skal starte med. Jeg synes jo på mange måter at jo større seilbåter, jo finere, men jeg vil for all del unngå å være han dusten på 50 med den største båten som er dårligst til å seile. Men, en mindre båt er kanskje også bedre egnet til å lære seg å seile?  Er det f.eks en båt på 32 fot bedre egnet for å lære seg å seile enn en båt opp mot 40 fot? 

Hvilke andre faktorer er viktig med en første båt hvis man vil fokusere på å lære selve seilingen?

Jeg ser for meg å ta seilkurs, bli med i en seilforening og kanskje få seile med andre. Men samtidig har jeg jo tenkt å kjøpe en båt som det også er mulig å overnatte i en helg eller en liten uke hvis man er 2-3 personer. Og da virker egentlig alt under 30 fot som litt for trangt, mens 30-32 fot virker greit. 

Hva er budsjettet og tidsrammen din? 

I tillegg til å håndtere båten, så er det mye annet du må lære om du skal seile ofte og langt, spesielt båtens systemer. Vann, elektrisitet, olje, diesel og alt det andre. 

Mitt forslag ville være å enten finne en liten båt du kan øve med. Kanskje en Maxi eller noe annet som ikke koster for mye. 

Evt kjøpe den båten du kunne tenke deg å seile langt og mye med, og samtidig kjøpe en jolle. Yngling er veldig god, men jeg tenker egentlig at du kan gå enda mindre og du trenger ikke alle seilene. Finnjolle eller lignende kan være godt egnet. Da forstår du helt basic med seil, og du har kun ett seil å forholde deg til.

Samtidig kan du begynne å forstå alle systemene du har ombord. Vi startet som fullstendige noviser på det tekniske, men gode på det å føre båt. I alle fall for oss, så har det å lære seg systemene virket nesten mer skremmende enn å håndtere båten ellers.

Til slutt en lite note om 50 åringer. Nå er vi begge rundt 35, så kanskje vi fortsatt er unge nok til å si dette:
Det er absolutt ingenting galt i å være 50, ikke ha peiling og å være ute i en stor flashy båt. Snarere tvert i mot. Du har vært smart nok ellers til å tjene penger og ønsker å belønne deg selv. Det virker helt fornuftig!
Det blir galt dersom man likevel blir arrogant, tenker "størst først" eller ikke tar hensyn.
På sjøen handler det ikke (eller bør i alle fall ikke handle om) å være størst, finest eller mest bling. Men å vise hensyn, hjelpe og være sikker.

En som har din mer (tolker posten din en god del) akademiske og ydmyke innstilling vil kun bli sett positivt på. 
Du kan nesten regne med at folk uten at du spør liner opp for å hjelpe deg med tau og annet når du kommer til en havn, og det er ingen skam å spørre om hjelp - snarere tvert i mot.

Kjøper du båt, uansett om den er stor eller liten, kan både seilkurs og kurs i håndtering være lurt.

En siste ting. Få gjerne båt med thrustere. Men lær deg til å bruke båten mest mulig uten dem. Har sett en del som ikke klarer å gå inn i båser engang uten å bruke baugpropell, og da får man ikke følelsen og forståelsen av hva båten gjør.

Lykke til, håper vi ser deg på vannet. Enten det er i en 50 fots HR eller en Maxi 68 :)

Edit: Ser du kommenterte nå. Tenker at dersom du skal overnatte flere netter og ønsker litt komfort (STOR forståelse! ;) ), så kan du godt bare gå hele veien og kjøpe deg den båten du skal ha lenge dersom du har midler til å gjøre det nå. Gå rolig frem, få med noen kyndige ut de første gangene som kan vise deg, hjelpe og forklare, og så fikser du det fint :)

Redigert av Havelle (see edit history)

30-32 fot, finnekjøl, brøkdelsrigg og rorkult er perfekt for å både kunne dra på tur og ha en båt som er responsiv og melder kjapt tilbake når en skal få "båtfølelsen" når en seiler.

Av alle tingene over vil jeg si at finnekjøl og rorkult er viktigst. Og at det ikke er en treg og-eller utrygg "balje' som har kjente skavanker, feks slipper roret på hard kryss eller noe sånt.

Siden du er båtvant tipper jeg du kommer til å presse på en del. Og det må man kunne gjøre uten å være redd for at noe ryker. Så båten, og særlig riggen bør være i god stand.

Bli med din lokale seilforening på onsdagsregatta. Det er det beste kurset en kan få.

Uten budsjett er dette vanskelig, men du kan se på en Hanse 312. Eldre seilbåter som SY, HR, Comfortina eller lignende er fantastiske båter, men for noen som er ny med seilbåt ville jeg gått for noe nyere. Ikke minst er Hanse/Bavaria osv mye lettere å selge, og du får lett igjen pengene (om ikke mer). De minste bavariaene får en ned i 300k, mens en Hanse må en betale litt mer for. Da kan du få prøvd seiling og det er lett og oppgradere til noe større senere hvis du føler for det. 

Jeg er en slags gjest

Synes at ein båt på 30-32 er ein fin storleik. Om du tar eit kurs, eller får med deg nokon som har erfaring, så vil dette gå bra. Hugs at det framleis er mykje krefter ute å går i riggen på ein 30-fotar. 

Ville også prioritert å ha storseilskjøtet lett tilgjengeleg i cockpit, og med brøkdelsrigg får du ein genua som er handterbar. 

Når du er hvit mann på 50 så har man jo gjerne hatt muligheten til å observere en del andre hvite menn på 50 gjennom en del år og det er jo ikke alt som er like tiltalende. Uansett er det jo greit å se seg selv utenfra i blant.

Men, jeg kan vel egentlig kjøpe den båten jeg vil. Samtidig, jo dyrere båt, jo mer forpliktende på en måte. Og man blir kanskje mer redd for å skade båten og så blir det bare litt sånn halvkjedelige finværsturer. Et annet moment er kanskje at jeg bør få litt erfaring og preferanser før jeg bruker millioner på en båt.  

Jeg ser på en ca 20 år gammel båt til drøyt 300’ nå. Bavaria 31 Ocean. Mye utstyr, ser ren og ryddig ut. Alt fungerer og båten er klar for bruk, samtidig er det sikkert ting som kan oppgraderes. Og skulle det vise seg at dette ikke er noe for meg får jeg sikkert solgt den. Så, med tanke på den renta jeg får i banken, hvorfor ikke, liksom? Og hvis jeg blir hekta på dette så gir vel en slik båt, og omgang med andre seilere og båter et grunnlag for å utvikle noen preferanser, hvis man vil kjøpe et digert skip om noen år. Jeg ser heller ikke bort fra at dette kan være en grei båt å ha med korte sommere her og så kan man leie en stor båt i varmere strøk i blant.

Bavaria 31 ocean er nok ein båt som ikkje finnast. Om han er 20 år, så er det nok ein Bavaria 31 AC. Blir litt skeptisk når selgeren ikkje veit kva båt hen sel? Kan sjølvsagt vere ein ypperleg båt i fin stand likevel.

Båten såg grei ut, godt med utstyr. Har prata med eigarar av tilsvarande båtar. Dei meinte at båten krev gode og formstabile seil. Ser i alle fall ut til at genuaen er bra. Orginalseila på denne båten var dårlege allereie då båten var ny, og bør unngåast. 

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Betyr at roret mister grepet, og at båten går opp mot vinden. Kan skje med mange båter, men Bavaria 31ac har hatt dette ryktet. Som sagt, truleg mykje pga dårlege seil og kanskje ferske seilarar som ikkje reva tilstrekkeleg.

Hard kryss - seile så mykje opp mot vinden som du kan, gjerne i ein heil del vind.

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Jo mer livlig båt, jo mer lærer man. Får raskere smekk på fingrene når en gjør feil. På en sedat båt vil feil bli tilgitt på en annen måte. Kjenner ikke Bavaria 31 (eller Bavaria i det hele tatt), men generelt hvis en båt broacher på kryss (kaster roret) så er seiltrim feil. Andre båter kan kanskje slippe unna med feil, men det går både fortere og er mer komfortabelt med riktig trim. 

Ikke uenig i båtstørrelsen som første båt. Lær å seile, så blir eventuell neste større båt mye enklere. Kreftene i en 30 foter er høye nok til å ville gjøre ting riktig, men feil kan til en viss grad kompenseres med mer kraft. 

Har ein Bavaria 36AC med mye seil. Faktisk forbløffande stabil å seile, også i mykje vind og sjø. Trur 31ac er den båten frå Bavaria som har fått mest rykte på seg for å kaste roret. Tidleg på 2000-talet så var det mange ferske seilarar som kjøpte denne båten. Dårlege seil, dårleg seiltrim og ferske seilarar er nok med på å gi båten dette ryktet. Som sagt så gjer skikkelige seil ein stor forskjell, spesielt på kryss i litt tøffe forhold. 

RTE skrev 42 minutter siden:

Hva betyr det at den slipper roret rent teknisk? Og hva er «hardt på kryss»?

Hvis du tenker deg - som et grovestimat - seilarealet, inklusive genoa og storseil, som et triangel, så kan du grovt sett også finne "kraftsenteret" et sted "i midten". La oss tenke oss at det er omtrent midt på masta, for eksempelet skyld. Tenk deg så at du har et tau knytta fast der, som drar mer til siden enn framover, altså en kraftvektor som representerer vindkreftene. Da krenger båten, slik at kraftsenteret kommer langt "utenfor" senterlinjen av båten (tenk strek fra baugen og til midten av akterspeilet). Når kreftene som tross alt drar framover kommer utenfor senterlinjen så bidrar de til at båten vil dreie opp mot vinden. Dette skal roret motvirke. Men når båten krenger mye er kanskje ikke hele roret nede i vannet, vinkelen gjør at en del av kreftene bare bidrar til å prøve å løfte hekken isteden, og det er uansett begrenset hva et ror kan gjøre. Så da "gir det opp", det dras luft ned i vannet langs roret og grepet i vannet slipper. Da "broacher" båten, dvs. den dreier raskt opp mot vinden, kanskje du til og med går over stag, og får bakket fokka, og det blir en del generelt surr og vas før man får alt på stell igjen. Når dette skjer har du seilt hardt på kryss, dvs. fått mye krenging og ikke klart å holde båten på kurs (det kan være umulig når du seiler "hardt" nok). 

Det du gjør da, er først å trimme seilene flate. Storseiluthalet strammes, cunningham (eller fallet hvis du ikke har) strammes og akterstaget strammes (i hvertfall på en båt med brøkdelsrigg). Det siste gjør at "midten på masta" skyves framover og "strammer ut"/flater ut det midtre området av seilet. Fall/cunningham flater ut busen i forkant av seilet og bomuthalet flater ut den nedre delen. Når det blåser for mye til at dette hjelper, så må man reve seilene. Hvis du vet hvordan man styrer et seilbrett, så kan du tenke på om det er best å reve storseilet mest, eller omvendt, for å avhjelpe presset på roret og motvirke kreftene som presser baugen opp mot vinden. (Når du rever storseilet først/mest, flyttes kraftsenteret fremover, og kreftene som virker i sideretning vil da hjelpe til å dra baugen ned fra vindøyet. Generelt sett, dette blir avhengig av båtens konstruksjon også, på noen båter blir ikke optimalt i det heletatt, er jeg blitt fortalt her tidligere (var det X-79 montro?))

Det er lite/ingen ting å vinne på å seile hardt på kryss, alle kreftene virker "feil vei" og roret bremser alt det kan. 

Med en mindre båt, gjerne med rorkult (jeg syns det går fint med ratt også, men jeg har seilt båter hvor rattet er helt ufølsomt (ikke Bavaria, dette :o), så er det lettere å føle hva som skjer hele tiden, og båten responderer raskt på roret, så du lettere "holder balansen".  Har ikke så mye erfaring med veldig store båter, men på en 57-foter opplevde jeg forsinkelse på 2-3 sekunder fra korreksjon på roret til det faktisk skjedde noe. Kanskje ikke så mye å kryss, men på slør måtte jeg forutse rullinga til båten og korrigere "på forhånd" for å holde rett kurs, hvis jeg korrigerte når rullinga faktisk skjedde, og kanskje var litt sein også, var jeg egentlig mer med på å forsterke neste rullebevegelse i motsatt retning. En sånn treghet bidrar ikke til læring i første omgang, heller til forvirring. Det samme gjelder jo hastighetsøkningen du skal få når du gjør noe riktig, hvis båten veier 10 tonn ++ så skjer det jo en hastighetsendring til slutt, men det er vanskeligere å sette den i sammenheng med det du gjorde.

pacuare skrev 52 minutter siden:

Ikke uenig i båtstørrelsen som første båt. Lær å seile, så blir eventuell neste større båt mye enklere. Kreftene i en 30 foter er høye nok til å ville gjøre ting riktig, men feil kan til en viss grad kompenseres med mer kraft. 

Helt enig, men hvis man vil strekke strikken litt kan man sikkert snuse opp mot 34-36ft også, hvis man har familie som krever plass og komfort, og ønsker å faktisk få dem med på tur. Det er kanskje til og med bedre med en litt større "racer", enn en litt mindre "cruiser", sånn sett. Mange merker har jo en eller annen "performance" variant, det skal man som nybegynner absolutt ikke la seg skremme av, det betyr bare at det vil være en bedre læringsplattform hvor alt er bedre tilrettelagt for seiling istedenfor grilling. Dog, i en trang havn, kan det være greit med en mindre båt først, særlig om man er alene.

sunnmøre skrev for 2 timer siden:

Bavaria 31ac hadde litt det ryktet. Skikkelige seil gjorde viss mykje for å forbedre dette, i tillegg viktig å reve sjølvsagt. Sjølv om eg har Bavaria sjølv, så hadde eg nok heller valgt ein Hanse 311/312/315. Samme storleik, og omlag same pris - kanskje litt dyrare. 

Og har vel selvslående fokk (Hanse) som kan være ganske greit for nybegynnere og familieseiling. samt seiling i litt trange farvann hvor man må slå ofte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...