Jump to content

Trekking av (VHF-)kabel gjennom tetning eller skjøte

f5k

Recommended Posts

Jeg har etter noen tiårs nøling endelig pådratt meg båt, og blant alt det har vært nødvendig å fikse har den en brukket VHF-antennepisk. Jeg må derfor få på plass en ny. Båten er en Sea Ray Sundancer med en slik "bøyle" (jeg mangler sannsynligvis et begrep her, setter pris på tips til korrekt nomenklatur) som går over båten der lanternemast, TV-antenne og en gammel GPS-antenne er festa, i tillegg til VHF-antennepisken. Der denne bøyla er montert til skroget er det en gjennomføring der kablene til disse dingsene går, og dette hullet er tetta igjen for å unngå vanngjennomtrenging (antar jeg).

Så langt vel og bra, men utfordringen er at det er urimelig trangt å komme til dette hullet, i tillegg til at jeg må fjerne førersetet og litt attåt, og siden hullet er tetta igjen må jeg også få hull i tetningsmaterialet eller fjerne dette helt. Jeg klarer såvidt å nå bort til hullet, men siden det er så trangt synes jeg for det første det er lett ubehagelig å skulle begynne å få hull på tetningsmassen inntil kablene, og dernest er jeg veldig usikker på om jeg klarer å få bort alt.Kabelgjennomføring

Jeg skal nok klare å få hull, men usikker på om jeg klarer å få bort all tetningsmassen.

Så kommer da dilemmaet: hvis jeg ikke får bort all tetningsmassen, vil jeg kunne klare å tette godt nok igjen med sikaflex (291, tror jeg)? Eller er det en forutsetning at alt er fjernet først og at jeg har rengjort med aceton e.l.? Forslag til egnede metoder til å fjerne mottas også med takk.

Alternativet til å trekke ny kabel er å skjøte den eksisterende, men etter å ha lest diverse innlegg om skjøting av VHF-kabler tenker jeg det egentlig er et andrevalg her. Noen som har synspunkter på dette?

Setter pris på all slags tilbakemeldinger. For en måned siden hadde jeg aldri hatt båt og er fremdeles midt i en veldig bratt læringskurve, så det er fare for at jeg stiller mange teite spørsmål. :-)

f5k skrev 23 minutter siden:

Alternativet til å trekke ny kabel er å skjøte den eksisterende, men etter å ha lest diverse innlegg om skjøting av VHF-kabler tenker jeg det egentlig er et andrevalg her. Noen som har synspunkter på dette?

Setter pris på all slags tilbakemeldinger. For en måned siden hadde jeg aldri hatt båt og er fremdeles midt i en veldig bratt læringskurve, så det er fare for at jeg stiller mange teite spørsmål. :-)

Velkommen til Baatplassen,

Er ikke antenneledningen skrudd inn i den brukket VHF-antennepisk?

Det kommer an på kvaliteten på gammel kabel  om en skal skjøte eller ikke, min mening, og skjøten, men hel kabel er best.

Har to master og to skjøter, det tapet i skjøtene er ikke være enn at Vhf ene virker herfra og over til  Grebbestad.

En får vurder seilingsområde sitt, her en pekepinn på rekkevidder.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

@Bjørkski Takk for tilbakemelding! Jeg har sett slike, men de er nok ikke mulig å få plassert der med mindre jeg skrur av hele denne bøyla, med alle de utfordringer det ville bringe med seg. Uansett ville denne måtte festes og da er jo igjen spørsmålet om all gammel tetning må fjernes først. Med hensyn til å skjøte kabelen over dekk forstår jeg det slik at det finnes pisker som har kobling og ikke faststøpt kabel. Alternativt tenkte jeg at hvis jeg skal skjøte ville jeg brukt en krympestrømpe rundt.

f5k skrev On 17.5.2020 at 17.47:

Kjekk grafikk, men den sier vel ikke noe om skjøtet kontra hel kabel, eller misforstår jeg?

Nei, den sier bare hva en kan forvente av rekkrvidde. så framt at en ikke tilter antennen bakover som noen gjør.

Antenne og kabel er ikke der en går på billigsalg.

hva jeg taper i skjøten er ikke godt å si, for meg er rekkevidden lang nok.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 måned senere...

Endte opp med å fjerne tec7-pluggen og rev over alle kablene som gikk gjennom den. 9 timers jobb for å komme gjennom og en del timer til med krymping av kabler. La k-rør for å slippe dette neste gang. Fremdeles usikker på om dette var den beste løsningen kostnadsmessig, men resultatet er nok best slik.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...