Jump to content

Oppkobling av solcellepanel, kabelskjøt.

sunnmøre

Recommended Posts

Har solcellepanel liggande ute heile året, framfor sprayhood. Her har eg dessverre lagt kabelskjøten utvendig, eksponert for ver og vind.  Panelet har gitt dårlegare lading no i vår, i høve i fjor. Opna opp MC4 koblinga, og der var det mykje fukt innvendig. Forslag til betre løysingar? Kan det vere betre å lodde saman ledningane, og bruke krympestrømpe med lim? Monteringa med MC4-kontakter, er heller ikkje så estetisk, så hadde vore kjekt å få til noko som var litt vakrare.20180415_153846.jpg.2d0b77d523bee98c9ce81b6a9663e6b4.jpg

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Lodde/krympestrømpe med lim, uten tvil.

Kan også lønne seg å poppe av lokket på den lille koplingsboksen på panelet og vurdere ‘tiltak’ der. Mine tidligere fleksible panel hadde ca 5 års levetid og da de tok kveld var det hovedsaklig pga fukt i denne koplingsboksen, samt forvitring av plasten i boks/koplinger. Det er pakning på selve lokket, men den hadde nok ikke hatt vondt av en tynn stripe silikon i tillegg. Hovedproblemet er disse ‘tetningene’ der ledningene føres ut. Disse er i praksis ikke tette selv om de har en slags kon som klemmes av skruen. Bør tettes med silikon evt fjerne plast-‘mutter’ og krympe strømpe over kabel og gjenger.

Skulle jeg montert slike panel igjen ville jeg prøvd å lage en eller annen ‘patent’ som kan limes fast over denne boksen som beskyttelse.

Tror du gjør en bedre jobb med vanlig lodding og krympestrømpe. Tenker at disse er grei quick fix for kabler som ikke skal lede noe særlig strøm men du har lite kontroll på selve loddingen.

Ang boksene så er kanskje det enkleste å fylle de opp med tynn epoksy a-la slik en gjør med koplingsbokser som graves ned. De er temmelig engangs og ikke reparerbare i stor grad. I mine lå det i alle fall en SMD bypass-diode på et lite printkort som hadde korrodert kraftig på 3 av 4 samt at ledningsender var tydelig fuktskadede/oksyderte. Siden jeg har alt på et paddeflatt tak uten skyggeproblemer fjernet jeg bare disse og loddet kabelendene på printkortet. Funket fint en stund, men så begynte strøm å droppe - antakelig pga korrosjon i koblingen mot selve panelet på undersida. Da ga jeg opp og byttet de ut med 2 store paneler med glass/ramme der all kopling ligger beskyttet på undersida. Brukte krympestrømpe på ledningene og passet på å feste de slik at evt hengende vanndråper vil renne bort fra og ikke inn til koplingsboks.

Fantino skrev 50 minutter siden:

Tror du gjør en bedre jobb med vanlig lodding og krympestrømpe.  . .

Jeg mener også at en god lodding med krympestrøme er en god løsning, - for den som kan lodde. Selv er jeg nok blandt de som har loddet alt mulig gjennom mange år og regner meg som kompetent på det området..

Men hvordan ville du loddet sammen en slik grov kabel, (6mm² på mine paneler) uten at det skulle bli en diger klump?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 20 minutter siden:

Men hvordan ville du loddet sammen en slik grov kabel, (6mm² på mine paneler) uten at det skulle bli en diger klump?

Denne er for prestang, men jeg fikk fatt i noen tynn-vegga som er lett å lodde med en stor loddebolt

og selvsagt krympestrømpe.

Eller så kan en dytte endene i hverandre klemme sammen med en slangeklemme og lodde da får en en pen lodding.

image.png.708065b0fa0fbc0504974c9e646fbbe2.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Skulle jeg måttet skjøte 6mm² kablene mine for utendørs bruk, ville jeg også brukt slike pluss lodding (etter klemming) pluss krympestrømpe. Men hvor får en tak i slike for 6mm² ? Jeg finner bare slike for 10mm² og oppover. Heldigvis var mine kabler fra panelene lange nok til at de rakk inn i båten der det er tørt. Der brukte jeg kvalitetsukkerbiter, slike der selve skruen ikke går rett mot kabelen og "knøvler" den.

kabling_solceller1.jpg.8020ead7f9dc91b2dcc79c148a449e56.jpg

sukkerbit.jpg.15e7cfae0d3b729363cfcb2d9af78a74.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tenkte også på uisolert skjøtestykke, men dei eg har funne er for store. Eg har no to loddeboltar i garasjen, men vil påstå at eg er ganske ukvalifisert. Har no sett litt på YouTube korleis det kan gjerast. Er det best å opne kablene og presse dei inn i kvarandre, eller er det best å tvinne dei saman før lodding? Kablene vil nok ligge ganske roleg på dekk, men kan nok få litt belastning. Krympestrømpe med lim frå Biltema, er det OK?

Har også brukt 6 mm2. Kappet og avisolerte bare slik at pluss/minus var litt forskjøvet, fortinnet endene og loddet de side om side for god kontaktflate. Så er det bare å ha husket å tre krympestrømpa på før lodding 🙄, dra den over og krympe den. Ble ikke spesielt klumpete, da isolasjonen jo er fjernet der det loddes. Har brukt noe feit krympestrømpe med mye lim til disse utendørsjobbene. Kjøpt på Onninen. Var like pene etter 5 år på taket da jeg demonterte de gamle panelene, så de stoler jeg på.

8 hours ago, Fantino said:

Lodde/krympestrømpe med lim, uten tvil.

Kan også lønne seg å poppe av lokket på den lille koplingsboksen på panelet og vurdere ‘tiltak’ der. Mine tidligere fleksible panel hadde ca 5 års levetid og da de tok kveld var det hovedsaklig pga fukt i denne koplingsboksen, samt forvitring av plasten i boks/koplinger. Det er pakning på selve lokket, men den hadde nok ikke hatt vondt av en tynn stripe silikon i tillegg. Hovedproblemet er disse ‘tetningene’ der ledningene føres ut. Disse er i praksis ikke tette selv om de har en slags kon som klemmes av skruen. Bør tettes med silikon evt fjerne plast-‘mutter’ og krympe strømpe over kabel og gjenger.

Skulle jeg montert slike panel igjen ville jeg prøvd å lage en eller annen ‘patent’ som kan limes fast over denne boksen som beskyttelse.

Om det ikke er nødvendig å skulle åpne slike bokser igjen etter montasje, kan man fylle de med eks. epoxy. Da slipper man å bekymre seg for fukt i allefall :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...